نسخه چاپی

نما گزارش می دهد،

حمایت سیاسی اصلاح طلبان از ملت افغانستان!

عکس خبري -حمايت سياسي اصلاح طلبان از ملت افغانستان!

برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب خواستار ورود ایران به صحنه افغانستان و جنگ با طالبان شدند، بهانه ی جریان اصلاح طلب برای این كار حضور مخالفان طالبان در استان پنجشیر و تشكیل مقاومت دوم است این در حالی است كه با نگاهی به مواضع این چریان در سال های گذشته پی میبریم كه این حمایت از افغانستان و ستیز با طالبان تنها جنبه ی سیاسی دارد

شیما احمدی- در جریان تحولات و درگیری‌های اخیر در داخل افغانستان وت سلط طالبان بر این کشور، برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب خواستار ورود ایران به صحنه افغانستان و جنگ با طالبان شدند، بهانه ی جریان اصلاح طلب برای این کار حضور مخالفان طالبان در استان پنجشیر و تشکیل مقاومت دوم است این در حالی است که با نگاهی به مواضع این چریان در سال های گذشته پی میبریم که این حمایت از افغانستان و ستیز با طالبان تنها جنبه ی سیاسی دارد و هیچگاه این جریان دلسوز ملت افغانستان نبوده است:

اولین نکته این است که دولت های هفتم و هشتم که متعلق به جریان اصلاح طلب و با ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود با اولین سال های حکومت طالبان در افغانستان همزمان شد، در آن زمان دولت دوم خرداد به دنبال به رسمیت شناختن طالبان بود
بهزاد نبوی که آن زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس را عهده‌دار بود در بیانیه حزب متبوعش طالبان را گروهی جهادی خوانده و خواستار همکاری با طالبان شده بود.
در بخشی از این بیانیه طولانی آمده است: ...جمهوری اسلامی‌ می‌باید تشکیل دولت ملی افغانستان با مشارکت کلیه گروههای جهادی افغانستان از جمله طالبان را محور تلاشهای دیپلماتیک خود قرار دهد... ایران باید از نفوذ خود بر جبهه ائتلاف شمال استفاده کرده و رسماً از این جبهه بخواهد ضمن محکوم کردن جنگ و تجاوز خارجی، آمادگی خود را برای مذاکره به‌منظور تشکیل یک دولت ملی و فراگیر در افغانستان اعلام کند. ایران همچنین می‌تواند از شرایط موجود، طی تماس با طالبان، از این گروه بخواهد ضمن پذیرش گفت‌وگو با جبهه ائتلاف شمال برای تشکیل دولت ملی، آمادگی خود را برای همکاری جهت مبارزه و شناسایی تروریسم اعلام کند.»
علاءالدین بروجردی، نماینده ویژه رئیس‌‎جمهور وقت در امور افغانستان در مصاحبه با هفته‌نامه پنجره به تاریخ مهرماه 1391 در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت خاتمی در قبال طالبان گفت: «آنها به این جمع‎بندی رسیده بودند که باید طالبان را به رسمیت بشناسیم و روی آنها کار کنیم. در آن مقطع فقط امارات و عربستان (پاکستان هم اساسا‎ به‎ وجود آورنده و بانی طالبان بود) بودند که طالبان را به رسمیت می‎شناختند. معاون وقت وزیر امور خارجه در مجلس ششم (بنده آن زمان عضو کمیسیون امنیت ملی بودم) همین تحلیل را رسما اعلام کرد. اما هیچ‎گاه سیاست نظام این نبود؛ چون ما این مجموعه (طالبان) را ساخته و پرداخته دشمنان انقلاب اسلامی می‎دانستیم»
این جریان که تا حامی طالبان و به دنبال مذاکره با این گروه بود چطور شده که امروز خواستار جنگ با آنها شده است؟ این یک واقعیت است که علاقه برخی مدعیان اصلاحات به جنگ با طالبان ناشی از این است که این‌جماعت همیشه منافع آمریکا را دنبال میکنند. چرا که در مقطعی که امریکا حامی طالبان بود این جماعت به دنبال مذاکره با طالبان بودند و حال که آمریکا در تلاش است تا ایران در افغانستان با طالبان درگیر شود، اصلاح‌طلبان هم به طرق گوناگون سعی در به بن‌‌بست کشاندن تلاش‌های سیاسی جمهوری اسلامی برای حل بحران افغانستان دارند.

۱۴۰۰/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...