نسخه چاپی

خوراكی پیشگیری كننده از آفتاب سوختگی را بشناسید

عکس خبري - خوراکي پيشگيري کننده از آفتاب سوختگي را بشناسيد

روزهای آفتابی تابستان دوست‌داشتنی هستند ‌اما امروزه دیگر همه ما با خطرات ناشی از تماس طولانی‌مدت با پرتوهای فرابنفش خورشیدی آشنا شده‌ایم. استفاده از محصولات ضدآفتاب موضعی دارای SPF و طیف وسیع اولین و مهم‌ترین گام در مقابله با آسیب‌های پوستی ناشی از تماس با نور خورشید است، اما می‌دانستید برخی از خوراكی‌ها نیز می‌توانند قوای دفاعی بدن برای مقابله با پرتوهای فرابنفش را تقویت كنند؟


به گزارش نما، در این مطلب با خوراکی‌هایی آشنا می‌شویم که مصرف منظم و مداوم آنها در فصل تابستان دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهند.

1. گوجه‌ فرنگی و رب گوجه‌ فرنگی

در سال 2012 بود که محققان اعلام کردند مصرف گوجه‌فرنگی برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید مفید است.

درواقع، یافته‌های آنها نشان می‌دهد که مواد غذایی سرشار از لیکوپن (نوعی رنگدانه گیاهی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی) می‌توانند شدت آفتاب‌سوختگی را کاهش دهند و همچنین رطوبت و قابلیت کشسانی پوست را تقویت کنند بنابراین اضافه کردن مواد غذایی سرشار از لیکوپن به رژیم غذایی روزانه، خصوصا گوجه‌فرنگی کامل را به شما توصیه می‌کنیم. تفت دادن یا پختن گوجه‌فرنگی در روغن زیتون می‌تواند جذب لیکوپن را افزایش دهد.

2. هندوانه

یکی از بهترین خوراکی‌های سرشار از لیکوپن برای فصل تابستان، هندوانه است. حتی یافته‌های علمی نشان می‌دهند که میزان لیکوپن موجود در هندوانه از گوجه‌فرنگی هم فراتر می‌رود.

ضمنا هندوانه از بهترین خوراکی‌های آبرسان برای بدن است و درنتیجه از درون بدن به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کند. هرچقدر که رنگ طبیعی هندوانه قرمزتر باشد، میزان لیکوپن موجود در آن هم بیشتر خواهد بود.

3. انگور

یافته‌های فعلی محققان نشان‌دهنده آن است که انواع انگور دارای اثرات محافظتی در برابر نور هستند. درواقع مصرف منظم و مداوم انگور می‌تواند قرمزی پوست ناشی از تماس با نور خورشید را تا 75 درصد کاهش دهد و از این طریق مقاومت پوست نسبت به پرتوهای فرابنفش را بالا ببرد.

نمونه‌های پوستی بررسی‌شده هم حاکی از آن هستند که مصرف منظم انگور، آسیب‌های وارد شده به DNA و همچنین میزان سلول‌های پوستی مُرده را کاهش می‌دهد. بخش عمده این اثربخشی به پلی‌فنول‌های نهفته در انواع انگور برمی‌گردد.

پلی‌فنول‌ها استرس اکسیداتیو را مهار می‌کنند، التهابات پوستی را سرکوب کرده و مرگ سلول‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

4. چای سبز

ترکیب EGCG در چای سبز درواقع مهم‌ترین ماده مغذی نهفته در آن است که می‌تواند اثرات محافظتی در برابر نور خورشید داشته باشد.

محققان می‌گویند که ترکیبات گیاهی چای سبز می‌توانند اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی داشته باشند و از این طریق به محافظت از پوست کمک کنند. ویژگی جالب دیگری که اهمیت چای سبز را بالاتر می‌برد، قابلیت خاص ترکیبات آن در بهبودبخشی به ترمیم DNA است.

5. آویشن

وجود مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی روزانه برای ترمیم اپیدرم پوست اهمیت زیادی دارد. اپیدرم یا لایه بیرونی پوست، نوعی سد دفاعی ضدآب است که از فولیکول موها، غدد تعریق و بافت‌های همبند محافظت می‌کند درحالی که شدیدا در برابر پرتوهای فرابنفش و رادیکال‌های آزاد آسیب‌پذیر است.

گیاهان خوراکی مفید مانند آویشن سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

هرچقدر آویشن مورد استفاده تازه‌تر باشد، میزان آنتی‌ اکسیدان نهفته در آن هم بیشتر خواهد بود. شما می‌توانید از آویشن برای تهیه چای کمک بگیرید یا حتی از آن همراه با غذاها و سالادها استفاده کنید.

منبع: سایت سلامت

۱۴۰۰/۵/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...