نسخه چاپی

نگاهی به تاریخچه فرار اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل؛ از حمله مسلحانه تا فرار با قاشق غذاخوری

عکس خبري -نگاهي به تاريخچه فرار اسراي فلسطيني از زندان‌هاي اسرائيل؛ از حمله مسلحانه تا فرار با قاشق غذاخوري

فرار ۶ اسیر فلسطینی اولین نمونه موفق از این عملیات نیست، بلكه آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل به وسیله فرار پیش از این بارها تكرار شده است.


به گزارش نما، عملیات فرار ۶ اسیر فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان رژیم صهیونیستی که با تدابیر حفاظتی بسیار بالایی همراه است، بار دیگر ثابت کرد که سیستم امنیتی اسرائیل از تار عنکبوت نیز سست‌تر است و اراده اسرای فلسطینی قادر به از بین بردن تمامی محافظت‌های امنیتی موجود در این زندان است.

البته این اولین عملیات فرار اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل نبوده و این زندان‌ها طی سال‌های متمادی گذشته شاهد چندین عملیات فرار اسرای فلسطینی بوده که بسیاری از آنها با موفقیت انجام شده است. در زندان جلبوع در سال ۲۰۱۴ نیز عملیات فرار اسرا صورت گرفت، اما تونلی که حفر شده بود، بعد از چند متر حفاری لو رفت. تونل مذکور در زمین یکی از سرویس‌های بهداشتی زندان حفر شده بود. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین عملیات موفق فرار اسرای فلسطینی می‌پردازیم:

آزادسازی اسرای زندان «عتلیت»

آزادسازی اسرای زندان عتلیت یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین عملیات فرار از زندان است که در جریان اشغالگری انگلیس در فلسطین اشغالی صورت گرفت. در روز ۱۶ جولای سال ۱۹۳۸عملیاتی به فرماندهی یوسف الجرادات انجام شد که در جریان آن صدها نفر از انقلابیون فلسطینی به زندان عتلیت در جنوب شهر حیفا که تحت سلطه انگلیسی‌ها قرار داشت حمله کردند.

درگیریها در درجه اول در ۳۰۰ متری زندان آغاز شد و بعد از سه ساعت درگیری فشرده و طولانی، مهاجمان با کشتن ۲۰ انگلیسی و یک افسر یهودی موفق به آزادسازی تمامی اسرا شدند. آنها همچنین معاون رئیس زندان و داماد و همسر او و ۳ فرزند او را بازداشت کردند ولی مدتی بعد ۳ کودک را رها کرده و باقی افراد را طبق محاکمه در دادگاه انقلابی به اعدام محکوم کردند.

حمزه یونس، سه بار فرار از زندان

معمولا اسرای فلسطینی تنها یک بار اقدام به فرار از زندان می‌کنند که در آن موفق می‌شوند یا شکست می خورند، اما حمزه یونس ۳ فرار موفق از زندان داشته است تا این که نهایتاً به ۷ بار حبس ابد یا ۳۶۵ سال زندان محکوم شد.

حمزه یونس قهرمان سابق بوکس و یکی از فرماندهان نیروهای آزادیبخش جنبش فتح بود که در آوریل سال ۱۹۶۴ توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شده و به زندان عسقلان افتاد. او ۱۶ روز بعد از بازداشت، اولین فرار خود را انجام داد. او به همراه مکرم پسرعمویش و یک زندانی دیگر به نام حافظ مصالحة با استفاده از عنصر غافلگیری نیروهای دشمن و فرار سریع از زندان، موفق به اجرای نقشه خود شدند. او از یک زندانی یهودی که کم سن و سال ترین زندانی بود خواست تا نگهبانان را مشغول کند. حمزه و رفقایش در جریان ایجاد یک منازعه ساختگی موفق به فرار از زندان شدند.

دومین عملیات فرار وی از زندان در سال ۱۹۶۷ انجام شد. وی بعد از فعالیت‌های ضدصهیونیستی در این سال بار دیگر بازداشت شده بود. یونس در نتیجه اصابت گلوله به پایش به بیمارستان منتقل شد و در بیمارستان موفق شد نقشه فرار خود را بار دیگر عملی کند و به عمان و سپس به بیروت برود و در نهایت به جنبش فتح پیوست.

یونس برای سومین بار در سال ۱۹۷۱ بازداشت و به حبس ابد در زندان الرملة محکوم شد، اما باز هم از طریق پنجره اتاق لباسشویی زندان موفق به فرار شد و بار دیگر به مبارزات پیوست.

محمود عبدالله مصطفی حماد

در می سال ۱۹۶۹ محمود عبدالله مصطفی حماد همراه با رفیق خود زین‌الدین حامد تصمیم به فرار از زندان گرفتند. آنها موفق به بالا رفتن از دیوار زندان شدند. محمود عبدالله به خیابان پرید و فرار کرد، اما زین‌الدین در جریان فرود در خیابان دچار شکستگی پا شد و بازداشت شد.

فرار جمعی از زندان غزه

قرار دادن یک قطعه اره آهن‌بر در قرص نانی که مصباح الصوری در جریان ملاقات از یکی از دوستانش دریافت کرد، عامل اصلی یکی از بزرگترین عملیات فرار از زندان‌های رژیم اشغالگر شد. به این ترتیب اسرای فلسطینی موفق شدند میله‌های اتاق خود در زندان را بریده و ۶ نفر از آنها که وابسته به جنبش جهاد اسلامی بودند، فرار کنند. آنها بعد از خروج از سلول خود از درختی که در محوطه قرار داشت بالا رفته و به خارج از زندان پریدند. مقامات زندان ۴ ساعت بعد از فرار آنها از موضوع اطلاع پیدا کردند.

شهید صالح طحاینه

استقرار مجدد نیروهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بعد از امضای توافق اسلو باعث شد اداره امور زندان‌ها در سرزمین‌های اشغالی به دنبال انتقال زندانیان باشند. شهید صالح در آن زمان در زندان جنید بود و قرار بود به زندان نفحة منتقل شود، اما با تغییر نام خود به جای یک زندانی دیگر به نام عامر زیود آزاد شد.

عملیات فرار از زندان کفریونا

غسان مهداوی و توفیق الزین از دیگر اسرای فلسطینی بود که در سال ۱۹۹۶ عملیات فرار از زندان کفریونا را انجام دادند. این دو نفر با استفاده از میخ بزرگی که از یکی از درهای قدیمی زندان کنده بودند، تونلی را در مدت چهار ماه حفر کرده و در آوریل سال ۱۹۹۶ موفق به فرار از زندان شدند.

فرار با قاشق غذاخوری

أمجد الدیک حدودا ۲۰ ساله بود که در سال ۲۰۰۱ بازداشت شد. او در زندان با شهید ریاض خلیفه فرمانده گردانهای قدس در رام الله دوست و همراه شد . این دو نفر با همراهی خالد شنایطه نقشه فرار از زندان را طراحی کرده و موفق شدند از سلولی که در داخل آن گرفتار بودند، تونل را به بیرون از زندان حذف کنند. آن‌ها طی مدت ۱۷ روز و با استفاده از قاشق غذاخوری و انگشتان دست خود موفق به حفر تونلی به طول ۱۵ متر شدند. آنها در شب ۲۲ می سال ۲۰۰۳ فرار کردند و زندانبانان ۵ ساعت بعد از فرار، متوجه این موضوع شدند.

عملیات فرار از زندان عسقلان

نضال زلوم دیگر اسیر فلسطینی از جنبش جهاد اسلامی با همراهی پنج تن دیگر از جنبش فتح به نامهای جهاد ابو غبن، ثائر الکرد، نهاد جندیة، محمد حمدیة و حافظ قندس یکی دیگر از عملیات‌های فرار از زندان‌های رژیم صهیونیستی را رقم زدند.

آنها موفق به ایجاد حفره ای در سقف سرویس بهداشتی موجود در طبقه دوم به سمت اتاق ملاقات شدند. نقشه آنها این بود که در روز ملاقات وارد این اتاق شده و با لباس مبدل به جای ملاقات کنندگان از زندان خارج شوند. الکرد و قندس موفق به انجام این عملیات شدند، اما زلوم مقداری سستی کرد و بازداشت شد.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...