نسخه چاپی

اركان اصلی شعر عاشورایی كدامند؟

عکس خبري -ارکان اصلي شعر عاشورايي کدامند؟

یك پژوهشگر شعر عاشورایی گفت: شعر عاشورایی دارای چهار ركن است؛ پیام، حماسه، سوگ، حب و یا عشق از جمله اركان شعر عاشورایی محسوب می‌شود.


به گزارش نما، حسین قرایی در گفت‌وگویی پیرامون ویژگی‌های شعر عاشورایی گفت: ادبیات عاشورایی از قرن چهارم به صورت جدی شکل گرفته و در طی قرون متمادی افت و خیز هایی را تجربه کرده است.

وی در همین راستا ادامه داد: بیشترین گستردگی و توسعه و رشد یافتگی در شعر عاشورا متعلق به دوران معاصر و خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی است زیرا این نوع شعر توانسته تقریباً فضایی کاملتر به خود گرفته و مراحل تعالی را به بهترین شکل پشت سر بگذارد.

قرایی به ارکان شعر عاشورایی اشاره و بیان کرد: شعر عاشورایی دارای چهار رکن است؛ پیام، حماسه، سوگ، حب و یا عشق از جمله ارکان شعر عاشورایی محسوب می شود، این ارکان در دوره‌های متمادی و متعدد دارای فراز و فرودهایی بوده‌اند گاهی دیده می‌شود که در یک اثر رکن پیام و حماسه قوی‌تر از سوگ و عشق خود را نشان می‌دهد و گاهی این حماسه و سوگ هستند که بیشترین نقش را در شعر عاشورایی ایفا کرده‌اند و به خلق اثری جذاب و شنیدنی تبدیل شده اند.

وی با اشاره به بهترین شاعران شعر عاشورایی بیان کرد: در طی سالهای اخیر شاعران عاشورایی بسیار ارزنده‌ای با شعرهای که تقریباً تمام چهار رکن شعر عاشورایی را در خود جای داده‌اند به خلق آثار ارزنده‌ای دست زده اند، شاعرانی همانند قیصر امین پور، علی موسوی گرمارودی ،طاهره صفاری قزوینی و سلمان هراتی را می‌توان از جمله این افراد دانست.

این نویسنده و پژوهشگر به شاعران دیگری که سهمی جدی در شعر عاشورایی داشته‌اند اشاره و تصریح کرد: شاعرانی همچون محمدرضا آقاسی و ژولیده نیشابوری از جمله افرادی هستند که توانستند سهمی جدی در شعر عاشورایی ایفا کنند به حدی که ژولیده نیشابوری ۹۰ درصد از آثارش در زمره شعر عاشورایی طبقه بندی می شود همچنین در آثار محمدرضا آقاسی نیز می توان رد پایی شعر آیینی خصوصاً شعرهای عاشورایی که در مدح ویژگی «امام حسین(ع)» بیان شده را به خوبی دید؛ برخی نیز پیرامون یاران «امام حسین(ع)» و واقعه کربلا مطرح شده که آثاری اثر گذار، جذاب و شنیدنی است.

قرایی به برخی از آثار برجای مانده از قرون گذشته در شعر عاشورایی اشاره و ابراز کرد: در هر قرن ما شاهد شکوفایی شعرهای عاشورایی در ابعاد و ارکان متعدد هستیم یکی از برجسته ترین اشعار عاشورایی متعلق به قرن سیزده و در زمان صفویه است که متعلق به محتشم کاشانی است و با عنوان «باز این چه شورش» است را شاهدیم اگرچه این شعر در رسته شعرهای عاشورای در رکن سوگ واری دسته بندی می‌شود اما توانست اثر شگرف و بهینه برای خود ایجاد کند و به معروفیت فراوانی دست یابد.

این نویسنده به یکی از اشعار قیصر امین پور اشاره و اظهار کرد: امین پور در یکی از اشعار خود در بخش نی نامه بیان کرده است:

دست عشق عالم در هیاهوست/تمام فتنه ها زیر سر اوست

این شعر علاوه بر جنبه بروز و ظهور عشق در شعرعاشورایی حماسه و پیام را نیز با خود به همراه دارد و به نوعی به سوگ «امام حسین(ع)» نشسته است، شعری که با بررسی ابعاد مختلف می‌توان آن را شعری بسیار ارزنده و گرانقدر در حوزه شعر عاشورایی به حساب آورد.

وی پیرامون شعر عاشورایی تاکید کرد: اکنون حدود ۳۰ سال است که شعر عاشورایی گام به گام جلو رفته و در اوج شکوه قرار گرفته زیرا در عصر انقلاب اسلامی شعر عاشورایی توانست به بالندگی لازم دست یابد.

قرایی پیرامون جوان پسند بودن شعرهای عاشورایی خاطرنشان کرد: ما جوانان بسیاری داریم که در عرصه شعر عاشورایی فعالیت می‌کنند اما اشعاری که سید حمیدرضا برقعی بیان کرده در جای خود بسیار قابل تامل و توجه است، شعرهای او دارای پختگی لازم است و توانسته تحسین مخاطب را به همراه داشته و سهم ویژه ای از شعر عاشورایی را به خود اختصاص دهد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: وی کتاب های متعددی در حوزه شعرهای عاشورایی با عنوان «طوفان واژه» به چاپ رسانده که توانسته و چندین و چند بار به چاپ برسد و این امر نشانگر جذابیت شعر و استقبال جامعه از آن بوده است.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...