نسخه چاپی

رویای خلوتی تهران بر باد رفت

بنا به گفته لطف الله فروزنده،‌معاون رییس جمهور، در بهترین حالت حداكثر 30 هزار كارمند تا كنون از تهران خارج شده‌اند كه با احتساب اعضای خانواده آنها، می‌توان گفت كه تعداد افراد خارج شده از پایتخت به حدود 120 هزار نفر می‌رسد. این در حالی است كه از تعداد افراد وارد شده به تهران نیز آماری در دست نیست.

درحالی که رییس جمهور سه سال پیش اعلام کرده بود دست کم پنج میلیون نفر باید از تهران منتقل شوند و در پی آن، طرح انتقال کارمندان از پایتخت کلید خورد، اما...

به گزارش مشرق، دولت نهم بارها موضوع لزوم کاهش جمعیت مستقر در تهران را مطرح و برای آن طرح‌های مختلفی ارائه کرد. انتقال داوطلبانه یکی از این راه‌ها بود که با فعال شدن سایت اینترنتی انتقالی کلید خورد. این سابت در روزهای ابتدایی با استقبال خوبی روبرو شد و شمار ثبت نام کنندگان روزانه در آن به 50 هزار نفر هم می‌رسید.

انتقال دستگاه‌ها از تهران نیز یکی دیگر از این روش‌ها بود. به اعتقاد رییس جمهور برخی دستگاه‌ها مانند وزارت نفت و شرکت ملی نفت کاری در تهران ندارند و به جز ستاد، بقیه سازمان‌های مربوط به آن باید به منطقه عملیاتی منتقل شوند.

دولت در این مدت تلاش زیادی کرد که بتواند 14 محور طرح تحول اداری که یکی از انها انتقال نیروها و دستگاه‌ها بود را عملیاتی کند.

کاهش آلودگی هوای تهران ، کاهش ترافیک و مهاجرت معکوس، از جمله اهداف اجرای این طرح بودند، اما واقعیت این است که با گذشت مدت زیادی از اجرای طرح، نتیجه مطلوبی از آن حاصل نشده است.

بنا به گفته لطف الله فروزنده،‌معاون رییس جمهور، در بهترین حالت حداکثر 30 هزار کارمند تا کنون از تهران خارج شده‌اند که با احتساب اعضای خانواده آنها، می‌توان گفت که تعداد افراد خارج شده از پایتخت به حدود 120 هزار نفر می‌رسد. این در حالی است که از تعداد افراد وارد شده به تهران نیز آماری در دست نیست.

تبدیل کرج به استان البرز نیز راهی بود که دولت برای انتقال افراد از تهران مدنظر داشت و معتقد بود با این کار، افرادی که از این منطقه برای کار به تهران می‌آیند، در همان نقطه باقی خواهند ماند،‌اما واقعیت این است که هم اکنون ترافیک فزاینده اتوبان‌های منتهی به تهران از کرج در ساعات اولیه صبح نشان می‌دهد که این کار چندان موفق نبوده است.

دولت قول داد به کارمندانی که از تهران منتقل می‌شوند، امکانات رفاهی کامل بدهد تا برای آنها انگیزه مضاعف ایجاد شود، اما به اذعان معاون رییس جمهور، تا کنون فقط هفت هزار نفر از کارمندان منتقل شده توانسته اند امکاناتی دریافت کنند که در واقع به عدم موفقیت طرح در آینده نیز دامن می‌زند.

دولت پس از این که نتوانست در زمینه انتقال داوطلبانه کارمندان چندان موفق باشد، تصمیم گرفته به طور اجباری این اقدام را انجام بدهد و تلاش می‌کند سازمان‌ها را بدون رضایت کارمندان از پایتخت منتقل کند.

این طرح در برخی سازمان‌ها از جمله میر اث فرهنگی کلید خورد و با نارضایتی عده زیادی از کارمندان مواجه شد، اما دولت برای این کارمندان سه راه پیشنهاد کرد، انتقال، رفتن به دستگاهی دیگر یا استعفا!

واقعیت این است که جذابیت‌های کاذب تهران، تمرکز مراکز دولتی، تجمع امکانات تفریحی، نبود امکانات در استانها و بسیاری دیگر از عوامل باعث شده که حرکت به سمت تهران سیر صعودی داشته باشد. این روند طی سالهای اخیر نیز تشدید شده و برای حل این مشکل باید راهی جدی اندیشیده شود.

۱۳۹۰/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...