نسخه چاپی

فاز نجات مسكن...

حمله زودهنگام اصلاح طلبان به طرح مسكن دولت رئیسی!

عکس خبري -حمله زودهنگام  اصلاح طلبان به طرح مسکن دولت رئيسي!

دولت سیزدهم به صورت جدی در صدد تحقق وعده ی داده شده در راستای ساخت سالانه یك میلیون مسكن است، اما همزمان با عزم دولت سیزدهم فضاسازی برخی جریان های سیاسی علیه برنامه ساخت یك میلیون مسكن در سال آغاز شده است.

سارا علیپور- مسکن یکی از اصلی ترین نیازهای جامعه است که تمام دولت‌های جهان همواره به دنبال تأمین این نیاز بوده‌اند. در ایران هم بعضی از دولت‌ها مثل دولت دهم به تأمین مسکن ارزان برای مردم اهمیت بسیار زیادی دادند که نمونه ی آن را میتوان در طرح مسکن مهر مشاهده کرد اما این موضوع در دولت تدبیر و امید مورد بی توجهی قرار گرفت و با تمسخر ایده‌هایی همچون مسکن مهر، باعث کمبود میلیون‌ها واحد مسکونی و افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن در سال های اخیر شد.
حال دولت سیزدهم به صورت جدی در صدد تحقق وعده ی داده شده در راستای ساخت سالانه یک میلیون مسکن است، اما همزمان با عزم دولت سیزدهم فضاسازی برخی جریان های سیاسی علیه برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال آغاز شده است.
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «هشدار تورمی با ساخت سالی یک میلیون مسکن» نوشت: «در شرایط کنونی چنین سیاستی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق نخواهد شد و ضرورت دارد تا دولت برنامه اجرایی خود را ارایه و اعلام کند از طریق چه منابع مالی می‌خواهد این پروژه را اجرا کند. اما آنچه از شواهد امر پیداست پیش بردن چنین برنامه‌ای غیر از کمک گرفتن از منابع اعتباری بانکی و افزایش پایه پولی از سوی بانک مرکزی امکان‌پذیر نیست و حتی اگر چنین منابعی هم تامین شود این موضوع با سیاست کنترل تورم در تعارض است».
اقتصاد۲۴ هم از قول مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن نوشت: «دولت توانایی انجام ساخت یک میلیون مسکن در سال نخواهد داشت؛ طبق آمار‌ها میزان ساخت مسکن توسط دولت در طول تاریخ ایران، به طور متوسط زیر پنج درصد بوده است».
افراطیون مدعی اصلاحات که به مدت ۸ سال، ناکارآمدی دولت روحانی را نادیده گرفته بودند در نخستین روزهای شروع به کار رئیس‌جمهور جدید تلاش می‌کردند به نقد بی امان دولت و مطالبه های زودهنگام بپردازند اما حال به صورت آشکار به تخریب برنامه های دولت بخصوص ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن روی آورده اند تا شاید بتوانند سرپوشی بر بی کفایتی دولت مورد حمایتشان بگذارند و ابروی از دست رفته را باز پس بگیرند . دندان روی جگر گذاشتن و روشن نکردن توپخانه نقد و تخریب لااقل تا گذشت زمان چندماهه از شروع کار دولت از اصول اولیه انتقال قدرت سیاسی است، اما این سخنان در حالی مطرح می شود که کارشناسان و مسئولان مربوطه، وعده دولت سیزدهم را شدنی می‌دانند.
وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بیان برنامه‌هایش در حوزه مسکن پرداخت و گفت: «بانک زمین را در وزارت ایجاد می‌کنیم. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه زمین‎های متعلق به تمام بخش‎های دولت که در درون و کنار شهرها قرار دارند باید برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه قرار گیرد. مشکل زمین نداریم، در روستا زمین‌هایی به مردم می‌دهیم که نیاز به ساخت خانه‌های چندطبقه نداشته باشند. در شهرهای کوچک و متوسط، تصمیم نداریم که خانه‌ها را به‌طور افقی توسعه دهیم».
«شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در تبیین قانون «جهش تولید مسکن» گفت: «برای ساخت یک‌میلیون مسکن نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم. در طرح جهش تولید مسکن آمده، ۱۵ تا ۲۰ درصد اعتبارات موردنیاز این طرح توسط متقاضیان و به شکل آورده نقدی و مابقی از طریق تسهیلات بانکی تأمین خواهد شد. ساخت یک‌میلیون مسکن، نیازمند تنها ۴ درصد از تسهیلات سالیانه بانک‌هاست. تنها مسئله‌ای که مستقیماً باید از سوی دولت موردنظر قرار گیرد، تأمین زمین است. ساخت مسکن به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد و تولید کشور حدود ۳۰۰ صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مسئله افزایش پایه پولی در این حوزه اساساً قابل‌طرح نیست. چراکه در قبال خلق نقدینگی، تولید کشور رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. بر اساس این طرح، همه بانک‌ها موظف می‌شوند که ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند».
محمود شایان، مدیرعامل بانک تخصصی مسکن هم با ‌اشاره به وعده دولت مردمی به منظور ساخت مسکن گفت: مطلبی که رئیس‌جمهور پیرامون ساخت یک‌ میلیون واحد مسکونی در سال عنوان کردند، واقع بینانه است.
وی با ‌اشاره به تحقق منابع مالی ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور، در حال حاضر کمتر از 3.5 درصد از تسهیلات پرداختی مرتبط با مسئله مسکن است و احیای سهم مسکن از تسهیلات می‌تواند منابع مالی مرتبط با ساخت یک‌‌میلیون مسکن در سال را فراهم کند.
این جریان در حالی به ساخت سالانه یک میلیون مسکن حمله می کند که طی هشت سال گذشته با عملکرد دولت مورد حمایتشان قیمت مسکن چیزی حدود 8 برابر افزایش یافت
عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی حسن روحانی همواره به خود می بالید که وزارت ایشان هیچ مسکنی را افتتاح نکرده و طرح مسکن مهر را هم مزخرف می دانست. حسن روحانی هم که از تعبیر قوطی برای مسکن مهر استفاده می کرد و معتقد بود ینکه یک قوطی را بعنوان مسکن درست کنیم که نامش مسکن نمی شود. یک سرپناه موقت است و رسانه های حامی دولت هم همواره تخریب طرح مسکن مهر که موجب خانه دار شدن میلیون ها ایرانی شده بود را در دستور کار خود قرار داده بودند و نتیجه ی عملکرد دولت مورد حمایت جریان اصلاحات،وضعیت آشفته این روزهای مسکن است...




۱۴۰۰/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...