نسخه چاپی

بایدن به طالبان چراغ سبز نشان داد

عکس خبري -بايدن به طالبان چراغ سبز نشان داد

«مایك پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریكا در دولت سابق این كشور اعلام كرد، سیاست خارجی ضعیف جو بایدن به طالبان برای تسلط بر افغانستان چراغ سبز نشان داد.


به گزارش نما، در ادامه انتقادهای شدید جمهوری‌خواهان آمریکا از عملکرد دولت دموکرات جو بایدن در قبال افغانستان، نفر دوم دولت دونالد ترامپ به مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال افغانستان و طالبان تاخت.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور که هفته گذشته یادداشتی علیه مواضع جو بایدن نوشته بود، در یک مصاحبه جدید تاکید کرد که سیاست خارجی «ضعیف» این دولت به طالبان برای تسلط بر افغانستان چراغ سبز نشان داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نفر دوم دولت دونالد ترامپ با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولت بایدن یک سیاست «تحقیرآمیز» بوده است، عملکرد این دولت در خارج کردن نیروها و نظامیان آمریکایی از افغانستان را «فاجعه‌بار» خواند.

به گفته معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، طالبان چون «می‌دانست هیچ تهدید معتبری از توسل به زور (از سوی دولت بایدن) وجود نداشت»، کابل پایتخت افغانستان را تصرف کرد.

مایک پنس با انتقاد شدید از دولت بایدن اعلام کرد که «(خروج آمریکا از افغانستان) یک تحقیر در سیاست خارجی است، برخلاف آنچه که کشور ما از زمان بحران گروگانگیری ایران تجربه کرده است».

وی با بیان اینکه دولت ترامپ و بایدن در زمینه خروج از افغانستان اتفاق نظر دارند، بر تفاوت شدید این دو دولت در زمینه شیوه خروج آمریکا از افغانستان تاکید کرد.

نفر دوم دولت ترامپ مدعی شد: «تفاوت (ما با دولت بایدن)، قدرت بود...(اگر دولت ترامپ بر سر کار بود) شما شاهد تاخت و تاز طالبان به سمت کابل نبودید».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور افزود: «همه ما خواهان این هستیم که سربازانمان به خانه بیاییند اما اینطوری نه».

این مقام ارشد دولت سابق آمریکا با تاکید بر تفاوت شدید رویکرد دولت ترامپ با دولت بایدن در زمینه خارج کردن آمریکا از افغانستان مدعی شد که مذاکرات دولت سابق آمریکا با طالبان بعد از ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی آغاز شده بود. مایک پنس ادعا کرد که ترور فرمانده شهید نیروی قدس باعث شد که تهدیدات دولت ترامپ در دوره مذاکرات با طالبان اعتبار داشته و معتبر باشد.

وی افزود: «من فکر می‌کنم آنچه شما از دولت بایدن مشاهده می‌کنید، تنها تلاش برای تغییر گفت‌وگو و انتقال تقصیر به دیگری است تا درباره تلاش ضعیف و ناگوار (دولت بایدن) برای خروج نیروهای از افغانستان صحبت نشود».

اظهارات پنس تنها چند ساعت پس از سخنرانی بایدن در کاخ سفید مطرح شد که در آن او ضمن دفاع از تصمیم خود در قبال افغانستان اعلام کرد، به ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برای خروج از این کشور متعهد است.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...