نسخه چاپی

با این تغذیه از كلیه‌ های خود محافظت كنید

عکس خبري - با اين تغذيه از کليه‌ هاي خود محافظت کنيد

آمارها نشان می‌دهند كه تعداد قابل توجهی از مردم جهان،‌ مثلا 35 میلیون آمریكایی، به بیماری كلیوی مزمن (CKD) مبتلا هستند درحالی كه این بیماری می‌تواند در ابتلا به بیماری‌های قلبی و بروز مرگ زودهنگام هم نقش داشته باشد.


به گزارش نما، بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا و عاملی مانند افزایش سن هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کلیوی مزمن را بیشتر کند.

با این‌حال، ‌ترفندهای تغذیه‌ای زیر احتمال ابتلا به این مشکلات کلیوی را کاهش می‌دهند یا روند پیشروی این بیماری را آهسته‌تر می‌کنند.

1. وعده‌ های غذایی بدون گوشت را جدی بگیرید

آمارها نشان می‌دهند که بعضی از افراد به‌صورت روزانه و تقریبا دو برابر بیشتر از نیاز روزانه بدن، از منابع پروتئینی (خصوصا گوشت‌ها) استفاده می‌کنند اما چرا این الگوی غذایی می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟ وقتی بدن پروتئین‌ها را هضم می‌کند، ضایعاتی به‌وجود می‌آیند که باید از خون جدا شوند و سپس توسط کلیه‌ها دفع شوند.

این فرایند می‌تواند به کلیه‌های آسیب‌دیده شدیدا فشار وارد کند اما نکته مهم اینجاست که همچنین می‌تواند به کلیه‌ های سالم نیز آسیب برساند بنابراین، حتما میزان استفاده از انواع گوشت‌ها را در طول هفته به محدوده استاندارد برسانید و بعضی از وعده‌های غذایی تان را کاملا بدون گوشت تهیه کنید.

2. فیبر دریافتی تان را افزایش دهید

وقتی که فیبرها در روده‌ها متابولیزه می‌شوند، ترکیبات مفیدی شکل می‌گیرند که حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشند و التهاب را کاهش می‌دهند؛ یعنی دقیقا همان دو عاملی که برای حفظ سلامت کلیه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند.

این فرایند همچنین تولید سمومی که به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند را کاهش می‌دهد. یافته‌های یکی از تحقیقات منتشرشده در «British Journal of Nutrition» نشان می‌دهند که به‌ازای هر 5 گرم فیبری که در طول روز دریافت می‌کنیم، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی مزمن را 11 درصد کاهش می‌دهیم.

3. مصرف نوشابه‌ها را به حداقل برسانید

محققان در سال‌های اخیر دریافته‌اند که اضافه شدن هر یک وعده مصرفی از انواع نوشابه‌ها به رژیم غذایی هفتگی و عبور کردن از محدوده استاندارد استفاده از این نوشابه‌ها، خطر ابتلا به بیماری کلیوی مزمن را 18 درصد افزایش می‌دهد.

دریافت قند اضافی، سطح گلوکز خون را بالا می‌برد و درنهایت می‌تواند به رگ‌های خونی موجود در کلیه‌ها آسیب برساند.

به‌ علاوه، بسیاری از نوشابه‌های شیرین حاوی مقادیر بالایی از فسفر هستند درحالی که دریافت فسفر اضافی هم می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

4. نمک را کنار بگذارید

آمارهای جهانی نشان‌دهنده آن هستند که بسیاری از افراد به‌هیچ‌وجه در استفاده از نمک به محدوده‌های استاندارد توجهی ندارند درحالی که دریافت سدیم اضافی به‌صورت روزانه در درازمدت می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

درواقع، آسیب‌دیدگی کلیه‌ها به‌واسطه زیاده‌روی در مصرف نمک از چند راه مختلف اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین شان عبارتند از افزایش فشار خون در کلیه‌ها و آسیب رساندن به ساختارهای نفرونی که وظیفه تصفیه خون را بر عهده دارند بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید، حذف نمک از میز غذا و بررسی کل سدیم دریافتی در طول روز است.

منبع: سلامت

۱۴۰۰/۶/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...