نسخه چاپی

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیسی چه گذشت؟

عکس خبري -در نخستين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضور رئيسي چه گذشت؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سه سند ملی و كلان كشور مبنای اولویت‌های مصوبات شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن تعیین شد.

به گزارش نما، جلسه ۸۴۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله دکتر رئیسی و با حضور رؤسای مجلس، قوه قضائیه و اعضا حقیقی و حقوقی شورای عالی تشکیل شد.

سعیدرضا عاملی، در حاشیه این جلسه گفت: دستور این جلسه بررسی مطالبات مقام‌معظم رهبری و سیاست‌ها و اقدامات تحولی حوزه علم و فرهنگ بود. در این جلسه ۳۷ سال تاریخچه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دیدگاه‌های امام خمینی (ره) و مقام‌معظم رهبری در حوزه علم و فرهنگ طرح و در مورد جایگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان قرارگاه علم و فرهنگ کشور و اتاق فرمان کشور در حوزه علم و فرهنگ مورد تاکید قرار گرفت.

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیسی چه گذشت؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اظهارنظر بیش از ده نفر از اعضا شورای عالی افزود: ریاست شورای عالی نکاتی را برجسته کردند که جای توجه دارد، از جمله در مورد مصوبات قبلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که باید سازوکارهایی فراهم شود که اجرایی شدن آنها نظام‌مند گردند. سه سند ملی و کلان کشور یعنی «نقشه جامع علمی کشور»، «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مبنای اولویت‌های مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن تعیین شد. همچنین مقرر شد که این مصوبات با سازوکاری در برنامه‌های پنج‌ساله کشور، نظام بودجه‌ریزی سالیانه کشور و همچنین برش استانی حوزه علم و فرهنگ قرار گیرد. در واقع در جلسه اول شورای عالی به ریاست دکتر رئیسی یک نگاه به گذشته بود که چگونه می‌توان خلاء‌های اجرایی شدن را بر طرف نمود و یک جهش در اقدامات اجرایی صورت گیرد و یک نگاه به آینده بود که برنامه تحولی نسبت به آینده چیست؟

عاملی با اشاره به تأکید ریاست شورای عالی در خصوص نگاه تحولی به آینده بر «تحول نگرشی»، «تحول نهادی» و «تحول فرایندی» گفت: باید در این نظام واره تحول به وجود آید.

عاملی بر نگاه و رویکردی که مورد پذیرش جدی و تأکید امام خمینی (ره) و مقام‌معظم رهبری، ریاست شورای‌عالی و اعضا بوده و هست؛ عبارت است از مرکزی بودن فرهنگ. در این نگاه، فرهنگ مبنای اصلی تحولات اجتماعی است؛ تحولات اقتصادی و تحولات سیاسی بدون تحولات فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیسی چه گذشت؟

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اجرایی‌شدن مصوبات و سیاست‌های کلان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره ستادهای علم و فناوری کشور مانند ستاد نانو، ستاد زیست فناوری، ستاد داروهای گیاهی و سایر ستادها نیز مورد تاکید قرار گرفت و ریاست شورا اعلام فرمودند که الزامی است وزرا و رؤسای دستگاه‌ها مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا نمایند.

عاملی با اشاره بر منش رئیس شورای عالی در احترام به قانون گفت: وی عنوان کردند که من درگذشته به‌عنوان رئیس قوه قضائیه و امروز به عنوان رئیس‌جمهور به قانون احترام می‌گذارم، لذا چه قوانینی که مجلس مصوب می‌کند و چه مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید اجرایی شود و اگر دستگاه‌ها در مسیر اجرا مشکلات یا ابهاماتی دارند، باید آن را در شورای‌عالی مطرح کنند و احیاناً ابهامات برطرف شود؛ ولی مبنای عملی این است که مصوبات حتماٌ اجرایی شود.

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیسی چه گذشت؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ۳۰ مصوبه از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از دوره گذشته ابلاغ نشده بود که ۱۴ مورد آن تا امروز ابلاغ شدند و بقیه موارد نیز در دست بررسی است. این مصوبات، اسناد بسیار مهمی مانند سند انرژی‌های تجدید پذیر، بنیاد علم ایران، بانک ذخایر ژنتیکی کشور و … است که هر کدام از اهمیت محوری برخوردارند که خوشبختانه ابلاغ شده یا خواهند شد.

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیسی چه گذشت؟

عاملی گفت: نقطه عطف جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آمده و امیدهای جدی شکل گرفته است که بتوانیم در آینده نقش مؤثرتر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را شاهد باشیم. مقام‌معظم رهبری می‌فرمایند که نه مجلس شورای اسلامی، نه مجمع تشخیص مصلحت و نه دستگاه‌های اجرایی، کار شورای عالی انقلاب فرهنگی را نمی‌توانند انجام دهند و درواقع شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای بی‌بدیل است و تنها شورای عالی است که مؤسس آن حضرت امام خمینی (ره) بوده و معمارش در این مسیر حکیم انقلاب، مقام‌معظم رهبری بوده‌اند. رئیس شورای عالی در پایان این جلسه تاکید کردند که شاخص نظر و تدبیر مقام معظم رهبری است و مطالبات ایشان چه در بیانات و چه در احکام شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل خواهد بود و نقشه راه شورای عالی بر اساس نظرات مبنایی ایشان دنبال خواهد شد.

۱۴۰۰/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...