نسخه چاپی

نما گزارش می دهد،

خودرو گران می‌شود یا ارزان؟

عکس خبري -با مصوبه ي مجلس خودرو گران مي‌شود يا ارزان؟

مجلس تصمیم گرفت كه واردات خودرو را پس از حدود سه سال مجددا آزاد و راه برای ورود خودروهای خارجی به كشور باز كند. تا بتواند حداقل به صورت موقت حباب قیمتی خودروها را كنترل كند و خودرو سازان داخلی هم در رقابت با خودروهای خارجی كالایی با كیفیت و ارزان به مردم ارائه كنند.

ورود خودرو‌های خارجی از سال‌۹۷ همزمان با تشدید تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی در کشور با مصوبه دولت ممنوع شد و حالا بعد از سه‌سال از این اتفاق، پایین بودن عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی در مقایسه با نیاز کشور و ممنوعیت واردات باعث شده تا بازار خودرو با التهاب روبه‌رو باشد.
در چنین شرایطی مجلس تصمیم گرفت که واردات خودرو را پس از حدود سه سال مجددا آزاد و راه برای ورود خودروهای خارجی به کشور باز کند. تا بتواند حداقل به صورت موقت حباب قیمتی خودروها را کنترل کند و خودرو سازان داخلی هم در رقابت با خودروهای خارجی کالایی با کیفیت و ارزان به مردم ارائه کنند.
عده ای از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو، در حالی که خودرو در داخل کشور تولید می‌شود با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تضاد است و این کار موجب تضعیف خودرو سازان داخلی خواهد شد
اما برخی از کارشناسان هم بر این باورند که ممنوعیت سه ساله ی واردات خودرو،زمینه افزایش قیمت خودروی خارجی را در کشور فراهم آورد و به دنبال آن نرخ خودروی داخلی هم افزایش پیدا کرد، از این‌رو اعتقاد دارند که با واردات خودروی خارجی و شکست حباب قیمتی در این بازار، خودروی داخلی نیز با افت قیمت مواجه می‌شود.
عده ای نیز معتقدند که با آزاد سازی واردات خودرو، فشار چند میلیاردی جدید به تقاضای ارز وارد می شود و این موضوع باعث افزایش چند برابری نرخ ارز خواهد شد که نه تنها باعث کاهش قیمت خودرو نمی شود بلکه قیمت ها را نیز افزایش خواهد داد
حال سوال اینجاست که این تصمیم چه اثراتی را برجای خواهد گذاشت؟
طبق گفته ی آقای جهانگیری در آمد ارزی کشور در سال ۹۹ چیزی حدود ۵ میلیارد دلار بوده است و قیمت متوسط هر یک از خودروهای خارجی چیزی حدود ۲۵ هزار دلار است بنابراین اگر همه کارهای کشور را تعطیل کنیم و کل درآمد ارزی کشور را فقط به واردات خودرو اختصاص دهیم، می توانیم فقط ۲۰۰ هزار خودرو وارد کنیم!
درامد ارزی 5 میلیارد دلار شامل درآمد های رسمی کشور می شود و چند میلیارد دلار هم درآمد غیر رسمی وجود دارد که شامل صادرات غیر رسمی، قاچاق کالا، ارز با منشا خارجی (بدون انتقال ارز) است.
در حال حاضر همه این منابع فعال است و بسباری از مایحتاج ضروری و کمتر ضروری کشور از طریق منابع غیر رسمی تامین می شود.
حال با آزاد شدن واردات خودرو قطعا ارزی که قبلا صرف واردات قطعات ضروری صنعتی یا برخی لوازم الکترونیکی یا متاسفانه کالای تجملی می شده است، حالا به سمت خرید خودرو می رود.
با این اوصاف نه تنها خودرو ارزان نمی شود،‌ بلکه همه کالاها گران خواهد شد
خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم با تصمیم اخیر مجلس مبنی بر آزادسازی واردات، منابع ارزی جدید و قابل توجهی ایجاد خواهد شد.




۱۴۰۰/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...