نسخه چاپی

این بیماران از ویتامین D غافل نشوند

عکس خبري - اين بيماران از ويتامين D غافل نشوند

در جمعیت عمومی، میزان پایین ویتامین D خون با خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری كلیوی همراه است.

به گزارش نما، در یک کارآزمایی بالینی بر روی افراد در معرض خطر بالای ابتلاء به دیابت نوع ۲، که عامل اصلی بیماری کلیوی است، مصرف مکمل ویتامین D تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلیه‌ ها داشت.

در جمعیت عمومی، میزان پایین ویتامین D خون با خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری کلیوی همراه است.

«سان کیم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و همکارانش به بررسی تأثیر ویتامین D بر سلامت کلیه افراد مبتلا به پیش دیابت پرداختند. پیش دیابت شرایطی است که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه ۲۴۲۳ فرد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن / چاقی و پیش دیابت روزانه ویتامین D۳ یا دارونما به مدت میانگین ۲.۹ سال دریافت کردند.

در طول آزمایش، ۲۸ مورد وخیم شدن عملکرد کلیه در گروه ویتامین D و ۳۰ مورد در گروه دارونما مشاهده شد و متوسط تغییرات عملکرد کلیه در طول پیگیری در هر دو گروه مشابه بود.

کیم در ادامه افزود: «نتایج ما فایده‌ای از مکمل‌های ویتامین D بر عملکرد کلیه نشان نداد. اما مصرف هر گونه ویتامین D موجب کاهش میزان پروتئین ادرار در طول زمان شد، به این معنی که می‌تواند تأثیر مفیدی بر سلامت کلیه‌ ها داشته باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.»

منبع: بهداشت نیوز

۱۴۰۰/۵/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...