نسخه چاپی

آتش‌سوزی‌های تالاب انزلی برنامه‌ریزی شده است/ مجازات خاطیان محیط‌زیستی رسانه‌ای نمی‌شود

آتش‌سوزي‌هاي تالاب انزلي برنامه‌ريزي شده است/ مجازات خاطيان محيط‌زيستي رسانه‌اي نمي‌شود

یك كارشناس محیط زیست گفت: به قدری حساب شده این تخلف صورت می‌گیرد كه آتش افروزی‌ها بیشتر در نقاطی از تالاب انزلی صورت می‌گیرد كه دسترسی به آن دشوار است.

به گزارش نما ،اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری آنا ، در خصوص علت‌ آتش‌سوزی‌ اخیر در تالاب انزلی گفت: این پدیده در گذشته نیز سابقه داشته است و طبق گزارش مسئولان و کارشناسان این حریق عمدی بوده است.

وی با بیان این‌که این آتش‌سوزی‌ها عموما از سوی سودجویانی صورت می‌گیرد که با آتش زدن نیزارهای خشکِ مرداب، اراضی اطراف مرداب را تصاحب می‌کنند و آن‌ها را می‌فروشند افزود: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها و تالاب‌ها و مراتع عامل انسانی دارد و به قدری حساب شده این تخلف صورت می‌گیرد که آتش افروزی‌ها بیشتر در نقاطی از تالاب انزلی صورت می‌گیرد که دسترسی به آن دشوار است.

به گفته این کارشناس محیط زیست در چراغ پشتان تالاب انزلی همیشه چنین آتش‌سوزی‌هایی توسط افراد سودجو صورت می‌گیرد ادامه داد: برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید تصمیمات خردمندانه اتخاذ شود که بعد از این شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی اظهار کرد: برای خاموش کردن آتش و مهار آن از هواپیمای ایلیوشین استفاده شد که متاسفانه به دلیل گستردگی و پراکندگی حریق با چهار مرتبه آب‌پاشی به مقدار ۱۶۰ هزار لیتر بر روی آتش انجام کنترل آتش صورت نگرفت.

وی با اشاره به این‌که در هر آتش سوزی ضریب ریسک وجود دارد، عنوان کرد: در آتش‌سوزی تالاب انزلی علاوه‌بر پراکندگی و گستردگی حریق عواملی دیگری از جمله کوتاهی ذی‌نفعان نیز در روند کند مهار آتش نقش داشته است.

کهرم در خصوص علت این اقدام ضد محیط زیست توسط ذی‌نفعان و سودجویان گفت: تا زمانی‌که زمین دارای پوشش گیاهی و درخت باشد امکان ساخت‌ساز در آن وجود ندارد اما به محض این‌که تبدیل به زمین سوخته شد به بهای اندکی توسط سودجویان خریداری می‌شود و در آن‌ ساختمان‌سازی می‌کنند.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: افراد سودجویی که با هدف تصرف اراضی ملی سال‌هاست اقدام به آتش افروزی می کنند گفت به‌عنوان خاطیان آتش سوزی معرفی می‌شوند اما پیگرد قانونی که رسانه‌ای شود صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این‌که آیا خاطیان و سودجویانی که برای منافع شخصی و بهره‌وری محیط زیست را از بین می‌برند مجازات می‌شوند یا خیر سوالی است که تاکنون مسئولان برای پاسخ دادن به آن استنادی نداشته‌اند.

۱۴۰۰/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...