نسخه چاپی

كرونا و افغانستان محور رایزنی رؤسای پارلمان قزاقستان و قرقیزستان

کرونا و افغانستان محور رايزني رؤساي پارلمان قزاقستان و قرقيزستان

در چارچوب پنجمین كنفرانس جهانی رؤسای پارلمان كشورهای جهان در «وین» پایتخت اتریش، رؤسای پارلمان قرقیزستان و قزاقستان با هم دیدار كردند.

به گزارش نما ، در چارچوب پنجمین کنفرانس جهانی روسای پارلمان کشورهای جهان در «وین» پایتخت اتریش، «تالانت مامیتوف» و «نورلان نیگماتولین» رؤسای پارلمان قرقیزستان و قزاقستان با هم دیدار کردند.

در این دیدار مهمترین پایه‌های همکاری بین دو پارلمان مطرح شد.

در این دیدار ابتدا مامیتوف مرگ شهروندان قزاقستان در انفجار واحد نظامی در منطقه ژمبیل را  تسلیت گفت.

رئیس پارلمان قرقیزستان به ریشه‌های برادرانه تاریخی بین دو قوم قزاق و قرقیز و لزوم حفظ میراث فرهنگی و معنوی مشترک اشاره کرد.

وی بر نقش مهم تاریخی «نورسلطان نظربایف» اولین رئیس جمهور قزاقستان، در شکل گیری استقلال و توسعه این کشور تأکید کرد و همچنین جشن سالگرد سی امین سال استقلال قزاقستان را تبریک گفت.

در ادامه گفت و گو، رئیس پارلمان قرقیزستان در مورد توسعه روابط دوجانبه در مواجهه با چالش‌های جدید عصر مانند کووید19 بحث کرد.

طرفین بر ضرورت همکاری نزدیک در زمینه مسائل بهداشتی به منظور مبارزه موثر با همه گیری جهانی تأکید کردند.

یکی از موضوعات مهم مورد بحث وخامت اوضاع افغانستان و لزوم وحدت برخی قوانین در رابطه با امنیت دو دولت بود.

مامیتوف به طرف قزاقستانی اطلاع داد که به طور رسمی همه محدودیت‌های عبور از مرزهای دولتی برای شهروندان قزاقستان لغو شده است.

در همین راستا از نیگماتولین درخواست کرد تا بر اساس برابری، محدودیت‌های عبور شهروندان قرقیزستان از مرزهای قزاقستان را حذف کند.

در این ملاقات، طرفین همچنین درباره همکاری در چارچوب سازمان‌های بین پارلمانی و موضوعاتی که در دستور کار جلسه آینده شورای ترک که در ترکستان و در تاریخ  27 تا 28 سپتامبر 2021 برگزار می‌شود، گفت و گو کردند.

در پایان این نشست، رئیس پارلمان قرقیزستان از همتای قزاقستانی خود دعوت کرد تا برای سفر رسمی به قرقیزستان بیاید و به طور مشترک دومین جلسه شورای بین پارلمانی را برگزار کند.

فارس

۱۴۰۰/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...