نسخه چاپی

اردوغان جای شاه ایران را پر كرده است

نماینده پارلمان عراق تصریح كرد كه عملكرد اردوغان شبیه شاه سابق ایران است كه از سوی آمریكا و با تایید اسراییل نقش ژاندارم را در منطقه خلیج فارس ایفا می كرد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از روزنامه الجیران نوشت: یاسین مجید، از رهبران ائتلاف دولت قانون روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی، گفت، اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دخالتی آشکار در امور عراق به شمار می آید و لذا ما خواستار اخراج سفیر ترکیه از بغداد هستیم.

وی به سیاست دوگانه اردوغان در تحولات منطقه اشاره کرد و او را به دخالت در امورعراق و حمایت از اخوان المسلمین در مصر، تونس و لیبی برای کسب قدرت متهم کرد.

این نماینده پارلمان عراق تصریح کرد که عملکرد اردوغان شبیه شاه سابق ایران است که از سوی آمریکا و با تایید اسراییل نقش ژاندارم را در منطقه خلیج فارس ایفا می کرد.

یاسین ادامه داد، ما از وزارت خارجه یا دولت عراق خواستار احضار سفیر ترکیه نیستیم بلکه ما خواهان اخراج سفیر ترکیه از عراق هستیم.

عضو ارشد ائتلاف دولت قانون افزود، اردوغان خود را لیدر سنی های منطقه بویژه عراق می داند گویا که آنها هیچ نماینده ای ندارند و اظهارات اخیر وی درباره عراق دخالتی آشکار است.

وی همچنین دلیل عمده دامنه دار شدن خشونت ها در سوریه را دخالت های اردوغان معرفی کرد گفت نخست وزیر ترکیه در تلاش است عراق را سوریه ای دیگر کند.

مجید با اشاره به اینکه اظهارات اردوغان یادآور تهدیدهای مرگ آفرین زرقاوی در سال ۲۰۰۶ است، افزود سخنان نخست وزیر ترکیه برخاسته از یک تفکر عثمانی طائفی است از این رو همه گروه های سیاسی باید آن را محکوم کنند.

نخست وزیر ترکیه اخیرا در اظهاراتی مدعی شده بود که حکومت مرکزی عراق بر اساس طائفه گری رفتار می کند و این نوع رفتار به دلیل شیعه بودن آن است و حمایت ها و پشتیبانی هاب ویژه ای دریافت می کند.

نخست وزیر ترکیه از سفرش به آمریکا خبر داد و گفت من در این سفر نه تنها در مورد سوریه بلکه در خصوص تحولات عراق نیز با مقامات واشنگتن مذاکره می کنم چرا که ما نگرانیم عراق به سوریه‌ای دیگر تبدیل شود.

روابط بغداد و آنکارا به دلیل موضع حکومت ترکیه در خصوص بحران در سوریه و نیز مخالفتش با تحویل دادن طارق هاشمی، معاون فراری رئیس جمهور عراق، که به دلیل مدیریت جوخه های مرگ در عراق به اعدام محکوم شد، به تیرگی نهاده است.

اردوغان پیشتر نیز نخست وزیر عراق را به تلاش برای کشاندن عراق به جنگ داخلی متهم کرده بود که این امر با واکنش شدید مقامات بغداد مواجه شده بود.

در مقابل نوری مالکی نیز اردوغان را به قربانی کردن ملت ترکیه برای رسیدن به خواسته‌های خود در عرصه جهانی و بلند پروازی‌هایش متهم کرده بود.

۱۳۹۱/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...