نسخه چاپی

كلینیك گوش

آیا استفاده از سمعك نشانه پیری زودرس است؟

عکس خبري -آيا استفاده از سمعک نشانه پيري زودرس است؟

گوش همه ما انسان‌ها از حدود ۵۰سالگی به بعد ــ حتی اگر در ظاهر جوان باشیم ــ شروع به پیرشدن می‌كند. این روند پیش‌رونده در برخی سریع‌تر و شدیدتر و در برخی كندتر و خفیف‌تر است. مسائل ژنتیكی، بیماری‌های زمینه‌ای و مواجهه با سروصداهای صنعتی ــ شغلی در این روند مؤثرند.

به گزارش نما حدود نیمی از افراد بالای ۷۵سال در شنیدن دچار مشکل می‌شوند. نکته مهم این‌که در عصر حاضر با افزایش آلودگی‌ های صوتی و فعالیت‌هایی نظیر شرکت در کنسرت‌ها، سن شروع پیرگوشی پایین آمده است.

چرا شنیدن مهم است؟ شنیدن مغز شما را جوان نگه می‌دارد. شاید شنیده یا دیده باشید که بیشتر افراد از گذاشتن سمعک پرهیز می‌کنند و آن را نشانه پیری می‌دانند، در صورتی که طبق مطالعات علمی ثابت‌شده کاهش شنوایی و نرسیدن تحریکات صوتی به مغز باعث کوچک و چروک‌شدن بافت مغز می‌شود.

از طرفی فردی که خوب نشنود، خودبه‌خود منزوی می‌شود، از دایره دوستان و خانواده دور شده و ارتباط اجتماعی‌اش را از دست می‌دهد. این دو عامل باهم زمینه‌ساز بیماری فراموشی و آلزایمر به‌دنبال کم‌شنوایی می‌شوند. خطر ابتلا به فراموشی بسته به میزان کاهش شنوایی، می‌تواند دو تا پنج برابر شود.

امروزه فناوری در ساخت سمعک‌ها بسیار پیشرفت کرده و اندازه آنها گاهی در حدی است که به‌سختی دیده می‌شود و بسیاری از بیمه‌های تکمیلی یک سمعک را پوشش می‌دهند.

لذا باید بر این تابو که سمعک‌گذاشتن نشانه ناتوانی است، غلبه کنیم و صداها را به‌دنیای مغز و فکر و حافظه خود برگردانیم تا باوجود افزایش سن همچنان توانا، هوشیار و مستقل بمانیم.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌وحلق‌وبینی / روزنامه جام جم

۱۴۰۰/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...