نسخه چاپی

در گفت و گو با جعفر قادری مطرح شد؛

حذف "یارانه پنهان" روی میز مجلس/ حذف یارانه ها نیازمند كارمطالعاتی دقیق است

عکس خبري -حذف "يارانه پنهان" روي ميز مجلس/ حذف يارانه ها نيازمند کارمطالعاتي دقيق است

اگر مجلس و دولت با مطالعه كافی به دنبال اجرای طرح حذف یارانه های پنهان باشد، عملا این موضوع به نفع آحاد مردم تمام می شود


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می رود جهت گیری دولت و مجلس بر سر موضوع یارانه 45 هزار و 500 تومانی در کل باید به این سمت و سو باشد که یارانه ثروتمندان و دهک های بالای درآمدی به کل قطع گردد اما یارانه دهک های کم درآمد، آسیب پذیر و ناتوان جامعه افزایش بیابد.

یکی از موضوعاتی که این روزها رسانه ها به قول از برخی نمایندگان مجلس درباره آن صحبت می کنند موضوع حذف یارانه های پیدا و پنهان و توجه نمایندگان مجلس به عملیاتی و تصویب این طرح است.

جعفر قادری اقتصاد دان و استاد دانشگاه با رد این موضوع که مجلس در حال حاضر تمایلی به بررسی چنین موضوعی ندارد در خصوص اینکه حذف یارانه ها آیا یک اولویت است و بسترهای لازم برای تحقق این موضوع باید چگونه فراهم شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری به عمل بیاید با ما گفت و گو کرده است.

جعفر قادری اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامیبه موضوع حذف یارانه های پیدا و پنهان پرداخت و در این باره خاطر نشان کرد: مساله حذف یارانه ها یکی از موضوعات مهمی است که در طول سال های گذشته برخی از مسوولین، نمایندگان مجلس و کارشناسان بدان اشاره کرده اند. علت عدم حذف یارانه ها را می توان به این موضوع مرتبط کرد که حذف یارانه ها حتما باید براساس فعالیت های کارشناسی شده صورت بگیرد، چرا که انجام هر طرحی، بخصوص چنین طرح بزرگی بدون مطالعه تبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال بحث حذف یارانه ها بخصوص یارانه های پنهان که بخش قابل توجهی از این یارانه ها به ثروتمندان تعلق می گیرد دراین باره باید به یک رویکرد آشکار رسید و مجلس و دولت برای قطع یارانه های پنهان تمهیدات لازم را اتخاذ کند، اما طبیعی است برای انجام چنین کاری باید مقدمات کار به صورت کامل و اساسی فراهم شود.
جعفر قادری اقتصاددان و نماینده مجلس شورای اسلامی دراین باره توضیح داد: حذف یارانه ها باید به گونه ای دنبال شود که یارانه های شرکت های خصولتی و دولتی که برداشته می شود با افزایش قیمت کالاهای تولید شده، فشار نهایی بر محصول کننده وارد نشود، یعنی به گونه ای برنامه ریزی شود که دولت با حمایت های مختلف قدرت خرید خانوارهای کم درآمد را افزایش دهد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه حذف یارانه ها می تواند منجر به ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم شود به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی در این موضوع باید تعلل کند تا با انجام کارهای مطالعاتی، ضمن فراهم سازی مقدمات و زیر ساخت های لازم برای انجام کار، راه های حمایت از خانواده های آسیب پذیر جبران شود.
جعفر قادری در ادامه با بیان اینکه نمایندگان مجلس تا کنون به صورت رسمی وحتی جدی در این موضوع موضع گیری خاصی نکرده، گفت: به هر حال بحث حذف یارانه ها همیشه مطرح بوده است اما این موضوع در مجلس آنگونه که رسانه ها مطرح می کنند و بدان دامن زده اند نبوده است یا بهتر است بگوییم در این موضوع صحبت خاصی مطرح نبوده است.
استاد اقتصاد و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت حذف یارانه های پنهان و اینکه منابع درآمدی باید به نفع حل مشکلات عموم مردم جامعه دریافت شود گفت: با توجه به اینکه حذف یارانه های پنهان موضوع بسیار مهمی است وباید کار مطالعاتی صورت بگیرد و انجام شود اما برای اینکه این طرح آثار خوبی داشته باشد و به درستی اجرا شود و تبعاتی به لحاظ افزایش حامل های انرژی نداشته باشد باید با مطالعه کافی و حساب و کتاب انجام شود.
وی دراین خصوص تصریح کرد: اگر مجلس و دولت با مطالعه کافی به دنبال اجرای طرح حذف یارانه های پنهان باشد، عملا این موضوع به نفع آحاد مردم تمام می شود، در غیر این صورت اگر موضوع بدون حساب و کتاب و بررسی پیامدها و تبعات آن انجام شود، قطعا چالش های بیشماری را برای کشور ایجاد می کند که مجلس و دولت باید به زوایای تبعات وپیامدهای این موضوع آگاه باشند.
استاد اقتصاد در خصوص تبعات حذف یارانه های پیدا و پنهان بدون انجام طرح های مطالعاتی کافی گفت: با توجه به اینکه شناسایی عوامل موثر در آسیبها و تبعات کمتر در حذف یارانه ها موضوع مهمی است، لذا این مساله باید قبل از هر فعالیتی عملیاتی شود. مثلا بخشی از یارانه های پنهان که دربخش حمل و نقل استفاده می شود باید به صورت درستی جایگزین شود، به این معنا که این موضوع روی افزایش قیمت حمل و نقل و در نهایت قیمت تمام شده کالاها اثر سوء به جا نگذارد.
وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مردم جامعه تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارند، لذا انجام هر طرح اقتصادی باید منوط به کار کارشناسی بسیار ویژه ای باشد. در شرایطی که جامعه شدیدا با محدودیت های تامین معیشت زندگی دست و پنجه نرم می کنند، و مردم قادر به تامین حداقل های زندگی خود نیستند، لذا اضافه کردن هر گونه بار مالی و فشار جدید روی خانوارها توجیهی ندارد، به این دلیل به نظر می رسد هر طرحی که عنوان می شود یا قرار است پیشنهاد داده شود یا اجرای آن واجب است اما اینکه درچه زمان مناسبی اجرا شود بسیار حائز اهمیت است.
جعفر قادری اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال انتظار می رود جهت گیری دولت و مجلس بر سر موضوع یارانه 45 هزار و 500 تومانی در کل باید به این سمت و سو باشد که یارانه ثروتمندان و دهک های بالای درآمدی به کل قطع گردد اما یارانه دهک های کم درآمد، آسیب پذیر و ناتوان جامعه افزایش بیابد. بدین منظور شکی نیست دولت باید برای شناسایی اولویت های دریافت یارانه بیشتر وحذف دهک های بالای درآمدی از دریافت یارانه، شبکه های اطلاعاتی جامع و فعالی داشته باشد تا در این موضوع به بهترین نتیجه ممکن برسد.

منبع: سایت بصیرت

۱۴۰۰/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...