نسخه چاپی

خواسته طالبان،تقسیم قدرت در افغانستان

نیروهای طالبان تصور خود از افغانستان را پس از پایان ماموریت ناتو در این كشور مطرح ساخته‌اند و خواستار تقسیم قدرت در افغانستان شده و تاكید كرده‌اند كه تحقق این امر مستلزم تغییر قانون اساسی است

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نمایندگان بلندپایه‌ طالبان در کنفرانسی در پاریس خواهان تقسیم قدرت در افغانستان شدند. به گفته‌ی آنان، طالبان آمادگی دارند در دولتی مشارکت جویند که تمامی افغان‌ها را نمایندگی ‌کند.

خبرگزاری آلمان روز یکشنبه از انتشار بیانیه‌ای در این زمینه گزارش داده است.

نیروهای طالبان در بیانیه‌ خود وعده‌ صلح و آشتی داده‌اند، اما در عین حال بر قانون اساسی‌ای مبتنی بر اصول و شرع اسلام پافشاری می‌ورزند.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، این نمایندگان بلندپایه که با موافقت ملا عمر، رهبر طالبان در کنفرانس پاریس شرکت کردند، در روزهای پنجشنبه و جمعه با شماری از نمایندگان دولت افغانستان، نمایندگان مجلس این کشور و همچنین شخصیت‌های جناح اپوزیسیون افغانستان به بحث و رایزنی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای طالبان در بیانیه‌ی خود متذکر شده‌اند که ملا عمر به مخالفان سیاسی خود احترام می‌گذارد، از آنها خواهان تفاهم است و آنها را فرامی‌خواند که در دفاع از افغانستان به او بپیوندند. به باور طالبان، نیروهای خارجی و نیز دولت افغانستان تمایلی به صلح ندارند.

لزوم تغییر قانون اساسی

نیروهای طالبان همچنین خواستار قانون اساسی‌ای شده‌اند که بر "اصول اسلام، مصالح ملی، عدالت اجتماعی و دستاوردهای تاریخی" استوار است و در آن، حقوقی برابر برای تمامی گروه‌های قومی در افغانستان تضمین شده است.

به اعتقاد طالبان قانون اساسی کنونی در افغانستان با فشار نیروهای بین‌المللی خارجی تدوین شده و از این رو قابل قبول نیست. طالبان در بیانیه‌ی خود همچنین آورده‌اند که به حقوقی که اسلام برای زنان در نظر گرفته احترام می‌گذارند، از جمله حق ارث، حق مالکیت، حق ازدواج و حق آموزش و کار.

لازم به یادآوری است که ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی خاتمه می‌یابد و پس از آن سربازان ناتو تنها به منظور مشاوره و آموزش نیروهای افغان در این کشور باقی می‌مانند

۱۳۹۱/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...