نسخه چاپی

نما در گفتگو با عباسپور بررسی كرد؛

راهكارهای كاهش قیمت خودرو

عکس خبري -راهکارهاي کاهش قيمت خودرو

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چندین راهكار را برای سامان‌دهی به وضعیت بازار خودرو نام برد.

روح‌الله عباسپور در گفتگو با خبرنگار نما، درباره راهکارهای کاهش قیمت خودرو در بازار اظهارد اشت: کاهش قیمت خودرو مربوط اقدامات و سیاست‌های اجرایی دولت است و تا زمانی که دولت بسترهای لازم را برای رقابتی کردن بازار خودرو فراهم نسازد، بعید است که قیمت خودرو مسیر نزولی خود را طی کند.

وی گفت: البته ناگفته نماند که وزارت صمت به مقوله کاهش قیمت خودرو ورود پیدا کرده و برنامه‌های خوبی را هم در دستور کار خود قرار داده است که یکی از این برنامه‌ها کشف قیمت خودرو در بورس و کاهش تعرفه واردات خودرو است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای اینکه سهم بسزایی در سامان‌دهی به اوضاع نابسمان بازار خودرو داشته باشد، طرحی را در حوزه واردات خودروهای هیبریدی دنبال می‌کند که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته و به محض اینکه ایرادات این طرح رفع شود و منوافقت شورای نگهبان را به همراه داشته باشد، به دولت برای اجرا ابلاغ خواهد شد. طبق این طرح باید واردات خودروهای هیبریدی توسط شرکت‌ها انجام شود و برای دولت تعهدات ارزی در پی نداشته باشد تا از این طریق بازار خودرو به یک بازار کاملاً رقابتی تبدیل شود.

عباسپور معتقد است: مجلس نمی‌تواند در حوزه اجرا در کار دولت دخالت داشته باشد. کنترل قیمت خودرو و تسهیل امور خودروسازان در حوزه وظایف دولت تعریف شده و مجلس فقط می‌تواند اصلاح قوانین یا حذف قوانین یا نظارت بر اجرای صحیح مصوبات را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی به برخی اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سامان‌دهی به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و گفت: آقای فاطمی امین را به کمیسیون صنایع دعوت کرده بودیم و انصافاً برنامه‌های خوبی برای مهار قیمت خودرو و بهبود شرایط بازار خودرو در اختیار داشت و حتی دولت درصدد است که سامانه‌های هوشمندی ر ا تعریف کند تا از طریق این سامانه بر روند تولید تا مصرف نظارت داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توصیه کرد که با دستوری بودن قیمت‌ها نمی‌توان شرایط تولید خودرو و قیمت‌ها را اصلاح کرد. ما باید اجازه دهیم همانطورکه قیمت مواد اولیه آزاد است، اجازه دهیم فروش خودرو هم آزاد باشد و سود خودرو هم در حاشیه بازار مشخص شود و از طرف دیگر هم اجازه واردات خودرو به شرکت‌های خصوصی صادر شود تا به صورت کنترل‌شده واردات خودرو انجام شود.

عباسپور دو نرخی بودن قیمت خودرو را به زیان بازار خودرو دانست و در این باره گفت: اگر قیمت خودرو دو نرخی نباشد، مردم به صورت مستقیم از کارخانه، خودروی مدنظر خود را خریداری می‌کنند و در این بین دست دلالان به کل قطع خواهد شد.

۱۴۰۰/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...