نسخه چاپی

مدرس حوزه و دانشگاه :

مسجد باید در حكومت اسلامی حلال مشكلات مردم باشد

عکس خبري -مسجد بايد در حکومت اسلامي حلال مشکلات مردم باشد

عضو نهاد رهبری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینكه مسجد باید در حكومت اسلامی حلال مشكلات مردم باشد، گفت: روحانی محل كه نماینده ولی فقیه است باید عهده‌دار این مسئولیت باشد. مردم باید مسجد را محور بدانند و امام جماعت را به مصداق واقعی امام و راهبر جماعت بدانند؛ آن وقت خواهیم دید كه مشكلات بسیاری از محله‌ها از طریق مسجد، روحانی و هیئت امنا قابل حل می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی بنکدار؛ مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌‎‌های مسجد تراز در جامعه اسلامی گفت: اولین و مهم‌ترین مسئله در هر مسجد که در سیره نبوی و اهل بیت آمده و امام راحل و رهبری عظیم‌الشأن نسبت به آن تذکر داده‌اند این است مساجد نقش محوری در حیات فردی و اجتماعی جامعه اسلامی دارد، حضرت امام از تعبیر سنگر برای مسجد استفاده کردند که این به معنای آن است که مسجد علاوه بر محل عبادت، محلی برای مبارزه در مقابل شیطان و شیاطین است، متأسفانه این موضوع مورد غفلت واقع شده است. امام جماعت مسجد خاتم(ص) تصریح کرد: امام جماعت در مسجد صرفا پیش‌نماز نیست؛ به عبارت دیگر کارکرد وی تنها اقامه نماز نیست؛ امام جماعت به معنای رهبر و پدر محل است و جایگاه و وظایف وی گسترده‌تر و عمیق‌تر است و رسیدگی به امور محل و همراهی با مردم از وظایف اوست، علاوه بر این موارد ویژگی‌های ظاهری و شرایط مسجد نیز باید به گونه‌ای باشد که نمازگزار انگیزه عبادت در این مکان را داشته باشد. عضو نهاد رهبری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه مسجد باید در حکومت اسلامی حلال مشکلات مردم باشد، تأکید کرد: روحانی محل که نماینده ولی فقیه است باید عهده‌دار این مسئولیت باشد. مردم باید مسجد را محور بدانند و امام جماعت را به مصداق واقعی امام و راهبر جماعت بدانند؛ آن وقت خواهیم دید که مشکلات بسیاری از محله‌ها از طریق مسجد، روحانی و هیئت امنا قابل حل می‌شود.

وی افزود: ارائه مشاوره‎‌های گوناگون مانند مشاوره خانوادگی، اشتغال و برگزاری برنامه‌های گروهی، آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی باید در مسجد اتفاق بیافتد و خوب است در معماری مساجد فضاهایی برای ارائه خدمات آموزشی و اجتماعی تعبیه شود، امروز با توجه به شرایط کرونا و وجود مسجد در مناطق مختلف کشور، مسجد می‌تواند در تسریع روند واکسیناسیون به عنوان یک خدمت اجتماعی و بهداشتی تسهیل‌گر باشد.

حجت‌الاسلام بنکدار ادامه داد: مساجد در ایام خاص مانند ماه محرم باید محور عزاداری و همچنین محور جذب قلوب مردم به سوی خدا باشد و علاوه بر آن حلال مشکلات مردم به صورت تخصصی گردد؛ آن زمان است که مردم می‌توانند طعم حقیقی نظام اسلامی را بچشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نهادها موازی ارائه دهنده خدمات فرهنگی و اجتماعی؛ برای ایفای نقش مساجد آسیب‌زاست، گفت: وجود نهادهایی که نسبت به ارائه خدماتی که می‌توان آنها را در مسجد عرضه کرد در حکم یک فرصت است، استفاده از ظرفیت سراهای محله و شورایاری‌ها از این دست است؛ این مجموعه‌ها با اصل دین مشکلی ندارند؛ اما ممکن است رویکرد آنها در مدیریت معنوی محله‌ها متفاوت باشد اما این مسئله منافاتی با استفاده کردن از ظرفیت آنها ندارد و امام جماعت و مؤمنین محل و امور مساجد می‌توانند این ظرفیت‌ها را برای بهبود محل به کار بگیرند.امام جماعت مسجد خاتم(ص) در پایان خاطرنشان کرد: مرکز امور مساجد متولی تشخیص سطح علمی و کیفی یک روحانی است و ائمه جماعات نمایندگی رهبری را بر عهده می‌گیرند این امر آسیب‌هایی که سابق بر این به دلیل حضور کارشناسی نشده برخی از روحانیون در مساجد ایجاد می‌شد را از میان برد و مدیریت مساجد را ساختارمند و منسجم کرد اما باید به لحاظ مدیریتی، مدیرانی در این مرکز روی کار بیایند که قابلیت‌های موجود را به فعلیت برسانند.

۱۴۰۰/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...