نسخه چاپی

حكم شهردار جدید تهران بزودی ابلاغ می شود/ زمان آغاز به كار رسمی زاكانی

عکس خبري -حکم شهردار جديد تهران بزودي ابلاغ مي شود/ زمان آغاز به کار رسمي زاکاني

شهردار جدید تهران با رأی حداكثری انتخاب شد. زاكانی به زودی فعالیت خود را آغاز می كند. شورای شهری ها می گویند فعالیت زاكانی نیاز به مصوبه در مجلس و دولت ندارد و حكم علیرضا زاكانی بزودی ابلاغ می شود.


به گزارش نما، لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران به صورت قاطع در انتخابات شوراهای شهر رأی آورد و شورای ششم را در دست گرفت منتخبین شورا زمان را از دست ندادند و برنامه های خود را هرچند به صورت غیر رسمی آغاز کردند.

منتخبین شورای ششم تهران مهم‌ترین برنامه و اولویت خود را انتخاب شهردار برای پایتخت اعلام کردند. به گفته آنها بزرگ ترین شکست شورای پنجم انتخاب اشتباه شهردار برای پایتخت و جابجایی های مداوم سکاندار صندلی ریاست ساختمان بهشت بوده است. این شکست نه‌تنها سبب شد شورای پنجمی‌ها به اهداف خود دست نیابند و مطالبات تهرانی‌ها محقق نشود بلکه با مشکلات عدیده‌ای هم همراه و چالش های زیادی برای پایتخت ایجاد شد.

پس از برگزاری جلسات مختلف و رأی‌گیری استمزاجی سرانجام در دومین جلسه صحن شورای ششم شهر با ۱۸ رأی اعضای شورا زاکانی رسماً شهردار تهران شد و شهردار جدید ویژگی‌هایی دارد که با شاخص‌هایی که اعضای شورای شهر در نظر گرفته‌اند تطابق دارد.شورای ششمی‌ها نوید اصلاح سیستم اداری مالی شهرداری را داده اند و می گویند؛ مهمترین ویژگی زاکانی مبارزه با رانت و فساد و پزشک بودن آن نقطه قوت است.

اعلام حکم آقای زاکانی از وزارت کشور

البته هنوز زاکانی عهده دار مسوولیت نشده و تا فعالیت رسمی آن علیرضا جاوید سرپرست شهرداری تهران انتخاب شده است. درباره زمان فعالیت علیرضازاکانی شهردار جدید پایتخت به سراغ پرویز سروری، نائب رئیس شورای ششم تهران رفتیم. وی درباره این موضوع گفت:وزارت کشور بزودی حکم علیرضا زاکانی را صادر می کند تا شهردار جدید بتواند فعالیت خود را آغاز کند. بنابراین ما هم منتظر اعلام حکم آقای زاکانی از وزارت کشور هستیم.

حکم علیرضا زاکانی نیاز به مصوبه مجلس یا دولت ندارد

وی گفت: این موضوع مراحل اداری دارد که باید طی شود و فکر می‌کنیم هر چه زودتر این حکم ابلاغ خواهد شد.ناگفته نماند که حکم علیرضا زاکانی نیاز به مصوبه مجلس یا دولت ندارد.


وزیر کشور می‌تواند رشته‌های مورد نیاز را در انتخاب شهردار اعلام کند​

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت:‌در آئین‌نامه پیش‌بینی شده برای نیاز شهر وزیر کشور می‌تواند رشته‌های مورد نیاز را در انتخاب شهردار اعلام کند که وزیر کشور طی بخشنامه‌ای که صادر کرده به معاون عمرانی خود مجوز داده این موضوع بررسی شود و شهرهایی که نیاز خاص دارند رشته‌های مورد نظر برای شهردار اضافه شود که تا کنون سه مرحله توسط معاونین کشور این رشته‌ها اضافه شده و آخرین بار تیرماه علوم کامپیوتر به لیست‌ رشته‌هایی که شهردار می‌تواند داشته باشد به آئین‌نامه افزوده شده است.

سروری گفت:‌ بنابراین نیازی به رفتن به مجلس و دولت برای این موضوع نیست و وزیر کشور سابقه داشته قبلا نیز موارد مشابهی را انجام دهند.

وی گفت:‌ علیرضا جاوید هم یکی از باسابقه‌ترین مدیران تهران است که در سمت‌های مختلف در شهرداری فعالیت داشته و با کار در شهر کاملاً آشنا است و جزو کاندیداهایی بوده که برای شهرداری مطرح شده بود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: تا زمانی که به صورت رسمی علیرضا زاکانی فعالیت خود را آغاز کند ما یقین داریم جاوید به اشراف به موضوع در این مدت می‌تواند برنامه‌ها را در شهرداری پیش ببرد.

در سه مقطع زمانی سه اصلاح و رفع نقص صورت گرفته است

سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران نیز درباره انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار اظهارداشت: از سال ۹۷ که هیات وزیران، تعیین مصادیق رشته های تحصیلی برای تصدی سمت شهرداری را در به عهده وزیر کشور گذاشت تا به امروز در سه مقطع زمانی سه اصلاح و رفع نقص صورت گرفته است.

وی افزود:خرداد ۹۸ رشته های حقوق، جغرافیا، اقتصاد و مدیریت و... اضافه و در آ ذر ۹۸ رشته های کشاورزی، آمار، گرایش های برق و در نهایت در تیر ۱۴۰۰ علوم کامپیوتر اضافه شده است.

در انتخاب زاکانی، قانون تغییر نمی کند

این عضو شورای شهر تهران گفت: در انتخاب زاکانی، قانون مجلس، آیین نامه هیات وزیران و بخشنامه وزیر کشور تغییر نمی کند،صرفا مانند سه مورد گذشته در سال های قبل نواقص با صدور بخشنامه چهارم رفع می شود.


علوی تصریح کرد: معاون وزیر کشور اختیار دارد مانند سه بخشنامه قبلی، نواقص را با صدور بخشنامه چهارم رفع کند.این رفع نقص نه رانت است و نه اختصاص به فرد خاصی دارد و امکان دارد برای شهرداران آینده نیز این رفع نقص انجام شود.

وی گفت: چطور می شود شهرداری که هزاران برابر از دولت در اجرا کوچکتر است نسبت به مدرک ایشان مشکل داشته باشد، این نشان از کمی و کاستی در خصوص مقررات تصدی سمت شهرداری است و حتما باید اصلاح و این نقص مرتفع شود.

شهردار تهران باید یک مدیر قوی و با سابقه خوب باشد

احمد صادقی عضو شورای ششم شهر تهران نیز در خصوص مدرک تحصیلی شهردار گفت: شهردار تهران باید یک مدیر قوی و با سابقه خوبی باشد تا بتواند از تخصص‌های مختلف استفاده کند.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که یک پزشک چگونه می‌تواند شهر را اداره کند؟ ما می‌گوییم که فرد باید مدیر خوبی باشد و بتواند از تخصص‌ها استفاده کند. کرباسچی درس حوزه خوانده بود اما شهردار خوبی بود و قالیباف هم جغرافیای سیاسی خوانده بود، اما شهردار موفقی در تهران بود.

صادقی ادامه داد: خیلی‌ها اصرار به بحث تخصص دارند و می‌گویند که قانون گفته فلان مدرک تحصیلی برای شهرداری مرتبط است یا مرتبط نیست، حال با تشخیص وزیر کشور، یک مصوبه‌ای تهیه و در هیئت دولت در سال ۹۷ تصویب شده است. اگر همین وزیر کشور به این تشخیص برسد که یک پزشک هم می‌تواند شهر را اداره کند، مسیر قانونی کار طی می‌شود.

صادقی گفت: یک مدیر توانمند می‌تواند حتی اگر مدرک تحصیلی مرتبط هم نداشته باشد، مدیری قوی برای شهر باشد، اما من همین جا این نکته را هم بگویم که شهر به تخصص‌هایی مثل پزشکی هم در حوزه سلامت نیاز دارد. ما همانطور که نیاز به شهرسازی داریم، نیاز به حوزه سلامت هم در تهران داریم.

وی ادامه داد: ما بیشتر از این که نیاز به مدیر متخصص داشته باشیم نیاز به مدیری متفکر داریم. براساس آمار و طرح جامع شهر تهران ۹۶.۵ درصد زیرساخت‌ها از نظر فنی، عمرانی، شهرسازی در تهران اجرا شده است و ما دیگر نیاز به کار سخت‌افزاری نداریم و باید کارهای نرم‌افزاری انجام دهیم و در حوزه فکری ورود کنیم. ما مدیری با تفکری جهادی و انقلابی انتخاب کرده‌ایم تا بتواند مشکلات شهر را برطرف و شهر را به جلو حرکت دهد.

وی در خصوص طی شدن مراحل قانونی شهردار تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو هفته آینده با هماهنگی‌های انجام شده با مجلس و دولت، آقای زاکانی به عنوان شهردار رسما کار خود را آغاز کند.

مهم‌ترین ویژگی زاکانی مبارزه با رانت و فساد

ناصر امانی، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع بیان داشت: مهم‌ترین ویژگی آقای زاکانی مبارزه با رانت و فساد به‌عنوان نماینده مجلس بوده است تا بتواند سیستم معیوب فاسد اداری کشور را اصلاح کند ولی اینکه چه دستاوردی داشته است طبعاً خود ایشان باید اعلام کند.

حکم شهردار جدید تهران بزودی ابلاغ می شود/ زمان آغاز به کار رسمی زاکانی

رأی بالا به زاکانی نشان از نبود اختلاف میان شورای ششمی‌ها

گفت: این رأی بالا نشان وحدت همگرایی و همفکری اعضای شورای شهر بود و اینکه به‌رغم بحث‌هایی که بیرون مطرح می‌شود هیچ اختلاف جدی در اعضا وجود ندارد اختلاف نظر هست ولی وقتی منافع مردم و شهرداری اقتضا همه یکپارچه می‌شویم و این رأی نیز مؤید همین یکپارچگی بود.

استعفا در مجلس اعلام وصول شد/ شهردار بزودی به بهشت می رود

روز گذشته استعفای علیرضا زاکانی در مجلس اعلام وصول شد. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته گفت: در اجرای ماده ۹۱ آیین نامه داخلی مجلس درخواست استعفای آقای زاکانی اعلام وصول شده و در دستور کار قرار می گیرد.

بزودی زاکانی فعالیت خود را در شهرداری تهران آغاز می‌کند؛ شهروندان و کارکنان شهرداری چشم به مدیران شهری جدید دارند و حالا باید دید شهردار جهادی و انقلابی، چگونه پایتخت را از خواب چهار ساله بیدار و تهران را به ام‌القرای جهان اسلام تبدیل می‌کند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...