نسخه چاپی

امروز در مجلس شورای اسلامی چه گذشت

رفع ایرادت شورای نگهبان به طرح ممنوعیت ادغام وزارتخانه‌ها و قرائت نامه خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات یكی از نمایندگان، مهمترین دستور كارهای امروز مجلس بود.

نمایندگان مجلس که هفته دیگر برای سرکشی به حوزه انتخابیه خود می​روند، امروز آخرین جلسه علنی این هفته را برگزار کردند.

به گزارش نما به نقل از تابناک، تاکید رییس مجلس بر ضرورت اجرای فاز دوم هدفمندی با کسب مجوز از مجلس، رفع ایرادت شورای نگهبان به طرح ممنوعیت ادغام وزارتخانه‌ها و قرائت نامه خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان، مهمترین دستور کارهای امروز مجلس بود.

جلسه علنی امروز مجلس با نطق پیش از دستور علی لاریجانی رییس مجلس با موضوع سالروز 9 دی و برخی مباحث مطرح شده پیرامون اجرای فاز دوم هدفمندی از سوی دولت آغاز شد.

علی لاریجانی با تبریک میلاد حضرت عیسی بن مریم، گفت: سردمداران غرب امروز آیین متعالی مسیح را واژگونه نموده، سیمای عرشی آن را به سیاهی فرشی بدل کرده‌اند. ملت ایران در قرن اخیر خصوصا در سال‌های بعد از انقلاب به کرات با این چهره خشن و استعماری غرب مواجه بود که اگر از آیین مسیح هم سخنی به میان می‌آوردند به عنوان ابزار پیشبرد اهداف سیاسی - استعماری خود بود که نمونه از آن را در رفتار ناشیانه و فرصت طلبانه غرب در سال 88 شاهد بودیم.


به دولت ابلاغ کنید لایحه بودجه چند دوازدهم را همزمان با لایحه بودجه ۹۲ بیاورد

بعد از نطق رییس مجلس احمد توکلی نماینده تهران در قالب تذکری خواستار ارسال ابلاغیه‌ای به دولت برای ارائه همزمان بودجه چند دوازدهمی با لایحه بودجه 92 به مجلس شد.

به موجب قانون برنامه پنجم و آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لوایح بودجه سنواتی را همه ساله تا قبل از 15 آذرماه به مجلس ارائه دهد. اما دو دولت محمود احمدی نژاد همه ساله با تاخیرهای متمادی این لایحه را به مجلس تقدیم کرده است.


او از رئیس مجلس خواست تا پیشاپیش این موضوع را به دولت ابلاغ کند. علی لاریجانی نیز این تذکر را وارد دانست و تایید کرد که دولت باید لایحه بودجه چند دوازدهم را همزمان با لایحه بودجه 92 به مجلس ارائه دهد.


مجلس مصوبه ممنوعیت ادغام‌ها را اصلاح کرد

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه مربوط به ادغام وزارتخانه‌ها را بررسی و اصلاح کردند.

براساس اصلاح صورت گرفته، از تاریخ تصویب این قانون هرگونه ادغام و انحلال وزارتخانه های موجود و انتزاع و جابجایی و انحلال موسسات و سازمانها و واحدهای زیر مجموعه وزارتخانه‌ها که به موجب قانون تأسیس آنها تصریح گردیده، متوقف می شود.

فولادگر گفت: در کمیسیون صنایع برای رفع ابهام مذکور، کل این جمله «جابجایی» را حذف کرده‌اند. در حالیکه واژه جابجایی می تواند باشد، چون خود این واژه نیز معنا و مفهموم دارد. وی به نامه‌ای که دو ناظر مجلس در شورای عالی اداری -آقایان قاضی زاده و جلیلی- منتشر کرده اند مبنی براینکه همین روزها انتزاع مرکز مخابرات از وزارت ارتباطات و پیوستنش به مرکز ملی مجازی اعلام می شود، اشاره کرد و گفت: این تصمیم بدون مصوبه شورای عالی اداری بوده است.

رییس کمیسیون اصل 44 مجلس تصریح کرد: این کلمه «جابجایی» باید باشد ولی باید به نحوی آورده شود که ابهام شورای نگهبان نیز برطرف شود.

کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه نیز با بیان اینکه، کمیسیون با کلمه جابجایی مشکلی نداشت، گفت: در تماسی که در جلسه کمیسیون با عضو شورای نگهبان داشتیم عنوان کردند این کلمه ابهام دارد، جابجایی از کدام موسسه به کدام موسسه، کدام سازمان به کدام سازمان؟ در نتیجه ما برای رفع ابهام شورای نگهبان مجبور به حذف کلمه جابجایی شدیم.

در ادامه رییس مجلس از غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون سوال کرد ایراد شورای نگهبان «هرگونه اقدامی» بوده است یا «جابجایی»، که وی پاسخ داد: آقای علیزاده عضو شورای نگهبان گفتند اگر این جمله «هرگونه اقدامی در راستای جابجایی» را حذف کنید، ابهام ما برطرف خواهد شد. این جمله در متن گزارش شورای نگهبان آمده ما تفکیک نکردیم که کلمه جابجایی هم مد نظر شما به صورت ویژه هست یا نه، تنها گفتند این جمله را حذف کنید ابهام رفع می‌شود.


نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز همچنین با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور موافقت کردند. براساس این طرح تحقیق و تفحص نمایندکان برآنند تا مشخص کنند شیوه های اداری و مالی و نظارت اعمال شده در مصرف اعتبارات و کارکرد ستاد در اعمال دقیق قوانین و مقررات چگونه بوده است؟ مجموع هزینه های انجام شده توسط ستاد سوخت از ابتدای تأسیس تحت عنوان تبصره 13 و تفکیک سرفصل‌ها و ذی‌نفعان بهره برداری و سوء مدیریت در اداره هزینه‌ها نیز از دیگر موضوعاتی مورد توجه در این طرح است.

بررسی کلیات طرح دهیاری‌ها از دیگر دستورکارهای امروز مجلس بود که بعد از سخنان موافق و مخالف در نهایت کلیات این طرح با 119 رای منفی در مقابل 67 رای مثبت به تصویب نرسید.


متهم کردن دولت زمینه اختلاف بین قوای مقننه و مجریه را فراهم می‌سازد


قرائت دونامه در صحن علنی امروز مجلس اما بیش از دستورکار جاری آن حاشیه ساز بود. آنجا که ابتدائا نامه معاون پارلمانی دولت در پاسخ به تذکر نماینده اسدآباد قرائت شد.

متن نامه لطف‌الله فروزنده معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در اعتراض به تذکر بهروز نعمتی نماینده اسدآباد به شرح ذیل است:

روح تعامل، روح توافق و سازگاری باید بر هر سه دستگاه حاکم باشد. «مقام معظم رهبری»
با توجه به بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تاکید معظم له مبنی بر ضرورت تعامل سازنده بین قوا خصوصا تعامل قوای مقننه و مجریه که اثرات مطلوبی را برای کشور در پی خواهد داشت به اطلاع نمایندگان می رساند با ابتکار امور معاونت مجلس ریاست جمهوری و بنا بر درخواست و پیگیری عده کثیری از نمایندگان مجلس این معاونت مطابق عرف و رویه ادوار مختلف مجلس که سوابق، مکاتبات و مشروح مذاکرات آن هم در مجلس و هم دولت موجود می باشد با دعوت از کلیه نمایندگان مجلس اقدام به برگزاری جلسه دیدار و همدلی نمایندگان با ریاست جمهور کرد و ضمن ارسال نامه برای نمایندگان مجلس در 23 ابان 91 ، موضوع برای استحضار و اطلاع رییس مجلس نیز ارسال و در نامه مزبور از ایشان درخواست گردید تا با دعوت از نمایندگان زمینه مشارکت و حضور بیش از پیش نمایندگان فراهم گردد لذا با توجه به مطالب مزبور به نظر می رسد که طرح برخی مطالب توسط عده ای ازنمایندگان در جلسات علنی مجلس در قالب تذکرات آیین نامه ای به دور از شان مجلس شورای اسلامی بوده و طرح این قبیل مسائل و متهم نمودن دولت به برخی مطالب سوء می تواند زمینه اختلاف و تفرقه افکنی بین قوای مقننه و مجریه را فراهم آورد.

این معاونت همواره سعی در فراهم نمودن زمینه‌های تعامل و همدلی دولت و مجلس داشته و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.


این تهمت رادر کنار دیگر تهمت ها از ابتدای انقلاب می گذاریم


قرائت بخشی از نامه 9 صفحه‌ای دفتر و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به اظهارات مطرح شده در نطق حمیدرسایی نماینده تهران دومین نامه‌ای بود که در صحن علنی مجلس قرائت شد.

این نامه که بیش از 2000 کلمه بود از سوی هیات رئیسه مجلس خلاصه شد تا مطابق آیین نامه داخلی قوه مقننه حداکثر دو برابر حجم مطالب مطرح شده از سوی نماینده مذکور باشد.

متن کامل این نامه که از سوی روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اختیار تابناک قرار گرفته است را در صفحه مجلس تابناک بخوانید.


مردم مجادلات بی‌حاصل خودی‌ها را خیانت تلقی می‌کنند

نطق نمایندگان اراک و پاکدشت از جمله نطق‌های امروز مجلس بود. محمدحسن آصفری در نطق میان دستور خود با بیان اینکه ماجرای امان‌نامه در کربلا ثابت کرد که اگر عباس علمدار کربلا هم که باشی، دشمن برای جدا کردن از ولایت طمع می‌کند، اظهار داشت: واقعه 9 دی به دشمنان نظام فهماند که ملت ایران پایبند نظام و انقلاب و ولایت است و اگر دشمنان نظام فکر کرده‌اند که با تحریم اقتصادی می‌توانند مردم را نسبت به انقلاب‌شان دور کنند، اشتباه کرده‌اند.

متن کامل نطقهای بیش از دستور را در صفحه مجلس تابناک بخوانید



بیانیه ۲۱۴ نماینده به مناسبت سالروز ۹ دی

در پایان جلسه علنی امروز مجلس همچنین 214 نفر از نمایندگان مجلس،‌به مناسبت سالروز حماسه 9 دی بیانیه‌ای صادر کردند.

۱۳۹۱/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...