نسخه چاپی

تبعات راهبردی عملیات ارتش یمن در عربستان

عکس خبري -تبعات راهبردي عمليات ارتش يمن در عربستان

انصارالله با حمله پهپادی اخیر خود به جنوب عربستان و مرزهای این كشور می‌خواهد این پیام را به طرف سعودی بدهد كه نقض آتش‌بس حدیده می‌تواند برای ریاض تبعات سنگینی داشته باشد.



به گزارش نما، سید رضا میرابیان کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پیامدها و تبعات عملیات اخیر جریان انصارالله ضد رژیم آل سعود تاکید کرد که عملیات بازدارندگی هفتم انصارالله ضد شهرهای مختلف عربستان در چارچوب انتقام از اقدامات سعودی‌ها در نقض آتش‌بس در منطقه الحدیده صورت گرفت.

وی ضمن تاکید بر این نکته که عملیات اخیر در واکنش به حملات موشکی شدیدی است که مزدوران سعودی در حدیده انجام می‌دهند، ابراز داشت که به همین علت انصارالله با حمله پهپادی اخیر خود به جنوب عربستان و مرزهای این کشور می‌خواهد این پیام را به طرف سعودی بدهد که نقض آتش‌بس حدیده می‌تواند برای ریاض تبعات سنگینی داشته باشد. طبعا این یک هشدار برای ریاض است و در صورت تکرار حملات موشکی به حدیده یا دیگر مناطق یمن، عملیات‌ آینده در ابعاد گسترده‌تری دنبال خواهد شد.

نگرانی سعودی‌ها از معادله جدید انصارالله بعد از مأرب

میرابیان تاکید کرد که شهر مأرب در آستانه آزادسازی قریب‌الوقوع قرار دارد و احتمالا آزادسازی این شهر با کمترین هزینه‌ها و تلفات صورت خواهد گرفت. در همین راستا بود که سید عبدالملک بدرالدین رهبر انصارالله اخیراً در اظهاراتی کم‌سابقه رسماً اعلام کرد که تمامی مناطق یمن را از وجود اشغالگران خارج خواهد کرد و انصارالله به دنبال تشکیل یمن واحد است.

معنی این سخن آن است که بعد از آزادسازی مأرب، جنگ در مناطق دیگر در دستور کار نیروهای یمنی قرار خواهد گرفت و مناطق تحت سلطه مزدوران سعودی و اماراتی در بخش‌های راهبردی جنوب عربستان نیز هدف عملیات انصارالله خواهد بود.

طبعاً معادله جدید انصارالله به مذاق سعودی‌ها و اماراتی‌ها خوش نمی‌آید و آنها به دنبال تحمیل یمن تجزیه شده به نقشه راهبردی منطقه‌ هستند، اما به نظر می‌رسد موفقیتی در این زمینه نخواهند داشت.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه با اشاره به دست برتر نیروهای مقاومت در جنگ یمن و گسترش میانجیگری‌های بین‌المللی از جمله اظهارات مسئولان آمریکایی و ‌میانجیگری‌های صورت گرفته توسط امارات گفت که آمریکایی‌ها در مواضع خود پایان جنگ را پیش شرط قرار داده و این موضوع اختلافات اساسی با مواضع انصارالله دارد.

شروط انصارالله برای توقف جنگ

انصارالله معتقد است که لازمه پایان جنگ این است که در وهله اول تجاوز صورت گرفته ضد یمن متوقف شود و محاصره و تحریم یمن که در سخت‌ترین شرایط طی شش سال گذشته در ابعاد هوایی، دریایی و زمینی ضد این ملت اعمال شده، متوقف گردد. آمریکایی‌ها اما معتقد هستند که نیروهای انصارالله باید در درجه اول عملیات مأرب را متوقف کنند تا آمریکایی‌ها رفع محاصره و توقف جنگ را در دستور کار خود قرار دهند. این در حالی است که آنها حاضر به ارائه هیچ ضمانتی برای انجام تعهدات خود نیستند.

آمریکایی‌ها در طرح توقف جنگ در یمن جدیت ندارند

انصارالله ایجاد ارتباط بین پایان محاصره و توقف جنگ به عملیات مأرب را نادرست می‌داند و معتقد است که اگر آمریکایی‌ها در طرح توقف جنگ در یمن جدیت دارند، باید اقدام عملی انجام دهند تا حسن نیت خود را در این رابطه نشان دهند، اما سابقه بدعهدی‌های آمریکا باعث شده که انصارالله نتواند به پیشنهادات بدون ضمانت آن‌ها اعتماد کند، علاوه بر این که ائتلاف متجاوز در هر مرحله‌ای می‌تواند تحت هر بهانه‌ای تجاوز خود را از سر گرفته و محاصره یمن را بار دیگر اعمال کند.

اختلافات راهبردی عربستان و امارات در پرونده یمن

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه به اختلافات راهبردی عربستان و امارات در پرونده یمن اشاره و تاکید کرد که اهداف اماراتی‌ها از ورود به جنگ یمن از نظر ماهوی با اهداف سعودی‌ها متفاوت بود. اماراتی‌ها به دنبال جداسازی بخش جنوبی یمن و تحت کنترل گرفتن این مناطق در ابعاد استراتژیک و اقتصادی بودند و اصرار زیادی برای براندازی حاکمیت دولت نجات ملی در صنعا نداشتند و بیشتر به دنبال کنترل اقتصادی و راهبردی بنادر جنوب یمن بودند. آل سعود اما بر اساس راهبرد ایدئولوژیک خود موضوع سقوط جریان مردمی انصارالله را در راس هرم مطالبات خود از این جنگ ترسیم کرده بود.

این اختلافات زمانی گسترده‌تر شد که جنگ در یمن به بن‌بست خورد و هزینه‌های جنگ افزایش پیدا کرد و روند جنگ، ماهیت فرسایشی به خود گرفت. در این شرایط بود که امارات که بر اساس شاخص‌های اقتصادی و منافع ملی وارد این جنگ شده بود، رسما از جنگ خارج شد و نیروهای خود را از منطقه خارج کرد. البته آنها برای پیشبرد اهداف خود برخی نیروهای مزدور را در منطقه جنوب یمن نگه داشته‌اند. همین اختلاف نظرها بود که باعث شد طی سالهای گذشته چندین بار درگیری های شدید و خونینی میان مزدوران دو کشور در استان عدن و استان‌های دیگر یمن صورت بگیرد.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...