نسخه چاپی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

فلسفه عزاداری مقابله با طاغوت، ظلم و فساد است

عکس خبري -فلسفه عزاداري مقابله با طاغوت، ظلم و فساد است

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری فلسفه عزاداری را مقابله با طاغوت و ظلم و فساد دانست و گفت: با همین عزاداری‌ها و مجالس روضه امام حسین(ع) است كه مردم درصحنه حاضر می‌شوند. همین جوشش عواطف انسانی برای شناخت حق و با حركت در راه رهبران الهی، می‎توان دریای انسانی را علیه ظلم و ستم بیدار كرد و كاخ ستمگران را ویران نمود.

آیت‌الله عباسعلی کعبی نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری؛ با بیان اهمیت مراسم عزاداری در گرامیداشت شهدای واقعه کربلا گفت: مسئله عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) از همان روز عاشورا آغاز می‌شود و امروز شکل جهانی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عزاداری و اندوه و برپایی مجلس روضه امام حسین(ع) در احادیث فراوان و شاید در بیش از 500 حدیث از ائمه اطهار علیهم‌السلام واردشده به‌گونه‌ای که اولین مجلس سوگواری، ظهر عاشورا توسط زینب کبری(س)، اسرای کربلا و امام سجاد(ع) برپا شد. این ماتم برای امام بزرگوار را همین‌طور در مسیر ورود کاروان اسرای کربلا به کاخ ظلم و ستم یزید می‌بینیم و بعداً امام سجاد(ع) با اندوه و ماتم این رشته را در دست داشتند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) تا 35 سال بعد از حادثه عاشورا در اندوه و ماتم و در طریق رسالت راه امام حسین(ع) تلاش کردند گفت: مجالس سوگ و عزاداری هیچ‌گاه متوقف نشد. امام باقر(ع) که به هنگام کودکی در کربلا بودند، برای انتشار مظلومیت سیدالشهدا(ع) و ظلم وارد بر اهل‌بیت(ع) وصیت کردند و خود ایشان 10 سال در منا مجلس سوگواری امام را برگزار می‎کردند تا در سراسر جهان پخش شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه تأکید کرد: امام صادق(ع) نیز مراسم عزاداری سیدالشهدا را به‌عنوان گفتمان اثربخش در تبیین اسلام ناب محمدی(ص) در پیش گرفتند و بر مظلومیت امام و حزن و اندوه ایشان تأکید ویژه داشتند.

آیت‌الله کعبی با تأکید نسبت به اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) در سیره تمام ائمه جریان و مصداق دارد، تصریح کرد: تا زمانی که خود امام زمان(عج) ظهور می‌کنند و آنگاه‌که بر دیوار کعبه تکیه خواهد زد، اولین جمله‌اش روضه اباعبدالله... خواهد بود.

وی افزود: گریه بر امام توسط جهان آفرینش و ملائکه خدا قبل از زمینیان برگزارشده و همواره برگزار می‌شود، فلسفه این عزاداری در واقع مانور ایمان، تقوا و بصیرت‌افزایی و روشنگری نسبت به اهمیت و ارزش ولایت الهی و امامت دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره داشت: امامت و ولایت الهی، روح اسلام محمدی(ص) است. گفتمان عاشورا در پرتو عزاداری زنده می‌شود. کربلا نماد جهاد در راه خدا و مقاومت و عزم و اراده امت برای حفاظت از اسلام محمدی(ص) با نثار خون و آمادگی برای شهادت است.

آیت‌الله کعبی افزود: عزاداری‌ها امروز شکل ظاهری عاشورا را بیان می‌کند، فراسوی این عزاداری‌ها محتوای آن است. تقویت ایمان، تقوا، روحیه سلحشوری و فداکاری و آمادگی برای شهادت در راه خداست.

وی فلسفه عزاداری را مقابله با طاغوت و ظلم و فساد دانست و ادامه داد: با همین عزاداری‌ها و مجالس روضه امام حسین(ع) است که مردم درصحنه حاضر می‌شوند. همین جوشش عواطف انسانی برای شناخت حق و با حرکت در راه رهبران الهی، می‎توان دریای انسانی را علیه ظلم و ستم بیدار کرد و کاخ ستمگران را ویران نمود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: با توجه به این ظرفیت جهانی در مقابل استکبار جهانی، بستر برای اصلاح جهان و ظهور امام زمان(عج) فراهم خواهد آمد و یکی از پیام‌های عاشورا زمینه‌سازی برای ظهور مهدی موعود(عج) است.

۱۴۰۰/۶/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...