نسخه چاپی

نتایج یك مطالعه نشان می‌دهد

ویروسی كه سیستم عصبی جوانان را مختل می‌كند

عکس خبري -ويروسي که سيستم عصبي جوانان را مختل مي‌کند

سیستم عصبی سمپاتیك پاسخ ‹ستیز و گریز› در هر فرد را كنترل می‌كند. این سیستم تحت تاثیر ویروس كرونا دچار اختلال می‌شود.

به گزارش نما، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که جوانانی که به تازگی از COVID-19 بهبود یافته اند، در حالت آرامش و بدون تحریک عصبی، در این شاخه از سیستم عصبی خود افزایش فعالیت دارند.

آنها در مقایسه با گروه کنترل - در آزمایشی که برای شبیه‌سازی طراحی شده بود- دارای فعالیت عصبی سمپاتیک بیشتر و ضربان قلب سریع‌تری بودند.

اگر اختلالات مشابهی در افراد مسن بعد از بهبود از کرونا رخ دهد، ممکن است عوارض جانبی جدی بر سلامت قلب و عروق آنها داشته باشد.

حدود یک سوم افراد سالمی که از کووید ۱۹ خفیف بهبود یافته‌اند علائم طولانی مدت این بیماری را تجربه می کنند. شایع ترین علائم شامل خستگی و تنگی‌نفس است اما برخی از افراد نیز تپش قلب را گزارش می دهند. این ممکن است نشانه‌ای از تعادل «سیستم عصبی خودکار» آنها باشد. دو بال سیستم عصبی خودکار به طور خودبخودی برای تنظیم عملکردهای حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس عمل می کنند.

هنگامی که بدن یک وضعیت تهدیدکننده زندگی را شناسایی می‌کند، سیستم عصبی سمپاتیک ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد؛ واکنشی که مردم آن را «واکنش ستیز و گریز» می نامند. در مقابل، سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن را به حالت پایدارتر و آرامش‌بخش باز‌می‌گرداند که به «استراحت و هضم» معروف است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و چاقی اغلب در سیستم عصبی سمپاتیک خود افزایش فعالیت دارند که کووید۱۹ ممکن است آن را تشدید کند.

برای اولین بار، محققان در حال حاضر فعالیت عصب سمپاتیک در جوانان سالم را که از عفونت کرونا بهبود می‌یابند ارزیابی کردند.

آنها یک سری آزمایشات را روی ۱۶ فرد حدود ۲۰ ساله انجام دادند که حدود ۳۵ روز قبل تست SARS-CoV-2 آنها مثبت بود.

قبل از همه‌گیری کرونا، دانشمندان آزمایش‌های مشابهی را بر روی یک گروه هم‌سن متشکل از ۱۴ داوطلب سالم انجام دادند که به عنوان گروه کنترل عمل می کردند.

آزمایشات نشان داد که در سیستم عصبی سمپاتیک افرادی که کووید۱۹ را با بهبودی سپری می‌کنند، چه در حالت آرامش و چه در پاسخ به یک تست استرس‌زا، تغییراتی ایجاد شده است.

همچنین در آزمایش ضربان قلب و فعالیت عصب سمپاتیک در آزمایش شبیه سازی تفاوت وجود داشت.

محققان همچنین معتقدند که تغییرات مشابه در افراد مسن می تواند بر سلامت قلب و عروق آنها تأثیر منفی بگذارد.

منبع: بهداشت نیوز

۱۴۰۰/۶/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...