نسخه چاپی

آمادگی به عهده گرفتن فرآیند كلی مراسم اربعین را داریم

عکس خبري -آمادگي به عهده گرفتن فرآيند کلي مراسم اربعين را داريم

همزمان با سومین سال انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نشست خبری برای پاسخ به پرسش های اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن سوره حوزه هنری در حال برگزاری است.



به گزارش نما، همزمان با سومین سال انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی از سوی رهبر معظم انقلاب، نشست خبری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای پاسخگویی به اصحاب رسانه در سالن سوره حوزه هنری آغاز شد و در حال برگزاری است.

در ابتدای این نشست خبری، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با خوش آمد گویی به اصحاب رسانه و خبرنگاران در سخنانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی دارای وظایف متنوع و متعددی است. به عنوان مثال در ایام محرم و صفر با بیش از ۹۰ هزار هیئت مذهبی تعامل دارد، خوب است که فعالیت ۹۳ هزار ۹۵۴ هیئت تبلیغ شود که چه برنامه‌ها و دسته‌بندی‌های دارند. در گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات با تلاش و کوشش فراوان به سمت و سوی علمی‌تر شدن، مردمی و اجتماعی‌تر شدن و جوانانانه‌تر شدن حرکت می‌کند.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: در گام دوم می‌توان گفت قدری حرکت ما جوان‌محور بوده است. ضمن احترام به همه زحماتی که پیش از این در مجموعه سازمان تبلیغات و در دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشیده شده است تلقی بنده این است که می‌شود این تمایزها و تفاوت‌ها را نشان داد. باید گفت مسئولیت‌های متعدد و متنوعی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است و سعی ما یک حرکت رو به جلو در گام دوم بوده است.‌

لزوم بازسازی ساختار فرهنگی

حجت الاسلام محمد قمی در پاسخ به سوالی در خصوص هم افزایی بین نهادهای فرهنگی و تبلیغی گفت: ما دستگاه‌های فرهنگی متعددی داریم که هر کدامشان به ضرورتی به جا تأسیس شده‌اند اما برای گام دوم انقلاب ضروری است ساختار نهادهای فرهنگی بازسازی شود و این ساختار فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهد. معاونت فرهنگی در همه دستگاه‌ها وجود دارد و من موافق این هستم که برای تجمیع توان‌ها و هم افزایی نهادهای فرهنگی باید تلاش کرد. رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص دغدغه مند و همگام و همسو فکر می‌کند که وقت بازسازی و باز آرایی رسیده است. ما نیز سعی می‌کنیم توان کارشناسی را افزایش دهیم و موازی کاری‌ها کم شود و ما این هم افزایی را شروع کردیم. منتها فرهنگ امر زمانبری است.

مفهوم تواصی باید فراگیر و عملیاتی شود

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال دوم که توسط خبرنگاری در خصوص دستاوردهای سازمان تبلیغات جهت تبلیغ دین و در تشریح برند «نشر خوبی ها» مطرح شد، گفت: ما پرچمدار گفتمان پیش‌برنده در فضای عمومی هستیم. جوانان مکتبی باید این فضا را به دست بگیرند. اسلام ناب به عنوان فطرت اسلامی با هویت ما عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی با هم عجین هستند. مردم ایران به شدت فرهیخته و دین باور هستند و این موضوع را پایش های جامعه شناسانه تصدیق می‌کند و برخلاف چیزی که در تبلیغات عنوان می‌شود، دین باوری جوانان درصد بالایی دارد.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: اسلام برای سعادت جامعه و برای ارتقای فرهنگی جامعه، مساله مراقبت از همدیگر را ترویج کرده است. فلذا مفهوم تواصی به عنوان مفهومی دینی باید فراگیر و عملیاتی شود. تواصی به حق و تواصی به صبر باید کرد و همه در این امور باید دست به دست هم دهند. مکتب امام (ره) بهترین قرائت از اسلام ناب محمدی (ص) را پیش روی ما قرار داده است و نشر خوبی‌ها در امتداد تبلیغ عمومی دین است. ما برای اینکه این شعار عمومی پسند باشد آن را انتخاب نکردیم بلکه تلقی ما از دین نشر خوبی‌ها است. اگر مردم مراقب خوبی‌های هم نباشند و تنها اشکالات همدیگر را ببینند و خوبی‌ها را نبینند خوب نیست، گرچه در مواجه با ما مسئولان باید سخت گیر باشند. شبکه‌های اجتماعی بستری برای نشان دادن خوبی هاست.عده‌ای موظف به نشر خوبی‌ها هستند مانند رسانه ملی، اما در بین عموم مردم هم ترویج خوبی‌ها باید رایج شود. به عنوان مثال وقتی در عید غدیر مغازه داران به عشق امیرالمومنین (ع) تخفیف می‌دهند و اعلام می‌کنند، این جلوه‌ای از همان نشر خوبی‌هاست.اینکه در این زمانه مسائل اقتصادی فشار زیادی به مردم می‌آورد، آن کسی که جلوی ناامید کردن مردم را می‌گیرد اشاعه خوبی کرده است. در این مسیر و زمینه خیلی باید بیشتر جلو برویم.

یکی از راه‌های تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری است

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه سازمان تبلیغات اسلامی برای شناساندن فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید آثار گذشتگان را در پیش روی شما قرار دادیم و این برای شما آورده دارد. یکی از راه‌های تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری علی‌الخصوص گردشگری مذهبی است که باید تقویت شود. با وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفتگو کرده بودیم اما متأسفانه شرایط گردشگری بخاطر کرونا کمی سخت شده بود و نتوانستیم به همکاری خوبی برسیم. گردشگری جزئی از زندگی است و ما غیر از گردشگری مذهبی به گردشگری در حوزه اماکن تاریخی نیز توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از اماکن گردشگری می‌توان بهترین استفاده در نشر خوبی‌ها را داشته باشیم. در جریان سفر به استان بوشهر اصرار داشتم گردشگری مقاومت در آنجا برجسته شود. مقابله مردم دلیر بوشهر با پرتغالی‌ها و انگلیسی و با دست خالی نماد مقاومت است. در حال حاضر دو جلسه کوتاه با وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری داشتم که امیدوارم نتیجه بخش باشد. همچنین در این خصوص باید گفت بخشی از سازمان تبلیغات اسلامی اردو داری را دنبال می‌کرد که ممانعت‌های ستاد مبارزه با کرونا باعث کم شدن فعالیت‌ها این بخش شد.

آمادگی به عهده گرفتن فرآیند کلی مراسم اربعین را داریم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال سردبیر سایت عقیق در خصوص رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در فضای اربعین و برنامه‌های این سازمان برای تسهیل شرایط گفت: از رسانه‌هایی که به صورت ویژه در حوزه محرم تلاش کردند تشکر می‌کنم. ما در برنامه‌های محرم و ماه رمضان مسئولیت محوری داریم.مسئولیت محرم بر عهده ماست و طبیعتاً بیش از مواردی که مسئولیت اصلی داریم، کمک خواهیم کرد. اما اینجا در موضوع اربعین صریح می‌گوئیم آمادگی به عهده گرفتن فرآیند کلی مراسم اربعین را داریم و با توجه به اینکه تناسب مأموریتی داریم می‌توانیم نقش خوبی را ایفا کنیم. اما از آنجایی که دستگاه‌های دیگر عهده دار مسئولیت اربعین هستند ما وظیفه خودمان را تنها کمک حال و تسهیل گر می‌دانیم و به اندازه خودمان در این فضا گام برداشته و کمک می‌کنیم.از خنثی کردن فشارهای پشت پرده در فضای اربعین تا کمک به مجموعه‌های فعال اربعینی در فعالیت‌هایمان گنجانده شده است ولی چون ما مسئولیت حوزه اربعین را بر عهده خودمان نمی‌بینیم به اندازه خودمان مسئولیت را انجام می‌دهیم در حالی که تلقی ما این است که بیش از وضع موجود می‌توانیم خدمت رسان باشیم.

به عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی حتماً نمره قبول می‌دهم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوالی در خصوص شعار محوری سازمان تبلیغات مبنی بر مردمی کردن فعالیت‌ها و لزوم چابک سازی تشکیلات برای تحقق این هدف گفت: مردمی شدن فعالیت‌های فرهنگی را تنها راه در حرکت فرهنگی مؤثر و مثمر در جامعه و در کل دستگاه‌های فرهنگی میدانم. اگر مردم را محور بدانیم و به محوری بودنشان التزام داشته باشند مسائل موجود فرهنگی را حل خواهیم کرد و سازمان تبلیغات هم باید همین کار را بکند. این مساله در همه جا مهم است و همه دستگاه‌ها باید مردم را محور حرکت قرار دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در خصوص عملکرد سازمان در انتهای سه سال حتماً نمره قبول می‌دهم اما نمره عالی نمی‌دهم چرا که موانعی از ساختار و کم توانی و خیلی موارد دیگر در این بین بوده است. در سال نخست نمره بالای ده به عملکرد سازمان می‌توانستم بدهم. سال دوم این نمره رشد کرد و سال سوم به نمره قابل قبولی رسید ولی با نمره عالی فاصله داریم.

حجت الاسلام قمی افزود: در خصوص مجموعه‌های مردمی اینکه چه خدمتی به آنها ارائه دهیم محل مناقشه است اما نکته مهم این است که باید آزادی لشکر مردمی عرصه فرهنگ را به رسمیت بشناسیم. تأمین آزادی مجموعه‌ها، تأمین زیر ساخت‌های حقوقی و قانونی برای هیأت‌های مذهبی ازجمله فعالیت‌های این دوره است و این را جز خدمات خود در سازمان تبلیغات می‌دانیم. همچنین آموزش و توانمند سازی دیگر کمکی است که به مجموعه‌های مردمی خواهیم کرد و این مساله به راحتی می‌تواند انجام شود.

خود را خادم فرهنگ می‌دانیم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوالی در خصوص الحاق شورای هماهنگی تبلیغات به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: آنچه به ما سپرده شده جدی و محکم گرفتیم و خود را خادم فرهنگ میدانیم و هر چه که رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند ما تابع هستیم و این امر تا حکمی صادر نشود نمی‌توان در خصوص آن صحبت کرد اما می‌توان گفت تا کنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

۱۴۰۰/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...