نسخه چاپی

عقب نشینی تحقیرآمیز غرب از افغانستان و فرصت به دست آمده برای چین

عکس خبري -عقب نشيني تحقيرآميز غرب از افغانستان و فرصت به دست آمده براي چين

نیروهای غربی پس از ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان در حال خروج از این كشور هستند.


به گزارش نما، اشتباه نکنید، شکست غرب در افغانستان یک شکست سیاسی خارجی با ابعاد تاریخی است؛ پس از ۲۰ سال، بیش از ۲ تریلیون دلار سرمایه گذاری، کشته شدن ۴۷۵ نیروی انگلیسی و بیش از ۲ هزار نظامی آمریکایی و صدها ملیت دیگر، مجهزترین و آموزش دیده‌ترین نیروهایی که غرب می‌تواند جمع آوری کند در حال بیرون رانده شدن از افغانستان توسط طالبان هستند.

به گزارش «دیلی میل»، مطمئناً بحث‌های شدیدی در مورد آنچه اتفاق افتاده وجود خواهد داشت، زیرا آگاهی عمومی به طرز غیرقابل تصوری به تصاویر تکان دهنده از فرودگاه کابل نقش بسته است.

برخی استدلال خواهند کرد که غرب برای مدت طولانی در افغانستان ماند و این کشورهای غربی باید بلافاصله پس از اینکه اتحاد شمالی تحت حمایت آمریکا توانست طالبان را از حکومت پایین بکشد، از افغانستان خارج می‌شدند.

اما برخی مخالف هستند؛ اگر آن زمان غرب این کار را می‌کرد، گفته می‌شد که غرب، افغانستان را در هرج و مرج، با کشور ویران شده و دولت موقت بدون بودجه و اختیار، رها کرده است و القاعده ممکن بود دوباره ظرف چند ماه احیا شود.

برخی غربی‌ها بر این باورند که ائتلاف آمریکا باید تا زمان رسیدن به اهدافش در افغانستان در این کشور باقی می‌ماند، نه تا تاریخ مشخص شده؛ اما واقعیت این است که دنیای مدرن، اگر نگوییم جنگ‌های ابدی، حداقل با مداخلات همیشگی مخالف است.

با این حال می‌بینیم که آمریکا بیش از ۲۸ هزار نیروی نظامی را در کره جنوبی، آن هم تقریبا پس از ۷۰ سال از زمان آتش بس ۱۹۵۳ در جنگ کره، نگه داشته است.

امروزه در افغانستان بسیاری قصد خروج و فرار از کشورشان را دارند و می‌توان گفت در مرزها هرج و مرج ایجاد شده است؛ ممکن است در ادامه بحران اقتصادی هم در این کشور شکل بگیرد؛ هنوز هم بانک‌ها بدون بودجه کار می‌کنند.

همچنان دیده می‌شود که تروریست‌ها در این کشور فعالیت دارند و نمونه آن حملات انتحاری به فرودگاه کابل است.

اقدامات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، این حقیقت جاودانه را نشان می‌دهد که هیچ موضوعی برای آمریکا آنچنان خاص نیست که به خاطر آن منافع خود را به خطر بیندازد.

روسیه و چین این شکست خودخواسته غرب در افغانستان را با دقت فراوان تماشا کرده‎اند؛ البته روسیه با شکست مداخله در دهه ۱۹۸۰ در جنگ داخلی افغانستان مشکلات خاص خود را داشت.

در مورد چینی‎ها، آن‌ها به طور مشهور دید طولانی مدتی به برخی موضوعات دارند؛ آن‌ها خروج آمریکا را به عنوان تاییدی بر عدم وجود صبر استراتژیک می‌دانند؛ یعنی آمریکایی‌ها امروز هستند و در حالی که کارشان را تمام نکرده‎اند می‌روند.

این عقب نشینی غربی‌ها از افغانستان بر این باور چینی‌ها خواهد افزود که زمان برای آن‌ها فرا رسیده است؛ و احتمالا حق با آنهاست.

پس از عراق و افغانستان، مشخص نیست که چقدر طول می‌کشد تا هر رئیس جمهور آمریکا با مداخله بزرگ بین المللی دیگری روبرو شود.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...