نسخه چاپی

وقوع روزانه 20 زورگیری در پایتخت

فرمانده نیروی انتظامی گفت: امسال جرایم امنیتی و خشن كاهش چشمگیری یافته است.

به گزارش نما به نقل از مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم عصر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه معاون اجتماعی نیروی انتظامی اظهار داشت: جنگ نرم یکی از واقعیتهای دنیای امروز است. با توجه به قدرت رسانه ها، دشمنان روشهای جدیدی را برای جذب افراد بکار می گیرند و آنها را وادار می کنند که از آنها الگو بگیرند البته کار به همین جا ختم نمی شود و آنها با تهاجم فرهنگی سعی می کنند فرهنگشان را بر سایر ملل حاکم کنند.

به گفته احمدی مقدم این کشورها فعالیت خود را با جنگ نرم شروع می کنند و اگر لازم باشد پس از جنگ نرم ابزار سخت نیز بکار می برند. نمونه این مورد را می توان در کشورهای لیبی و سوریه دید.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: جنگ نرم نه تنها برای ما بلکه برای سایر کشورها نیز یک تهاجم فرهنگی است که دشمنان با استفاده از حوزه رسانه و هنر آن را انجام می دهند. گاهی جنگ نرم در قالب انقلاب های رنگی بروز می کند.

احمدی مقدم تصریح کرد: دشمنان نیروی انتظامی تلاش کردند که احساس امنیت را از بین ببرند که این امر موجب جرات بیشتر مجرمان می شود. یکی از وظایف مهم برخورد با این موارد است.

فرمانده نیروی انتظامی اشراف اطلاعاتی را یکی از ابزارهای مهم برخورد با جنگ نرم دانست و افزود: تعامل با اندیشمندان و نخبگان و تعیین سازوکار می تواند در مقابله با جنگ نرم موثر باشد.

وی تاکید کرد: پلیس باید از زیر پوست جامعه اطلاع داشته باشد و بداند دشمنان تاکنون چه اقداماتی را انجام داده اند و کار آنان چه میزان موثر بوده است. پلیس باید از درخواست ها و نارضایتی ها اطلاع داشته باشد و بداند ضعف هایش کجا است. تهدیدها فقط متوجه کم کاری ما است.

احمدی مقدم با بیان اینکه آموزش همگانی امروز یک نیاز جدی در معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است تصریح کرد: امروز اگر چه مجرمان سالهای گذشته کاهش یافته اند اما دزدان و کلاهبرداران ناپیدا در فضای مجازی وجود دارد و به راحتی سرقت های کلان انجام می دهند. آموزش وقتی در میان جامعه موثر است که آنها پلیس را به عنوان مصلح اجتماعی بپذیرند.

فرمانده نیروی انتظامی با اعلام حل و فصل 30 درصد پرونده ها در کلانتری ها گفت: کلانتری ها محل درگیری نیست و امروز به محل مشاوره و حل اختلافات تبدیل شده است. 30 درصد پرونده های تشکیل شده در کلانتریها در دوایر مددکاری و اجتماعی به صلح می انجامد.

وی با اشاره به اینکه نمی خواهیم از پلیس کبری 11 بسازیم ادامه داد: درحوزه هنر باید تصویر سازی صورت گیرد اما باید انتظارات را نشان دهیم تا جامعه پلیس را قبول کند ضمن اینکه سعی کرده ایم با نشان دادن چهره پلیس به صورت انتقاد نرم کاستی ها را نیز نشان دهیم.

احمدی مقدم خواستار تغییر نگاه امنیتی و نگاه اجتماعی شد و گفت: نباید همیشه منازعات را به صورت امنیتی رفع کرد. به عنوان مثال نباید یک مشکل صنفی را با امنیتی کردن فضا و بگیرد و ببند رفع کنیم. امروز باید با نگاه اجتماعی معضلات و مشکلات را در حد توان کاهش دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه فعالیتهای اجتماعی پلیس قابل احصا کردن نیست افزود: در گذشته انتقاد می کردند که چرا فیلم می سازید و پول آن را خرج ساخت کلانتری و خرید خودرو نمی کنید اما باید بدانید که فعالیت های اجتماعی قابل احصا نیست. ضمن اینکه ماموریت اجتماعی پلیس محدود به معاونت اجتماعی نیست و متعلق به تمام نیروی انتظامی است.

وی با اعلام اینکه ارتقاء احساس امنیت از خود امنیت مهمتر است خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در تهران روزی 20 زورگیری رخ می دهد که تنها با رسانه ای شدن یک فیلم همهمه و ولوله ای رخ می دهد. ضمن اینکه سالانه 1100 نفر در کشور با سلاح سرد به قتل می رسند اما وقتی یک ورزشکار با چاقو به قتل می رسد همهمه و ولوله ای رخ می دهد. ممکن است بشود با ابزار اطلاعاتی جرم را کاهش داد اما امروز در دنیا جرم به شدت در حال افزایش است.

احمدی مقدم با اعلام اینکه جرایم امنیتی و خشن در کشور رو به کاهش است تصریح کرد: تولید احساس امنیت به سادگی میسر نیست و باید از رفتار رسانه استفاده کرد. به عنوان مثال اگر جنایت خمینی شهر را کشف نمی کردیم ممکن بود ما متهم به ناکارآمدی شویم و جوسازی های رسانه ای بر علیه ما انجام شود.

وی تصریح کرد: روزانه در کشور 1800 سرقت ثبت می شود و طبیعی است که ما نمی توانیم به همه آنها رسیدگی کنیم اما نباید توقعات را بالا ببریم.

۱۳۹۱/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...