نسخه چاپی

ثبات سیاست‌های كلان اقتصادی لازمه هدایت نقدینگی به بازار سرمایه/ بازار رمز ارز تهدیدی برای بورس؟

عکس خبري -ثبات سياست‌هاي کلان اقتصادي لازمه هدايت نقدينگي به بازار سرمايه/ بازار رمز ارز تهديدي براي بورس؟

كارشناس مسائل اقتصادی گفت: به‌طور كلی می‌توان گفت رمزارزها تهدیدی برای بازار بورس به شمار نمی‌رود چراكه جذابیت‌های آن كمتر از بازار سرمایه است.

به گزارش نما، سعید کرداری در خصوص وضعیت بازار بورس و اوراق بهادار و راه‌های هدایت نقدینگی به این بازار گفت: بازار سرمایه در حالت عادی به دو بخش بازار اولیه و بازار ثانویه تقسیم می‌شود؛ بازار اولیه همان بازاری است که شرکت‌ها پذیره‌نویسی می‌کنند و با عرضه اولیه، سرمایه جذب می‌کنند؛ در بازار ثانویه نیز سرمایه‌گذاران خریدوفروش می‌کنند که در این بین بازار اولیه در جذب سرمایه بسیار مولد است به‌طوری مثل وام دادن بانک‌ها عمل می‌کند با این تفاوت که با هزینه کمتری این اقدام را انجام می‌دهد و با شفافیت همراه است.

وی بیان کرد: از طرفی شرکت‌ها می‌توانند گزارش‌ها خود را ارائه دهند و کسانی که در پذیره‌نویسی شرکت می‌کنند با این دیدگاه است که سرمایه‌گذاری برای تولید کشور و GDP کشور مؤثر است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر این اتفاق بیفتد بازار ثانویه رونق پیدا می‌کند و به واسطه آن افراد جدید می‌توانند با سرمایه‌های جدید وارد بازار سرمایه شود.

کرداری گفت: در ابتدا باید بازار بسیار نقد شونده باشد که چند ماهی است بازار شرایط خوبی دارد و صف‌های خرید و فروشی که قفل می‌شد کمتر به چشم می‌خورد؛ دوم اینکه سیاست‌های کلان اقتصادی باید ثبات داشته باشد و الزام آن این است که سیاست‌های کل کشور چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی چشم‌اندازی داشته باشد که سرمایه‌گذار بداند در حال حاضر با چه تورمی سهام خریداری می‌کند و با بازارهای دیگر مقایسه انجام دهد که کدام بازار برایش بهتر است.

وی افزود: یکی از بازارهای موازی بورس، بازار پول است که نرخ بهره و سپرده‌ها شامل آن می‌شود و برای رونق بازار سرمایه در کنار اینکه تورم را از طریق سیاست‌های کلان ثابت نگه داریم می‌توانیم نرخ بهره را به مرور کاهش دهیم و این نکته حائز اهمیت است که کاهش نرخ بهره در کوتاه مدت شوکی بر همه بازارهای مالی وارد می‌کند و باید این روال آهسته انجام شود و بر اساس گزارشات کارشناسان کاهش آن بررسی و اعلام شود که باعث رونق بازار سرمایه شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: شفافیت در بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است که با انتصاب رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار این شفافیت بهتر از قبل شد.

کرداری یکی دیگر از راهکارهای رونق بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به این بازار را ورود شرکت‌های جدید دانست و گفت: نباید روند پذیره‌نویسی این شرکت‌ها بروکراسی(دیوان‌سالاری) پیچیده‌ای داشته باشد چراکه این شرکت‌ها باعث بزرگ شدن بازار سرمایه می‌شود.

وی تشکیل دوره‌های آموزشی برای سرمایه گذاران را یکدیگر از راه‌های هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران به واسطه آموزش‌ها در این بخش می‌توانند حرفه‌ای وارد بازار شوند و با آموزش‌ها از ضرر جلوگیری کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: گسترش ابزارهای جدید در همه‌جای دنیا وجود دارد و می‌تواند بازارهای ما را تقویت کند.

کرداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار رمزارزها تهدیدی برای بازار بورس به شمار می‌رود یا خیر، گفت: زمانی که بازاری رشدهای عجیب و غریب می‌کند همه به سمت آن هجوم می‌برند و بازار رمزارزها نیز یکی از این بازارهاست که با رشد فزاینده باعث جذب سرمایه‌گذاران شد و افت اخیر آن نشان داد که این بازار همیشه صعودی نیست که پولشان چندین برابر شود.

رمزارزها تهدیدی برای بازار بورس به شمار نمی‌رود

وی افزود: رمزارزها همیشه بوده‌اند و مردم فکر می‌کنند که خیلی سودآور است در حالی که خیلی‌ها وارد این بازار شدند و متوجه شدند که این سودآوری همیشگی نیست و به طور کلی می‌توان گفت رمزارزها تهدیدی برای بازار بورس به شمار نمی‌رود چرا که جذابیت‌های آن کمتر از بازار سرمایه است.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: در بازار رمزارزها شرکت یا کارخانه‌ای وجود ندارد که تولید داشته باشد و سود آن را تقسیم کند و صرفاً مجازی است و خبرهایی مبنی بر هک این بازارها باعث شده است خیلی از بانک‌های مرکزی دنیا رمز ارز ملی خود را تولید کنند و چون پشتوانه‌ای ندارد تهدیدی برای بازاربورس به شمار نمی‌رود؛ بازار سهام ماهیت جداگانه‌ای دارد و جذابیت آن خیلی بیشتر از بازار رمزارزهاست.

لزوم حرکت به سمت اصلاح نظام مالیاتی

کرداری در ادامه گفت: برای اینکه بازار سرمایه ماهیت خود را حفظ کند ما باید به سمت اصلاح نظام مالیاتی حرکت کنیم که در دولت جدید نیز بر آن تأکید شده و باعث خوشحالی است؛ اخذ مالیات از بازارهایی که ماهیت سرمایه‌گذاری ندارد باید دقیق و اصولی انجام شود؛ بازار ملک، بازار خودرو و قیمت‌گذاری‌های دستوری از این بازارها باید از میان برود تا ببینیم که شفافیت در بازار وجود دارد.

وی بیان کرد: در همه‌جای دنیا از سود سپرده‌ها مالیات دریافت می‌شود، اما در کشور ما دریافت نمی‌شود و باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود چرا که این‌ها همه راهکارهایی برای رهایی کشور از تورم فعلی است.

منبع: میزان

۱۴۰۰/۵/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...