نسخه چاپی

تشدید جنگ سرد بین روسیه و آمریكا

در همین حال روزنامه «مترو» چاپ مسكو نیز در شماره امروز خود از مطرح شدن ایده تحریم ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در محافل سیاسی آمریكا خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ايران آباد، راديو دولتي صداي روسيه روز دوشنبه در گزارشي با اشاره به تصويب قوانين ضد روسي و آمريکايي در پارلمانهاي دو کشور اعلام کرد: مسکو و واشنگتن در آستانه جنگ سياسي قرار گرفته اند و براي تشديد تحريم هاي متقابل آماده هستند.

در مطلب تحليلي صداي روسيه گفته شد: دوماي روسيه به تازگي قانوني ضدآمريکايي موسوم به «ديما ياکولوف» را در پاسخ به قانون ضدروسي «ماگنيتسکي» تصويب کرد که در آن تحريم‌هايي عليه مقام‌هاي ناقض حقوق شهروندان روس پيش بيني شده است.

«سرگئي ماگنيتسکي» وکيل روسي شرکت سرمايه گذاري انگليسي «هرميتاژ» پس از دستگيري به جرم فرار مالياتي در 16 نوامبر سال 2009 در بازداشتگاهي در مسکو درگذشت و مرگ وي به موضوعي مناقشه برانگيز در روابط روسيه و برخي کشورهاي غربي به سرکردگي آمريکا تبديل شده است.

آمريکا با سوء استفاده از اين مساله قانوني را به نام «ماگنيتسکي» حاوي تحريم‌هايي عليه روسيه تصويب کرد و اين قانون هفته گذشته با امضاي باراک اوباما رييس جمهور اين کشور اعتبار اجرايي يافت.

به گزارش ايرنا، در ادامه گزارش صداي روسيه به نقل از «وياچسلاو نيکونف» معاون کميسيون امور بين‌المللي دوماي روسيه گفته شد: در صورتي که آمريکا نمايندگان دوماي روسيه را به خاطر تصويب قانون «ديما ياکوولف» تحريم کند، مسکو آن را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

نيکونف هشدار داد: پاسخ به اين قانون روسي منفي خواهد بود و چنين رويکردي در صورت تحقق در مناسبات ديپلماتيک بين المللي کم سابقه مي باشد.

در همين حال راديو صداي روسيه از درخواست حدود 46 هزار نفر از شهروندان آمريکايي از اوباما براي تحريم نمايندگان دوماي روسيه به خاطر تصويب قانون روسي در پاسخ به قانون آمريکايي ماگنيتسکي خبر داد.

اين رسانه روسي مي افزايد: اين درخواست‌ها در بخش ويژه‌اي در تارنماي کاخ سفيد ثبت شده و تعداد درخواست کنندگان بيش از حد نصاب لازم براي بررسي است.

در همين حال روزنامه «مترو» چاپ مسکو نيز در شماره امروز خود از مطرح شدن ايده تحريم ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه در محافل سياسي آمريکا خبر داد.

به نوشته اين روزنامه، برخي از سياستمداران آمريکايي خواهان تحريم پوتين بخاطر مواضع ضدآمريکايي و حمايت وي از تصويب قانوني در پاسخ به قانون ماگنيتسکي مي‌باشند.

ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه هفته گذشته با انتقاد از تصويب اين قانون در آمريکا با اشاره به موارد عمده نقض حقوق بشر در آمريکا مانند رواج شکنجه در زندان‌هاي اين کشور گفت: در آمريکا حقوق بشر به شکل گسترده‌اي نقض مي‌شود و واشنگتن حق قضاوت درباره وضع حقوق بشر در روسيه را ندارد.

تصويب قانون ضدروسي «ماگنيتسکي» در آمريکا و اعتبار يافتن آن پس از امضا توسط اوباما در هفته گذشته، موجي از واکنش هاي منفي را در ميان مسوولان و نخبگان سياسي روس برانگيخت، به طوري که دوما تحت فشار افکار عمومي روسيه مجبور شد قانون متقابلي موسوم به ?ياکولوف? را تصويب کند.

سياستمداران روس با اشاره به تاريخچه طولاني اقدامات ضدروسي مقام‌ها و نهادهاي تصميم ساز آمريکايي همواره انتقادات تندي را عليه استفاده ابزاري واشنگتن از مقوله حقوق بشر در کشورهاي مخالف اردوگاه غرب مطرح کرده‌اند که همين امر در دو هفته اخير به شکل گيري موج جديدي از تنش‌ها در مناسبات شکننده کرملين و کاخ سفيد منجر شده است.

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه نيز روز يکشنبه با بيان اينكه کشورهاي غربي از مسايل مربوط به حقوق بشر سوء استفاده مي‌کنند، گفت: بايد ترتيبي اتخاذ شود که هر گونه نگراني در باره حقوق بشر به ابزار سياسي تبديل نشود و بايستي از سياسي شدن اين مسايل جلوگيري کرد.

رييس دستگاه ديپلماسي روسيه با انتقاد از سوء استفاده غرب از مساله مرگ ماگنيتسکي عليه روسيه گفت: فقط در زندان‌هاي روسيه نيست که افراد مي‌ميرند، بلکه چنين پديده‌اي را در آمريکا و کشورهاي اروپايي نيز شاهد هستيم.

۱۳۹۱/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...