نسخه چاپی

آیا گروه‌خونی با رژیم غذایی افراد مرتبط است؟

عکس خبري -آيا گروه‌خوني با رژيم غذايي افراد مرتبط است؟

یك متخصص تغذیه انتشار برخی مباحث در خصوص ارتباط تغذیه یا رژیم غذایی با گروه خونی را غیرعلمی دانست و گفت: طرح این موضوع در برخی سایت های اینترنتی بیشتر از جنبه تجاری و تبلیغاتی برخوردار است.



به گزارش نما، شاید شما هم برخی گزارش ها در خصوص ارتباط گروه خونی با تغذیه را مشاهده کرده باشید، گزارش هایی که در آن ادعا می شود افراد باید از موادغذایی مصرف کنند که با گروه خونی آنها سازگار باشد.

در این گزارش ها بعضا تاکید شده است که اگر افراد مواد غذایی متناسب و سازگار با گروه خونی خود را مصرف کنند، می توانند به راحتی آن‌ها را هضم کرده و حتی وزن خود را به راحتی کنترل و سلامتی و شادابی بیشتری داشته باشند.

طبق این نظریات افراد باید به مقدار توصیه شده از مواد غذایی همچون انواع گوشت شامل گوشت گوسفند، گوشت گاو، مرغ، ماهی، انواع میوه‌ ها و سبزیجات و حبوبات و دانه ها و انواع لبنیات شامل کرد، شیر، پنیر و سویا و نوشیدنی ها و شیرینی ها استفاده کنند.

گروه خونی به چهار دسته A، B، AB و O تقسیم و به گروه‌های مثبت و منفی نیز نام گذاری شده است.

طبق گزارش ها حدود ۹۰ درصد مردم کشورمان دارای گروه خونی مثبت هستند و این در حالی است که سازمان انتقال خون به تمامی گروه‌های خونی مثبت و منفی نیازمند است.

گروه خونی O+ فراوان‌ترین گروه خونی در بین مردم است و ۳۳ تا ۳۴ درصد از مردم دارای این گروه خونی هستند.

همچنین ۲۵ تا ۲۶ درصد از مردم گروه خونی A+، حدود ۲۴ درصد از مردم گروه خونی B+، حدود ۷ تا ۸ درصد از مردم گروه خونی AB+، حدود ۳ تا ۴ درصد دارای گروه خونی O منفی، حدود ۲ تا ۳ درصد A منفی و کمتر از یک درصد از آنها گروه خونی AB منفی دارند.

گروه خونی AB منفی نادرترین گروه خونی در بین مردم است.
تبلیغ ارتباط تغذیه با گروه خونی بیشتر جنبه تجاری دارد

یک متخصص تغذیه انتشار برخی مباحث در خصوص ارتباط تغذیه یا رژیم غذایی با گروه خونی را غیرعلمی دانست و گفت: طرح این موضوع در برخی سایت های اینترنتی بیشتر از جنبه تجاری و تبلیغاتی برخوردار است.

دکتر فریبا کوهدانی در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: تاکنون و از نظر منابع علمی موجود هنوز ارتباط بین گروه خونی و رژیم غذایی تایید نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به هیچ وجه سازگاری بین گروه ها خونی و نوع تغذیه وجود ندارد نیز گفت: ما بر اساس علم تجربی و شواهد باید صحبت کنیم و بر همین اساس نیز در خصوص ارتباط رژیم غذایی با گروه های خونی چیزی ثابت نشده است.
ارتباط گروه خونی با رژیم غذایی به صورت علمی تایید نشده است

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران نیز در خصوص ارتباط رژیم غذایی با گروه خونی تاکید می کند: اگر به فرض چنین مساله ای هم وجود داشته باشد، به صورت علمی و معتبر روی آن کار نشده است.

دکتر سیروس زینلی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: ارتباط گروه خونی با موادغذایی که گاها در سایت ها تبلیغات می شود، به هیچ عنوان به تایید مراجع علمی معتبر دنیا نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: البته قدیم تر این مسائل را مطرح می کردند لذا خیلی کم برخی از بیماری ها یا برخی از خصوصیات را به گروه های خونی مرتبط می دانستند.

این دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی گفت: بنابراین در رابطه با نوع تغذیه با گروه خونی در کتاب های علمی و منابع ما خیلی تاکید نشده است و اگر هم در فضای مجازی و اینترنت برخی اینها را مطرح می کنند، بعید می دانم که متخصصان تغذیه یا مراکز علمی باشند و از نظر ما متخصصان ژنتیک، خیلی گروه خونی با بحث تغذیه ارتباط مستقیم ندارد.
امروزه ارتباط نوع ژن افراد با مصرف دارو مطرح است

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: امروزه بیشتر بحث فارماکوژنومیک یا دانش بررسی نقش ژنوم در پاسخ داروها که انواع مواد غذایی نیز خود یک نوع دارو محسوب می شود در دنیا مطرح است.

وی افزود: مراکز علمی بسیار زیاد و معتبری در این حوزه به مردم خدمات می دهند که از این طریق متوجه شوند افراد به چه نوع مواد غذایی و داروهایی حساس هستند.

زینلی گفت: در حال حاضر از تست علم ژنتیک همچنین برای سایر مباحث همچون لاغری، چاقی، حساسیت ها و ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرطان یا مقاومت در برابر سرطان ها نیز بهره گیری می شود.

وی افزود: در کشورهای اروپایی، آمریکا و برخی از کشورهای پیشرفته آسیایی برای تجویز برخی داروها، فرد بیمار باید قبل از مصرف آزمایش ژنتیک انجام دهد و همین مساله در تغذیه نیز مطرح است و از طریق ژنتیک می توان مشخص کرد که افراد نسبت به چه دارو یا ماده غذایی حساس یا مقاوم هستند.

زینلی با بیان اینکه، در ایران نیز مراکز آزمایشگاهی ژنتیک شکل گرفته است افزود: به عنوان مثال در یکی از مراکز آزمایشگاهی ما مجموعه ای از فارغ التحصیلان پزشکی دانشگاه تهران با روش های نوین و انجام تست ورزش، تست تغذیه و تست سرطان سینه و تست پوست میزان مقاومت افراد را در شرایط مختلف بر اساس نوع ژنوم آنها بررسی می کنند.
تفاوت ژنتیک با گروه خونی چیست؟

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران در ارتباط با تفاوت گروه های خونی مختلف با یکدیگر افزود: این تفاوت ها به وجود یا عدم وجود پروتئین های ویژه ای به نام آنتی ژن (در فارسی پادزا یا پادگن) مرتبط است.

زینلی اضافه کرد: پادگن یا آنتی ژن ماده ای است که می تواند بدن را برای ساخت پادتن تحریک کند و در مجموع تمامی موادی که به شکل آنتی ژن عمل می کنند، پروتئین های خارجی هستند که از راه عفونت، تزریق یا روش های دیگر وارد بدن می شوند.

«پادتن» یا آنتی بادی ماده ای است که در پاسخ به تحریک یک آنتی ژن در بدن ساخته شده است و با آن واکنش نشان می دهد.

دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی همچنین با بیان اینکه، آنتی ژن های گروه های خونی بر سطح گلبول های قرمز قرار دارند و شامل ده ها نوع می شوند، افزود: مهمترین آنتی ژن های گروه های خونی، آنتی ژن های A و B هستند.

وی اضافه کرد: برخی افراد آنتی ژن نوع A، برخی نوع B، برخی هر دو آنتی ژن A و B را دارند و برخی نیز هیچ یک از این آنتی ژن ها را ندارند که به گروه خونی O معروف هستند و به این ترتیب افراد مختلف در گروه های خونی AB ، B، A و O قرار می گیرند.

زینلی در خصوص تفاوت ژنتیک با گروه خونی اظهار کرد: بروز آنتی ژن های گروه های خونی تحت کنترل ژن های خاصی است و به ارث رسیدن آن ها از قوانین ژنتیک تبعیت می کند.

وی افزود: بنابراین گروه خونی افراد به آنچه که از والدین خود به ارث برده اند، بستگی دارد و درصد توزیع گروه های خونی در جمعیت های مختلف نیز متفاوت است.
متابولیسم بدن انسان وابسته به نوع ژن و بیان ژن ها است

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه، در بدن ما بیش از ۲۰ هزار ژن وجود دارد که نقش و تاثیر بسیاری از این ژن ها هنوز مشخص نشده است، افزود: به عنوان مثال داروی وارفارین که برای برخی بیماران قلبی پس از جراحی قلب مصرف می شود، بسیار خوب است و برخی نیز باید کم مصرف کنند و برای برخی افراد نیز این دارو مفید نیست.

زینلی اضافه کرد: چراکه ثابت شده در بدن ما نوع ژن و مقدار بیان ژن در متابولیسم بخش های مختلف بدن نقش دارد و به همین دلیل گاهی دیده می شود که به دلیل ساختار متفاوت ژن ها، انسان ها در برابر برخی عوامل عفونی مستعدتر بوده و برخی نیز مقاوم هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس نیز در سال ۲۰۱۸ یک دانشمند چینی در یک کار آزمایشی جنجالی و از طریق مهندسی ژنتیک برای نخستین بار نوزادانی را از ژن های دستکاری شده یا اصلاح شده به دنیا آورد و ادعا کرد آن ها در مقابل ویروس ایدز (اچ آی وی) مقاوم شده اند.

زینلی افزود: پیش از این از طریق ژنتیکی ثابت شده بود که در ژنون برخی از ساکنان اروپای شمالی تغییری وجود دارد که آنها در برابر ویروس ایدز یا اچ آی وی مقاوم تر هستند، اما سیاه پوست ها برخلاف سفیدپوستان اگر با این ویروس مواجه شوند، راحت تر دچار بیماری ایدز می شوند.
منبع: جام جم آنلاین

۱۴۰۰/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...