نسخه چاپی

رفع برخی محدودیت‌های برقی كارخانجات سیمان/بهانه ازدلالان گرفته شد

عکس خبري -رفع برخي محدوديت‌هاي برقي کارخانجات سيمان/بهانه ازدلالان گرفته شد

در چند ماه گذشته بهانه‌های مختلف مانند قطعی برق و بورس باعث كمبود سیمان در خراسان‌شمالی شده است.


به گزارش نما، این روزها کمبود سیمان و گرانی آن در شهری که کارخانه سیمان ۵ هزار ۵۰۰ تنی دارد، داد مردم را درآورده، برخی از مردم هم می‌گویند، اگر کمبود نباشد با گرانی آن می‌سازیم، اما باید گفت این گرانی اثر مستقیمی بر روی قیمت تمام‌شده پروژه‌ها می‌گذارد و درنهایت همین مردم متضرر می‌شوند.

غلامرضا هوایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: قطعی برق کارخانه از عمده دلایل کمبود تولید سیمان بود که با توجه به مساعدت‌های صورت گرفته مقرر شد برق این کارخانه قطع نشود.

هوایی بابیان اینکه کارخانه سیمان بجنورد متعهد به تولید روزانه ۶ هزار تن سیمان بر اساس جدول برنامه‌ریزی است، گفت: به علت تفاوت قیمت سیمان در استان با سایر استان‌ها باید با کمک تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی از قاچاق سیمان جلوگیری کنیم.

وی افزود: با تعیین چارچوب کاری مشخص خرده‌فروشان باید سیمان موردنیاز خود جهت توزیع را از سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهیه کنند.

هوایی در بخش پایانی سخنان خود ابراز امیدواری کرد: با این اقدامات مشکل کمبود و توزیع مناسب سیمان تا آخر هفته حل شود.

مهدی کمالی، رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان بجنورد اظهار کرد: سیمان بر اساس بورس قیمت‌گذاری می‌شود و بورس نیز بر اساس عرضه و تقاضا قیمت می‌دهد که قابل پیش‌بینی نیست.

وی گفت: بورس قیمتی پایه مطرح می‌کند، اما خریدارها باقیمت‌های متفاوت آن را می‌خرند و بستگی به خریدار دارد؛ هرچه عرضه بیشتر شود قیمت کاهش می‌یابد، اما اگر تقاضا بیشتر باشد قیمت افزایش می‌یابد.

بر همین اساس علی‌اصغر رضازاده، معاون صنایع و معادن خراسان‌شمالی نیز گفته است: سیمان باهدف تعادل در عرضه و تقاضا در بورس عرضه شد، اما متأسفانه در حال حاضر نتیجه عکس داده است و در حال حاضر در خراسان‌شمالی هم با کمبود سیمان و هم افزایش قیمت آن مواجه شده‌ایم، چون بورس هیچ تعادلی را میان عرضه و تقاضا ایجاد نکرده است و هیچ سروسامانی در این حوزه صورت نگرفته است.

رضازاده ادامه داد: درواقع زمینه دلال‌بازی نیز در بازار بورس به وجود آمده و این نیز یکی از مهم‌ترین علل کمبود و بالا رفتن قیمت سیمان در بازار است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر قرار است وضعیت سیمان در بورس به همین شکل ادامه یابد، بهتر است وضعیت به روال قبلی خود بازگردد چراکه در آن زمان وضعیت دسترسی به سیمان و شبکه توزیع بهتر بود.

سخنان رضازاده ادعای هیات رئیسه کارخانه سیمان مبنی بر کافی بودن سیمان را رد می‌کند.

استاندار ورود کند

این مشکلات و کمبود ها، صدای نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی هم درآمد و سوء مدیریت را عامل اصلی گرانی و کمبود سیمان عنوان کرد.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود سیمان در خراسان‌شمالی و لزوم ورود استاندار به موضوع اظهار کرد: استانی که کارخانه سیمان ۵۵۰۰ تنی دارد کمبود سیمان در آن‌یک مشکل مدیریتی است.

وی گفت: اگرچه سیمان در بورس عرضه می‌شود و ۳۰ تا ۵۰ درصد از آن قابلیت صادرات دارد که بیش از نیاز کشور است، اما کسری سیمان در استان توجیه ندارد.

نماینده مردم ۵ شهر خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: وظیفه کارخانه در درجه اول، تأمین واحدهای تولیدی ازجمله تولیدکنندگان بتُن و بلوک و تأمین سیمان پیمانکاران پروژه‌های عمرانی و سیمان مناطق زلزله‌زده است و بعد عرضه در بورس است.

کارخانه سیمان بجنورد دچار سوء مدیریت است

وحیدی تصریح کرد: به نظر بنده ضعف مدیریتی کارخانه سیمان بجنورد که با وساطت و روابط با یک نماینده خاص به این سمت منصوب شد و متأسفانه سال‌ها موردحمایت قرار گرفت و جمعی از اطرافیانش را نیز بکار گرفت باعث شد تعداد زیادی از نیروهای توانمند، استان را ترک کنند.

وی افزود: اکنون در درجه اول باید این موضوع با دخالت استاندار و دستگاه‌های نظارتی به پایان برسد تا مردم در استانی که شاخص فلاکت آن استان ماقبل آخر است بیش از این مورد مظلومیت واقع نشوند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: ما در صنایعی که داشته‌های استان است مثل سیمان، کود اوره پتروشیمی، آلومینا برای صنایع پایین‌دستی و فولاد نباید دلیل بی‌تدبیری‌ها باشیم و این با یک مدیریت جهادی و کارآمد در دولت قوی مردمی انجام می‌شود.

پروژه سیمان سمنگان فعال شود

وحیدی با اشاره به پروژه‌های بر روی زمین‌مانده استان بیان داشت: لزوم پیگیری اتمام پروژه سیمان سمنگان در دولت حجت الاسلام رئیسی و وزارت فاطمی امین در صمت است که از آستان قدس رضوی به بخشی دولتی یا عمومی واگذار و حال که سرمایه‌گذار هم وجود دارد، پروژه به جریان بیافتد و استان را به قطب تولید سیمان تبدیل کند.

وی افزود: شستا در وزارت کار و بانک سپه به‌عنوان سهامداران عمده سیمان بجنورد باید پاسخگوی عملکرد مدیرعامل باشند.

نماینده مردم ۵ شهر خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره کمبود گاز در زمستان و حفظ تولید این واحد و در دوره قطع برق بارها پیگیر کمک به این واحد بوده‌ایم و بارها با مدیران ارشد توانیر و شرکت پخش فراورده‌های نفتی برای تهیه سوخت جایگزین رایزنی و پیگیر کرده‌ایم و امروز نیز انتظار است در این شرایط سخت به مردم استان در تهیه سیمان اولویت بدهند.

مسئولین دنبال راهکار باشند

در هر مسئله اگر هر مسئول کوتاهی خود را به عهده گرفته و بجای دراز کردن انگشت اشاره سمت دیگری به رفع وظیفه خود به نحو احسن بپردازد این آشفتگی در زنجیره‌ یک کالا ایجاد نخواهد شد وامید است که در دولت جدید این بی‌نظمی رنگ ساماندهی به خود بگیرد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...