نسخه چاپی

۷۵۰ پایگاه نظامی آمریكا در سطح جهان؛ ادامه جنگ افروزی و فاجعه

عکس خبري -??? پايگاه نظامي آمريکا در سطح جهان؛ ادامه جنگ افروزي و فاجعه

تا زمانی كه پایگاه‌های آمریكا در سایر كشورها برقرار باشند، جنگ افروزی‌های این كشور ادامه خواهد داشت.



به گزارش نما، حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از ۲ دهه اشغالگری بی حاصل این کشور پایان یافت اما معنای ۷۵۰ پایگاه نظامی پراکنده آمریکا در سراسر کره زمین به معنای تداوم جنگ آفرینی این کشور است.

به گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»، آمریکا در حال حاضر ۷۵۰ پایگاه نظامی در ۸۱ کشور، سرزمین مستعمره یا قلمروهای مختلف در هر قاره به جز قطب جنوب دارد.


وعده «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر پایان جنگ‌های ابدی و بی پایان علیه تروریسم در عراق و افغانستان و کاهش پایگاه‌های نظامی اش در افغانستان از ۵۰۵ عدد به ۶ عدد، اگرچه محقق شد، اما اهداف اولیه این جنگ‌ها هرگز تحقق نیافت؛ ضمن اینکه مانع برنامه‌های مشابه آمریکا نشد.

اکنون آمریکا با چرخشی در اهداف ژئواستراتژیک خود، بر «مهار چین» و «خاورمیانه بزرگ» متمرکز شده است.

آمریکا پس از افزایش پایگاه‌های نظامی خارجی خود در ۴۰ کشور جهان در سال ۱۹۸۹، از سال ۲۰۱۱ تاکنون در مسیر کاهش پایگاه‌های نظامی خود در جهان حرکت کرده و تعداد پایگاه‌های نظامی خارجی خود را از ۸۰۰ عدد به ۷۵۰ عدد در سال ۲۰۲۱ رسانده است.

البته نباید این تصور وجود داشته باشد که این آمار دقیق و واقعی است و پنتاگون اطلاعات پایگاه‌های مخفی خود را منتشر می‌کند.

آمار ارائه شده شامل بنادر کوچک، مجتمع‌های تعمیراتی، انبارها، ایستگاه‌های سوخت رسانی، تاسیسات نظارتی و ۵۰ پایگاه تحت نظارت مستقیم آمریکا برای ارتش دیگر کشورها نمی‌شود اما صدها پایگاه باقیمانده همچنان در اجرای نسخه‌های جدید جنگ‌های واشنگتن ایفای نقش می‌کنند.

این در حالی است که حضور حتی یک نظامی آمریکایی در پایگاه‌های خارجی این کشور، به طور چشمگیری اعتراض‌های ضد آمریکایی، تخریب زیست محیطی و هزینه‌های مالیات دهندگان آمریکایی را افزایش می‌دهد.

واقعیت ساده این است که تا زمانی که این ۷۵۰ پایگاه نظامی آمریکا در سراسر جهان فعال باشند، جنگ افروزی آمریکا ادامه خواهد داشت.

به گفته یک کارشناس امنیتی آمریکایی، «پایگاه ها، اغلب جنگ‌ها را به وجود می‌آورند و پایگاه‌های بیشتر، جنگ‌های بیشتری را رقم می‌زنند.»

براساس پروژه هزینه‌های جنگ «دانشگاه بروان»، جنگ‌های ناموفق ضد تروریسم آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و یمن تاکنون دستکم ۸۰۱ هزار کشته برجای گذاشته و مردم کشورهای مذکور را دچار رنجی فراگیر کرده است.

بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی در این کشورها بر اثر جنگ آمریکا علیه تروریسم کشته و نزدیک به ۳۷ میلیون نفر آواره شدند.

۱۵ هزار نظامی ملی و خصوصی آمریکا نیز در این جنگ‌ها کشته شدند.

براساس برآوردها تا سال ۲۰۲۰ هزینه جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر برای مالیات دهندگان آمریکایی به رقم ۶.۴ تریلیون دلار رسید.

اگرچه ممکن است تعداد پایگاه‌های نظامی خارجی آمریکا کاهش یابد، اما جنگ‌های ابدی و مخفیانه این کشور از طریق نیروهای ویژه در سراسر جهان ادامه خواهد داشت.

در منطقه غرب آسیا، ۷ پایگاه در عمان، ۳ پایگاه در امارات، ۱۱ پایگاه در عربستان، ۷ پایگاه در قطر، ۱۲ پایگاه در بحرین، ۱۰ پایگاه در کویت و ۶ پایگاه در عراق قرار دارد.

البته آمریکا در حال ساخت پایگاه‌هایی جدید در شرق آسیا به بهانه مهار چین است.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...