نسخه چاپی

روزی به نام خبرنگار ...

عکس خبري -روزي به نام خبرنگار ...

با فرا رسیدن روز ۱۷ مرداد و در طی دو سال كرونایی اخیر كه خبرنگاران در شرایط سخت‌تری به فعالیت در حوزه خود پرداختند مورد توجه بیشتری از سوی تمامی قشرها به ویژه هنرمندان قرار گرفته‌اند.


به گزارش نما، روز ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار نامیده شده است در این روز از تلاش‌ها و کوشش‌های فراوان فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی تقدیر شده و تلاش‌های آنان ارج نهاده شده این امر از دید هنرمندان نیز نادیده نمانده و به ویژه در طی دو سال کرونایی اخیر که خبرنگاران در شرایط سخت‌تری به فعالیت در حوزه خود پرداختند مورد توجه بیشتری از سوی تمامی قشرها به ویژه هنرمندان قرار گرفته‌اند.

***چکناواریان: ایثار خبرنگاران در دوران شیوع بیماری کرونا ستودنی است

لوریس چکناواریان با اشاره به فرارسیدن روز خبرنگار گفت: در ابتدا به تمامی خبرنگاران این روز را تبریک می‌گویم، این عزیزان شغل بسیار سخت و ملتهبی دارند و امیدوارم این روزها که بابت اتفاقات بیماری کرونا از خانه بیماری می روند صحیح و سالم باشند.

وی در همین راستا ادامه داد: دنیا بدون خبرنگاران بسیار خالی خواهد بود، اگر خبرنگاران نباشند ما هیچ وقت نمی‌فهمیم که در سراسر دنیا چه اتفاقاتی می افتد، ما اطلاعات خود نسبت به جهان پیرامون را مدیون این قشر بسیاز زحمتکش هستیم، قشری که گاها از جان خود برای تهیه یک خبر می گذرد.

این رهبر ارکستر پیشکسوت خبرنگاری را شغلی جسورانه خواند و اظهار کرد: زندگی خبرنگاران سراسر فداکاری است، آنها پا در جاهایی می گذارند که امثال ما جراتش را نداریم، امیدوارم خبرنگاران همیشه در پناه خداوند متعال باشند.

وی درباره خاطره خود از خبرنگاران اذعان کرد: خاطره من از خبرنگاران همیشه خاطرات خوب است، هیچگاه با خبرنگاران رابطه بدی نداشتم و هر وقت که فرصت بوده برای آنها وقت گذاشته و به حرف هایشان گوش داده اند، اگر ما می توانیم فعالیت کنیم و مردم از فعالیت ما با خبر می شوند همه و همه را مدیون خبرنگاران می دانم.

رهبر اکستر ملی ایران در همین رابطه ادامه داد: این روزها همه ما به دلیل بیماری کرونا خانه نشین بوده و در قرنطینه هستیم اما برای خبرنگاران اینگونه نیست، خبرنگاران مجبورند حتی در ایام کرونا از خانه خارج شوند و به محلهایی بروند که کرونا وجود دارد تا خبر تهیه کنند، این ایثار ستودنی است.

وی توصیه خود به خبرنگاران جوان را اینگونه تشریح کرد: توصیه من به خبرنگاران این است که با توجه به سنگینی کارشان همیشه مراقب سلامتی خود باشند، ما به خبرنگاران احتیاج داریم پس خواهش من از آنان این است که همیشه مراقب سلامتی خود باشند.

چکناواریان درباره فعالیت های خود خاطرنشان کرد: من همچنان به دلیل بیماری کرونا خانه نشین هستم، این روزها بیست و چهار ساعته در خانه بوده و مشغول نگارش قطعات جدید و آهنگسازی هستم، البته شغل من پیش از کرونا هم با خانه نشینی همراه بود اما به واسطه کرونا بسیار کم از خانه خارج می‌شوم. متاسفم که برخی مجبورند به دلیل مشغله زندگی از خانه بیرون بروند اما من همیشه خانه بودم.

***روز خبرنگار بر خبرنگاران صادق مبارک

عباس غزالی پیرامون روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار را به همه خبرنگاران تبریک می‌گویم خصوصا خبرنگارانی که اخبار را با دقت و صادقانه بدون دخل تصرف منتشر می‌کنند قدردانی می‌کنم.

وی گلایه‌ای هم به برخی خبرنگاران کرد و افزود: تعداد کمی از خبرنگاران هستند که بخاطر دیده شدن از تیترهای زرد استفاده می‌کنند و یا به دامن زدن به حواشی‌های پیرامون برخی بازیگران می‌پردازند مناز این دسته افراد گلمند هستم این رویداد عموما باعث کدورت بین برخی بازیگران شده و عواقب مناسبی در بر ندارد البته گاهی خبرنگاران غرض ورزانه اخبار و یا تیترهای حاشیه‌ای نمی‌زنند، اما به نحوه‌ایی قلم می‌زنند که به ایجاد تنش و کدروت می‌انجامد و این امر به لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای اصلا درست نیست.

وی رسالت خبرنگار را ارزشمند دانست و تاکید کرد: رسالت خبرنگاری جایگاه بالا و خطیری دارد، اما برخی شیطنت‌ها شایستگی و ارزندگی رسالت خبر و خبرنگار را زیر سئوال می‌برد، با این حال روز خبرنگار را به همه دستاندرکاران و خبرنگاران تبریک می‌گویم.

***معیارها و شاخص‌های اخلاقی و حرفه‌ای خبر

سید جلال دهقانی اشکذری کارگردان پیرامون ارتباطاتش با عرصه خبر و خبرنگاران گفت: من همواره ارتباطات خوبی با خبرنگاران داشتم و حتی مدتی نیز به لحاظ کارهای فعالیت‌های را در عرصه خبر تجربه کردم لذا با دشواری‌های آن تا حدود آشنا هستم.

وی در همین راستا ادامه داد: من معتقدم صداقت و درست نویسی دو عامل اثر گذار بر حوزه خبر است که این مهم به واسطه خبرنگار اعمال می‌شود، خبرنگارانی متعهد کسانی هستند که توجه به معیارها و شاخص‌های اخلاقی و حرفه‌ای خبر تهیه می‌کنند و این امر قابل توجه و قابل احترام است.

اشکذری پیرامون حرفه خبرنگاری ابراز کرد: خبرنگاری حرفه‌ای مقدس است گاه زوایای پنهان در موضوعات وجود دارد که از دیدخبرنگاران پنهان نماینده و این امر خود گویای تلاش و تیز بینی این قشر دارد من روز خبرنگار را به همه خبرنگاران دست اندرکاران عرصه اطلاع رسانی تبریک می‌گویم.

***حضور پشت صحنه خبرنگاران در تمام عرصه‌ها

آزاده زارعی بازگر سریال شاهرگ نیز در مورد خبرنگاران گفت: خبرنگاران قشر شریفی هستند قشری که زحمت‌های شبانه روزی آنان درراستای اطلاع رسانی وفعالیت بی وقفه آنان عموما دیده نمی‌شود آنان افرادی هستند که پشت صحنه قرار دارند، اما حاصل تلاش آنان اخبار و اطلاعاتی است که شبانه روز در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی نقش خبرنگاران را در بیان اخبار و یا معرفی شخصیت‌ها مطرح و اظهار کرد: بازتاب‌های خبری از برخی رویدادها و در مواردی شناخته شدن برخی چهره‌های مطرح حاصل فعالیت خبرنگاران است اگرچه برخی شیطنیت‌ها دیده می‌شود، اما نمی‌توان تلاش عده زیادی ازخبرنگار را زیر سئوال برد و برخی رویدادهای تلخ را به همه فعالین این حوزه تعمیم داد.

زارعی ابراز کرد: من به شخصاً اهمیت و ارزش فراوانی برای خبرنگاران قائل هستم و روز خبرنگار را که ۱۷ مرداد ماه است به همه آن‌ها تبریک می‌گویم.

***فلاحی‌پور: خبرنگاران قشر بسیار زحمتکشی هستند

پرویز فلاحی‌پور به میزان در خصوص فرارسیدن روز ملی خبرنگار گفت: من همیشه به خبرنگاران احترام می گذارند و امیدوارم همواره در شادی، صحت و سلامتی زندگی کنند. امیدوارم خبرنگاران در سال پیش روی کاری خود موفقیت های بسیاری را به دست بیاورند.

بازیگر سریال «شهرزاد» شغل خبرنگاری را شغلی سخت دانست و خاطرنشان کرد: از نظر من خبرنگاران قشر بسیار زحمتکشی و صد البته کم توقعی هستند که من آنها را بسیار دوست دارم.

*** پاک نیت: روز خبرنگار بر همه خبرنگاران مبارک باشد

محمود پاک نیت با اشاره به روز ملی خبرنگار گفت: من برای تمامی عزیزانی که در تمامی ایران از تهران تا سایر شهرستان ها مشغول به حرفه سخت خبرنگاری هستند آرزوی موفقیت کرده و روزشان را بسیار تبریک می‌گویم.

وی در ادامه افزود: آرزو می کنم در درجه اول تمامی خبرنگاران همواره صحیح و سالم باشند و در ادامه اینکه امیدوارم همواره کارشان را با صداقت کامل انجام دهند.

***درخشنده: خبرنگاران قشر فوق‌العاده ارزشمند و سخت‌کوشی هستند

پوران درخشنده گفت: خبرنگاران قشر فوق‌العاده ارزشمند و سخت‌کوشی هستند و امیدوارم راهشان را همواره در صداقت کامل پیموده و سعی کنند بی‌طرفانه مسیر درستی را در انتشار اخبار در پیش گیرند.

وی ادامه داد: من هم به نوبه خود روز خبرنگار را به این قشر فرهیخته یعنی خبرنگاران، روزنامه نگاران و اهالی رسانه تبریک می‌گویم و امیدوارم همیشه در زندگی‌شان خوشبخت و پیروز باشند.

***نجفیان: خبرنگاران با مناعت طبع و بزرگواری از اشتباهات بگذرند

رسول نجفیان گفت: خبرنگاری کار پیچیده و دشواری است و من می‌دانم که این عزیزان بزرگوار چه مشقت‌هایی را در کارشان متحمل می‌شوند و به همین خاطر از صمیم قلب به تمامی فعالان عرصه خبر روز خبرنگار را تبریک می‌گویم.

وی افزود: پیشنهادی به اهالی رسانه و خبرنگاران دارم و آن اینکه اگر دهان کسی به اشتباه باز شد این اتفاق را بر او ببخشایند و با مناعت طبع و بزرگواری از اشتباه او بگذرند.

***تهامی: امیدوارم خبرنگاران در بازتاب اخبار دقت بیشتری را داشته باشند

کوروش تهامی بازیگر سینما گفت: روز خبرنگار به تمامی آن دسته از خبرنگاران متعهد و دغدغه‌مند تبریک می‌گویم و می‌دانم که کار بسیار سختی را انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر وظیفه سخت یک خبرنگار در انتشار درست اخبار افزود: من رابطه ام با خبرنگاران خوب است، اما دوستان برخی مواقع به من کم لطفی می‌کنند. انگار که مصاحبه برای برخی از عزیزان رفع تکلیف است و به پیگیری اتفاق علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. امیدوارم خبرنگاران ما در بازتاب اخبار دقت بیشتری را داشته باشند.

***فرجاد: امیدوارم خبرنگاران همواره بی خطر به کارشان ادامه دهند

جلیل فرجاد بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون نیز با یادآوری واقعه تلخ روز خبرنگار گفت: وقتی روز خبرنگار می‌آید یاد عزیزانی می‌افتم که با هواپیما شهید شدند و جگرم می‌سوزد. امیدوارم هیچ وقت دیگر شاهد چنین اتفاقات غم انگیزی نباشیم چرا که در آن حادثه تلخ تعداد کثیری از جوانان فعال رسانه به شهادت رسیدند و من هر وقت به آن فکر می‌کنم غم تمام وجود را می‌گیرد.

وی افزود: به تمامی دوستان خبرنگارم که بی وقفه تلاشی سخت را پیگیری می‌کنند تبریک می‌گویم. امیدوارم همواره بی خطر به کارشان ادامه دهند.

روزی به نام خبرنگار

***خبرنگاری نباید هیچ وقت دست کم گرفته شود

اصغر همت بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و تلویزیون کشور نیز با اشاره به سختی‌های حرفه خبرنگاری گفت: روز خبرنگار را به تمامی این عزیزان تبریک می‌گویم و برای همه آن‌ها آرزوی توفیق دارم. این حرفه بسیار شریف و بزرگ است و امیدوارم هیچ وقت دست کم گرفته نشود.

وی رابطه خود با خبرنگاران را اینگونه توصیف کرد: هیچ وقت با خبرنگاران رابطه بدی نداشته و ندارم. شاید برخی وقت‌ها انتظار من از بعضی خبرنگاران این است که خود را بیش از گذشته مسلح به سلاح دانش کنند. کسی که به حرفه شریف خبرنگاری روی می‌آورد باید از نظر دانش و آگاهی در سطح بالایی باشد.

***صداقت و تعهد

افسانه کمالی بازیگر نفش فهیمه در سریال شاهرگ با تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاری یکی حرفه‌های ارزشمند است آنان پیام آوران عرصه فرهنگ هستند باید توجه داشت که فعالان عرصه خبر در تمام شرایط سخت و دشوار در بین مردم حضور دارند و خبرهای رویدادها و اتفاقات را لحظه به لحظه گزارش می‌کنند.

وی ویژگی‌های حرفه خبرنگاری را یاد آورشد وافزود: دانش، تعهد، دقت، صداقت و درست نویسی ویژگی‌های یک نویسنده محسوب می‌شود، اما من صادقانه قلم زدن را نیز به این لیست اضافه می‌کنم. حرفه خبرنگاری به ظاهر کار آسان و جذاب است، اما بارها دیده ام که دشواری‌های آن بیش از جذابیت هایش قرار گرفته با این حال برای همه خبرنگاران و روزنامه نگاران آرزوی موفقیت دارم و این روز را به آن‌ها تبریک می‌گویم.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۵/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...