نسخه چاپی

باسواد كردن مردان سخت‌تر از زنان است

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نامه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش به رئیس‌جمهور برای در اختیار قرار گرفتن فهرست افراد بیسواد نوشته شد و رئیس جمهور نیز موافقت كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون هیچ دستگاه نظارتی درباره عملکرد نهضت سوادآموزی گزارشی تهیه نکرده و گزارشی مبنی بر اینکه نهضت سوادآموزی موفق بوده یا نبوده ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها 2 درصد کودکان در گروه سنی 6 تا 9 سال بیسواد هستند، افزود: این رقم نشان می‌دهد، اینکه می‌گویند بیش از 99 درصد کودکان در سن تحصیل، به مدرسه می‌روند، درست است.

باقرزاده در پاسخ به این پرسش که «چرا از سال گذشته تاکنون بین آمارهای بیسوادی تفاوت ایجاد نشده است؟»، گفت: قبلاً اعلام کرده بودیم که 4 میلیون و 150 هزار نفر در سنین 10 تا 49 سال بیسواد هستند که اکنون این رقم به 3 میلیون و 456 هزار نفر رسیده است؛ البته ما چون اسمی برای تطبیق نداریم، مطمئن نیستیم که این 3 میلیون و 456 هزار نفر از بین 4 میلیون و 150 هزار نفر هستند.

وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که برخی کسانی که امروز اظهار بیسوادی می‌کنند، 5 سال پیش، اعلام بیسوادی نکردند.

* باسواد کردن مردان سخت‌تر از زنان است

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 11 درصد مردان بالای 10 سال و 19 درصد زنان بالای 10 سال بیسواد هستند، گفت: باسواد کردن مردان سخت‌تر از زنان است؛ ضمن اینکه باسواد کردن افراد ساکن در شهر سخت‌تر از افراد ساکن در روستاهاست.

وی به شهرهایی که در زمینه افراد بین 10 تا 49 سال دارای نرخ باسوادی بالاتری هستند، اشاره کرد و افزود: به ترتیب مازندران، سمنان، اصفهان، البرز، تهران، یزد، گیلان، بوشهر و خراسان رضوی دارای نرخ بالاتری در سوادآموزی هستند.

* میانگین دستمزد برای باسواد کردن هر نفر 420 هزار تومان است،

باقرزاده با بیان اینکه نهضت سواد‌آموزی قصد به کارگیری نیروی جدید را ندارد، اظهار داشت: ما طرح آموزش فرد به فرد را اجرا می‌کنیم که بر اساس ابن طرح، هر فرد باسواد می‌تواند با معرفی بیسوادی به سازمان نهضت سوادآموزی، آموزش آن فرد را بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه میانگین دستمزد برای باسواد کردن هر نفر 420 هزار تومان است، گفت: ترجیح این است که افراد سعی کنند به محارم بیسواد خود آموزش بدهند اما در این خصوص سخت‌گیری نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش از ارائه کتاب و لوازم‌التحریر رایگان به تمام افراد بیسوادی که در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت می‌کنند، خبر داد و اضافه کرد: 6 ساعت آموزش برای فرد آموزش دهنده در طرح فرد به فرد و لوح فشرده‌ای پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته 40 هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: 15 هزار آموزشیار از این تعداد منتظر تغییر وضعیت و طی مراحل قانونی هستند و مابقی تغییر وضعیت شده‌اند.

باقرزاده ادامه داد: در سال 89، 8 درصد آموزش‌های نهضت سوادآموزی به صورت برون‌سپاری بود که این آمار در سال 90 به 39 درصد و در حال حاضر به 60 درصد رسیده است.

* برخی فوت‌ها ثبت نمی‌شود

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور جایگاه ایران در سوادآموزی را در کشورهای منطفه 15 و در بین 139 کشور، 86 عنوان کرد و گفت: به دلایل مختلف این روزها خیلی از فوت‌ها ثبت نمی‌شود که یکی از دلایل آن، دریافت یارانه است.

وی افزود: برخی افراد شناسنامه‌های متعدد می‌گیرند و عده‌ای از کشور خارج می‌شوند که همه این موارد باعث می‌شود، در نرخ بیسوادی و باسوادی تفاوت وجود داشته باشد.

باقرزاده به قوانین درباره تحصیل در کشور اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر اگر فردی فرزندش را از تحصیل محروم کند به یک میلیون تومان جریمه و حبس به مدت 3 ماه محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی که انجام دادیم، 75 درصد افرادی که پرونده‌اش به اعدام یا قصاص ختم می‌شد، دارای تحصیلات ابتدایی یا بیسواد بودند.

* نامه وزیر به رئیس‌جمهور برای اخذ فهرست بیسوادان

باقرزاده درباره بودجه نهضت سواد آموزی اظهار داشت: 200 میلیارد تومان اعتبار برنامه‌های سوادآموزی است که تاکنون 50 درصد آن تخصیص داده نشده است.

وی درباره بازگشت بیسوادی نیز گفت: با توجه به اینکه آمار اسمی افراد بیسواد را نداریم، نمی‌توانیم بگوییم چقدر بازگشت بیسوادی داریم اما اگر بعد از 3 سال، آموزش‌ها استمرار پیدا نکند، 60 تا 70 درصد بازگشت بیسوادی را شاهدیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 200 ساعت دوره تحکیم سواد در نظر گرفتیم ضمن اینکه 420 عنوان کتاب ساده برای سوادآموزان تولید شد؛ 16 عنوان کتاب در استان‌ها و 3 عنوان کتاب در سازمان مرکزی نیز در دست تهیه است.

وی از اینکه در کتابخانه‌های کشور نیز، قفسه‌های کتاب برای کم‌سوادها کم است، گفت: به دنبال اجرای نظام آموزشی ویژه برای بزرگسالان هستیم که در شورای عالی آموزش و پرورش طراحی شده است.

۱۳۹۱/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...