نسخه چاپی

انحصار در صدور مجوزها ۱.۵ میلیون شغل را از بین برد

عکس خبري -انحصار در صدور مجوزها ?.? ميليون شغل را از بين برد

كارشناس اقتصادی گفت: طرح تسهیل برخی مجوزهای كسب و كار، اجازه صدور مجوز را از دست ذینفعانی كه به خاطر منافع شخصی خودشان به عمد كارشكنی می‌كردند می‌گیرد و باعث تسهیل در امر صدور مجوزها می‌شود.



به گزارش نما، در روزهای گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف، در نهایت رأی به تصویب طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» دادند که این امر باعث ابراز رضایت بسیاری از کارآفرینان، صاحبان کسب و کارها و جوانان گردید.

در همین زمینه صادق علیاری، کارشناس اقتصادی و حوزه کسب و کار گفت: ما شاهد یکی از بزرگترین دستاوردهای مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ بودیم و حتی به جرأت می‌توان گفت که این طرح بهترین و مهمترین طرحی بود که مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ تصویب کرده است.

وی در رابطه با چرایی اهمیت این طرح گفت: طبق یک نظرسنجی و یک بررسی که از بین ۹۰۰ پرونده انجام شده، ۵۵ درصد پرونده‌هایی که کارآفرینان مشکلی داشته‌اند؛ در مورد مباحث مربوط به مجوزها بوده است و در کل، نظام مجوزدهی ما در کشور باعث شده که ایجاد شغل و اشتغال قفل شود ومتاسفانه به خاطر این سختگیری‌های بی‌رویه بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون شغل از دست برود.

وی در مورد با جزئیات و نکات با اهمیت این طرح گفت: مهمترین حرف و مبحث کلیدی طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار این است که مجوزها را دو دسته می‌کند، ۱. مجوزهای تأیید محور ۲. مجوزهای ثبت محور؛ که مجوزهای ثبت محور مجوزهایی هستند که هر کارآفرینی در این حوزه‌ها اگر کسب و کاری را آغاز کنند، تنها با مراجعه به سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور و ثبت اطلاعات و دادن تعهدهای مربوطه، مجوز این کسب و کار را کسب می‌کند و می‌تواند کار را شروع کند.

علیاری با اشاره به نوع دوم مجوزهای تاییدمحور افزود: در مجوزهای تأیید محور افراد با ورود به سامانه درگاه ملی کسب و کار درخواست می‌دهند که می‌خواهند یک شغل و کسب و کاری را دایر کنند که این کسب و کار در کسب‌وکارهای تأیید محور است و پس از ثبت درخواست آنها، یک گروهی باید بررسی بکنند که آیا به این شخص می‌شود مجوز داد و یا به آن کسب و کار و یا به آن زمین می‌شود مجوز داد یا نه؟

علیاری با اشاره به اینکه دستاورد بزرگ این طرح در مجوزهای ثبت محور هست گفت: ما در این طرح یک سری مجوزهایی را داریم که اگر جوانی نیت کند که شغلی را داشته باشد و کسب و کاری را ایجاد کند، با درج کردن مشخصات و دادن تعهدهای مربوطه داخل سامانه، می‌توانند فعالیتشان را به صورت قانونی آغاز کنند.

وی به مشکلاتی که در گذشته برای صدور مجوزهای کسب و کار بود اشاره کرد و گفت: در گذشته مشکلاتی که ما داشتیم بسیار متفاوت از این بوده و افراد برای گرفتن برخی مجوزهای بسیار ساده باید چندین اداره را سر می‌زدند و از چند جای مختلف استعلام می‌گرفتند و از چندین جای مختلف هم اجازه نامه می‌گرفتند بابت کاری که می‌خواهند انجام دهند، که دردسرهای خاص خودش را داشت و گاهی زمان استعلام و تاریخ انقضای استعلام می‌گذشت و دوباره از اول باید کار خودشان را شروع می‌کردند و این رفت و آمدهای بیخودی و بروکسی‌های بسیار زیاد، مشکلاتی بود که در گذشته وجود داشت.

کارشناس اقتصاد در ادامه گفت: طرح تسهیل مجوز کسب و کارها در آینده باعث رونق کسب و کارهای ثبت محور و در نتیجه ارتقای کیفیت این کسب و کارها می‌شود چون رقابت بیشتر می‌شود.

علیاری گفت: یک مشکل اساسی که در واقع درگذشته وجود داشت بحث این است که برخی مجوزها را ذینفع‌های آن مجوز صادر می‌کردند و ذینفع هم دوست نداشت که مجوزی اضافه بشود و کسی به همکاران خودش اضافه شود چون سود خودش کم می‌شد، اما این طرح اجازه صدور مجوز را از دست ذینفعانی که به خاطر منافع شخصی خودشان به عمد کارشکنی می‌کردند می‌گیرد و باعث تسهیل در امر صدور مجوزها می‌شود.

وی در پایان با ابراز خرسندی نسبت به تغییر دولت و حضور خاندوزی در وزارت اقتصاد گفت: انشاالله با پیگیری‌های وزیر اقتصاد و استفاده ایشان از نیروهای جوان، ما باید وارد فاز عملیاتی و فاز اجرا و پیگیری طرح شویم و باید هرچه سریع‌تر کسب و کارهایی را که می‌توانند به صورت ثبت محور فعالیت بکنند معلوم بشود، که انشاالله بتوانیم تا آخر سال شاهد صدور مجوزهای ثبت محور باشیم و یک قدمی در راستای اضافه شدن مشاغل برداریم.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...