نسخه چاپی

كانادا اخذ مالیات از خانه‌های خالی را كلید زد

کانادا اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي را کليد زد

مسئولان شهر تورنتو كانادا به منظور جلوگیری از سوداگری در مسكن، كسب درآمد برای ساخت واحدهای ارزان قیمت و عرضه خانه‌های خالی برای اجاره، مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب كردند.

به گزارش نما ، در شهر تورنتوی کانادا طرح مالیات بر خانه‌های خالی به تصویب رسیده است. بر اساس گفته مسئولان شهر، هدف از این مالیات درآمدزایی نیست؛ بلکه ایجاد انگیزه برای صاحبان خانه‌های خالی در جهت عرضه واحدهای آنها است. در واقع مسئولان شهر در شرایط نامناسب اجاره‌بها و چالش دستیابی به مسکن متناسب با نیاز، سعی دارند با بهره‌گیری از ابزار مالیات، سوداگران املاک را از خرید خانه و خالی نگهداشتن آنها منصرف سازند.

مالیات بر خانه خالی ابزاری برای رفع نابرابری‌های بازار مسکن

بر اساس گزارش شورای شهر، مالیات بر خانه خالی یک ابزار سیاستی برای «رفع نابرابری‌های بازار مسکن است». به عبارت دیگر در شرایطی که مردم به خانه احتیاج دارند، وجود خانه خالی و بلا استفاده نابرابری محسوب می‌شود. هدف اصلی مالیات کاهش شیوع و گسترش املاک مسکونی خالی است و این مالیات می‌تواند خانه‌های اجاره‌ای بیشتری را در مدت کوتاهی ایجاد کند.

هدف ثانویه که در صورت مقاومت مالکان خانه خالی و عدم عرضه واحدهای خالی محقق می‌شود، کسب درآمد خواهد بود که می‌توان با این منابع ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای مردم را دنبال کرد. بنابراین در دو حالت خالی ماندن خانه و اشغال آن مردم جامعه منتفع خواهند شد.

افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی به دلیل نتایج مثبت آن

در همین خصوص کرسی عضو شورای شهر می‌گوید مالیات بر خانه‌های خالی یک اقدام مهم است که می‌تواند برای حل بحران مسکن ارزان‌قیمت استفاده کرد. این ابزار قبلاً در شهرهای دیگر با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان نمونه در سال اول اخذ مالیات در ونکوور، تعداد واحدهای خالی بیش از یک پنجم کاهش یافت. پس از تعیین مالیات بر خانه خالی، واحدهای آپارتمانی به منظور اجاره در ونکوور بیش از ۵ هزار واحد افزایش و تعداد خانه‌های خالی ۲۵ درصد کاهش یافت. به دلیل همین نتایج مثبت نیز اعضای شورای شهر در پاییز گذشته نرخ مالیات را بالا بردند و به سه درصد رساندند.

اظهارنامه مالکان واحدهای مسکونی برای مالیات بر خانه‌های خالی

آئین نامه این مالیات از روز شنبه ۱ ژانویه ۲۰۲۲ (اول سال جدید میلادی) با شروع سال مالیاتی، به مرحله اجرا می‌رسد. از این تاریخ مالیات بر خانه‌های خالی آغاز می‌گردد؛ بطوریکه پرداختی‌های مالیات خانه‌های خالی برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۳ دریافت خواهد گردید. صاحبان املاک مسکونی ملزم به ارائه اظهارنامه هر ساله در مهلت مقرر هستند.

نرخ مالیات یک درصد ارزش فعلی خانه خواهد بود. مقامات گفتند اگر خانه‌ای بیش از شش ماه در طی یک سال تقویمی خالی باشد، بعنوان خانه خالی تلقی می‌گردد. به عنوان مثال، اگر خانه‌ای که خالی اعلام شده، در سال ۲۰۲۲ یک میلیون دلار ارزیابی شود، مالک مشمول مالیات سالانه ۱۰ هزار دلار خواهد شد.

اخذ مالیات با نرخ یک درصد از خانه‌های خالی شوخی است

امیلی جانسون کارشناس توسعه خانه‌های ارزان‌قیمت معتقد است تورنتو برای خانه‌های خالی به جای مالیات یک درصدی باید مالیات با نرخ بالاتری وضع کند و مالیات پیشنهادی نرخ بسیار پایینی دارد. او می‌گوید مالیات یک درصدی بیشتر به یک جوک و شوخی شبیه است و قدرت بازدارندگی چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

بر اساس گفته این کارشناس مسکن، مالیات بر خانه خالی علاوه بر اینکه ابزار درآمدی برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن ارزان‌قیمت است؛ سرمایه‌گذاری سوداگرانه در املاک را نیز متوقف می‌کند. اما به شرطی که نرخ مالیات بیشتر از سه درصد باشد.

جانسون گفت تورنتو وقت ندارد و باید این مالیات را با نرخ بازدارنده اجرایی کند. به عنوان مثال به وضعیت زندگی خود اشاره کرد و گفت در حال حاضر شغل ثابت و تمام وقت دارم و در یک آپارتمان اجاره‌نشین هستم و اجاره‌بها بیشتر از توانم است و این را به عنوان فردی با امتیازات زیاد می‌گویم. حال اینکه وضعیت برای افرادی که دستمزد کم یا مشاغل نامطلوب دارند که بسیار سخت‌تر خواهد بود.

چه خانه‌های مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نیستند؟

طبق این طرح، برخی از خانه‌ها از جمله خانه‌هایی که مالک آن تحت مراقبت‌های پزشکی باشد یا فوت شده باشد یا اینکه برای دوران بازنشستگی یا کاری به صورت فصلی پر شوند و یا خانه تحت بازسازی، مشمول این مالیات نخواهند بود.

مالکان باید هر سال وضعیت خانه خود را اعلام کنند و برخی از آنها مورد بازرسی جهت تأیید صحت اطلاعات قرار خواهند گرفت. شورای شهر گزارش نهایی و آئین‌نامه مالیاتی را تا پایان امسال بررسی خواهد کرد و برای اجرای مالیات آئین نامه آن وضع و ابلاغ خواهد شد.

مهر 

۱۴۰۰/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...