نسخه چاپی

پیامدهای نوسانات وزنی برای بزرگسالان مبتلا به بیماری كلیوی

عکس خبري -پيامدهاي نوسانات وزني براي بزرگسالان مبتلا به بيماري کليوي

نتایج مطالعه اخیر، رابطه بین نوسانات وزن را با خطرات بیشتر مشكلات قلبی عروقی و مرگ زودرس در بزرگسالان مبتلا به بیماری مزمن كلیه نشان می دهد.

به گزارش نما به نقل از مدیکال اکسپرس، شاخص توده بدنی متغیر با خطرات بیشتر ابتلاء به بیماری‌های قلبی در جمعیت عمومی همراه است.

از آنجا که بیماری‌های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است، تیمی به سرپرستی «دانگ کی کیم»، به بررسی این موضوع پرداخت که آیا نوسان وزنی ممکن است بر بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه تأثیر بگذارد.

این مطالعه شامل ۸۴,۶۳۶ بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بود که در پایگاه داده ملی غربالگری سلامت در کره جنوبی فهرست شده بودند. در طول ۴ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۶٪ افراد فوت کردند، ۴٪ نیازمند به درمان جایگزین کلیه مانند دیالیز شدند، ۲٪ دچار حمله قلبی و ۳٪ دچار سکته مغزی شدند.


در مقایسه با افرادی که کمترین نوسان در شاخص توده بدنی داشتند، افرادی که بیشترین نوسان وزنی را داشتند ۶۶٪ بیشتر در معرض مرگ، ۲۰٪ بیشتر در معرض نیاز به درمان جایگزین کلیه، ۱۹٪ بیشتر در معرض حمله قلبی و ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

دکتر کیم از بیمارستان ملی دانشگاه سئول کره جنوبی، در این باره می‌گوید: «این مطالعه نشان داد افرادی که دارای اختلال عملکرد کلیه با نوسان وزنی هستند، بدون در نظر گرفتن شاخص توده بدنی در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی یا مرگ قرار دارند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این نتیجه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه باید به وضعیت نوسان وزن خود توجه کنند و کسانی که دارای وزن در حال نوسان هستند ممکن است از غربالگری مناسب و مدیریت عوامل خطر برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی یا پیشرفت اختلال عملکرد کلیه خود بهره ببرند.»
منبع: مهر

۱۴۰۰/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...