نسخه چاپی

تردید متحدان واشنگتن درباره سیاست بایدن؛ از بحران افغانستان تا تنش با فرانسه

عکس خبري -ترديد متحدان واشنگتن درباره سياست بايدن؛ از بحران افغانستان تا تنش با فرانسه

جو بایدن در دوران كارزار انتخاباتی خود وعده متحد كردن مجدد هم پیمانان واشنگتن را داده بود، اما عملكرد چندین ماهه وی شركای آمریكا را بدبین كرده است.


به گزارش نما، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا طی ماه‌های اخیر اقداماتی را در قبال متحدان نزدیک واشنگتن انجام داده که این اقدامات واکنش‎هایی را در پی داشته است.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، «جو بایدن هفته جاری برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت و مشتاق است تا شرایط را برای جهان به منظور مقابله در برابر ویروس کرونا، تغییرات آب و نقض هوایی و حقوق بشر فراهم کند؛ خیز او برای مشارکت بیشتر جهانی در شرایطی اتفاق می‌افتد که متحدان آمریکا به طور فزاینده‌ای درباره این موضوع که سیاست خارجی واشنگتن از زمان پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا چه اندازه تغییر کرده، دچار تردید هستند.»

بایدن قرار است تا حضور خود را در مجمع عمومی سازمان ملل محدود کند و تنها با «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل دیدار و روز سه شنبه نیز در مجمع عمومی سخنرانی کند؛ وی دیگر برنامه‌های هفته را به واشنگتن و نشست‌های مجازی منتقل می‌کند.

بایدن علاوه بر این نخست وزیران استرالیا، هند و ژاپن را به عنوان بخشی از اتحاد واشنگتن در اقیانوس آرام، به کاخ سفید دعوت کرده و قرار است با «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس نیز دیدار کند.

در تمامی این موارد بایدن هدف ارزیابی‌های بی سر و صدایی از سوی متحدان آمریکا قرار خواهد گرفت؛ آیا او به وعده خود مبنی بر «شریکی بهتر از دونالد ترامپ» عمل کرده است یا خیر؟

پیش از این «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پاسخی هماهنگ را در این زمینه ارائه کرده است؛ «بر این عقیده ایم که اولویت‌های ما تنها اولویت‌های آمریکا نیستند و اولویت‌های جهانی هستند.»

اما با این وجود دولت کنونی آمریکا بر سر موضوعات قابل ملاحظه‌ای با تعدادی از متحدان خود اختلاف‌هایی داشته است؛ اختلافاتی بر سر موضوع خروج از افغانستان، سرعت به اشتراک گذاری واکسن کرونا، محدودیت‌های بین المللی سفر و پاسخ به اقدامات نظامی و اقتصادی از سوی چین.

طی روزهای اخیر و در پی امضای توافق میان لندن و واشنگتن و استرالیا نیز واکنش شدید فرانسه فوران کرد.

بایدن دولت خود را با «آمریکا بازگشته است» آغاز کرد و متعهد شد تا رویکرد بین المللی مشارکتی تری را داشته باشد.

در همین حال بایدن در حال تنظیم مجدد اولویت‌های امنیت ملی آمریکا بعد از ۲۰ سال تمرکز بر افغانستان و عراق است؛ او بر این موضوع تمرکز کرده که آمریکا و متحدانش باید توجه بیشتری به روسیه و چین داشته باشند.

زمانی که بایدن برخی از تصمیمات مهم جهانی را بدون مشورت کافی آغاز کرد، دولت آمریکا با مخالفت متحدان موجه شده و در برخی مواقع خشم آشکاری از سوی متحدان واشنگتن وجود داشته است.

فرانسه نیز درباره توافق واشنگتن برای توسعه زیر دریایی‌های اتمی استرالیا خشمگین است؛ توافقی که موجب لغو توافق فرانسه با استرالیا به ارزش ۶۶ میلیارد دلار شد.

علاوه بر این دولت آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر این موضوع که کشورهای ثرووتمند باید با چه سرعتی واکسن کرونا را با کشورهای فقیر به اشتراک بگذارند، هماهنگ نیست.

درباره نحوه تعامل با چین نیز اختلافاتی میان برخی کشورهای اروپایی با دولت آمریکا وجود دارد و بایدن به دلیل پایبندی بر ضرب الاجل ۳۱ آگوست برای خروج از افغانستان با سران اروپایی درگیر شد و این تصمیم موجب شد تا پیش از آن که شهروندان آمریکا و اروپا از افغانستان خارج شوند، نظامیان این کشورها افغانستان را ترک کنند.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...