نسخه چاپی

واكنش جاستین ترودو به حكم دادگاه چین علیه جاسوس كانادایی

عکس خبري -واکنش جاستين ترودو به حکم دادگاه چين عليه جاسوس کانادايي

نخست‌وزیر كانادا اقدام دادگاه استیناف شهر «داندونگ» چین در محكوم شناختن و صدور حكم ۱۱ سال زندان برای یك تبعه كانادایی را محكوم كرد.


به گزارش نما، تنش‌ها در روابط کانادا و چین که از زمان بازداشت مدیر مالی شرکت «هوآوی» به اتهام نقض تحریم‌های ایران ادامه دارد، با صدور حکم ۱۱ سال زندان برای یک تبعه کانادایی در چین وارد مرحله تازه‌ای شده است.

دادگاه استیناف شهر «داندونگ» چین امروز (چهارشنبه)، «مایکل اِسپاوور» تاجر کانادایی را که پیشتر به جاسوسی متهم شده بود، مجرم شناخت و به ۱۱ سال حبس محکوم کرد. این دادگاه اعلام کرد که ۵۰ هزار یوآن از اموال شخصی اسپاوور را توقیف کرده و او بعد از گذراندن مدت حبس از چین اخراج خواهد شد.


بر اساس گزارش‌ها، اسپاوور که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ در چین بازداشت شد، در ماه ژوئن ۲۰۱۹ با اتهام جاسوسی از سوی دادگاه داندونگ مواجه شده بود.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با صدور یک بیانیه به اقدام دادگاه شهر داندونگ واکنش نشان داد و صدور حکم حبس برای تبعه کانادایی را محکوم کرد.

وی در این بیانیه نوشت: «محکومیت و مجازات چین برای مایکل اسپاوور کاملاً غیرقابل قبول و ناعادلانه است. حکم برای آقای اسپاوور پس از بیش از دو سال و نیم بازداشت خودسرانه، عدم شفافیت در مراحل قانونی و محاکمه‌ای که حتی حداقل استانداردهای مورد نیاز حقوق بین‌الملل را برآورده نمی‌کند، ایجاد می‌شود».

نخست‌وزیر کانادا در این بیانیه با اشاره به بازداشت یکی دیگر از اتباع این کشور در چین اعلام کرد: «برای آقای اسپاوور و همچنین مایکل کووریک که خودسرانه بازداشت شده است، اولویت اصلی ما همچنان آزادی فوری آنها است. ما به کار شبانه‌روزی ادامه می‌دهیم تا آنها را در اسرع وقت به خانه بیاوریم».

ترودو ادامه داد: «ما و همه کانادایی‌ها فکرمان پیش آقای اسپاوور و عزیزانش در این دوران فوق‌العاده سخت است. دولت کانادا همزمان با تلاش برای اطمینان از بازگشت ایمن او، همچنان به ارائه خدمات کنسولی به آقای اسپاوور و خانواده او ادامه می‌دهد».

وی افزود: «من می خواهم از بسیاری از شرکا، دوستان و متحدان کانادا به خاطر همبستگی و حمایت آنها از آزادی آقای اسپاوور و آقای کووریک و مخالفت آنها با شیوه بازداشت خودسرانه تشکر کنم. تا زمانی که آنها به سلامت به خانه بازگردانده نشوند، از پا نمی‌نشینیم».

آمریکا «منگ وانژو» دختر بنیانگذار شرکت هوآوی و مدیر ارشد مالی این شرکت، دسامبر ۲۰۱۸ در فرودگاه ونکوور کانادا با حکم آمریکا بازداشت شد و از آن زمان کانادایی‌ها در حال بررسی درخواست واشنگتن برای استرداد این تبعه چینی به آمریکا هستند.

آمریکا دختر بنیانگذار هوآوی را به گمراه کردن بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» انگلیس در ارتباط با معاملات تجاری شرکتش در ایران و در نتیجه نقض تحریم‌های ایران از سوی این بانک متهم کرده اما او و هوآوی این اتهام را رد کرده‌اند.

مقام‌های چین بارها ضمن هشدار به کانادا درباره استرداد منگ وانژو به آمریکا، خواستار آزادی او شده و درباره تبعات این پرونده جنجالی به اتاوا و واشنگتن هشدار داده‌اند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...