نسخه چاپی

در پی آشكار شدن نشانه‌های شروع مذاكرات وین

وعده‌های توخالی در بسته بندی‌های «تازه»

عکس خبري -وعده‌هاي توخالي در بسته بندي‌هاي «تازه»

این روزها امریكایی‌ها روی بازگشت همزمان به برجام اصرار دارند، چرا كه می بینند كه سیاست «فشار حداكثری» آنها علیه ملت ایران شكست خورده است و ایران در حال خنثی‌سازی تحریم‌ها و عبور از شرایط موجود است.

احمد پاکی- روز دوشنبه شصت‌وپنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد و اکنون کشور ما در آستانه ی شروع احتمالی دور جدید مذاکرات با دیگر اعضای برجام قرار گرفته است. در این نشست اتحادیه ی اروپا در بیانیه ی خود به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها اعتراف کرد و البته مدعی شد که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام ازجمله رفع تحریم‌ها عمل کرده است.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم بر موضع قبلی ایران تأکید کرد و گفت: پیش از توافقی دوباره در مورد برجام، اکنون زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند. رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران همواره با آژانس همکاری کرده است، در عین حال لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سیاسی‌کاری بپرهیزد و استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن خود را حفظ کند.»
نزدیک به دو دهه است که ایران به مذاکره با طرف غربی در مورد مسائل هسته ای خود روی آورده است مذاکراتی که نه تنها نتیجه ای در رفع تحریم ها نداشته است بلکه باعث ایجاد خسارت و تعطیلی صنعت هسته ای کشورمان شده است و طرف غربی هم پس از خروج یکجانبه ی آمریکا از برجام تنها به دادن وعده های خیالی بر روی کاغذ بسنده کرده و هیچ اقدام موثری انجام نداده است.
اما این روزها امریکایی‌ها روی بازگشت همزمان به برجام اصرار دارند، چرا که می بینند که سیاست «فشار حداکثری» آنها علیه ملت ایران شکست خورده است و ایران در حال خنثی‌سازی تحریم‌ها و عبور از شرایط موجود است. این وضعیت، آمریکایی‌ها را به هراس انداخته است در خصوص آغاز دوباره مذاکره هسته‌ای با غرب به این نکته باید توجه داشت که آمریکا در حالی ادعای بازگشت به برجام را دارد که حاضر نیست همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند چرا که با این کار عملاً آمریکا از حیث به‌کارگیری ابزار تحریمی، خلع سلاح می‌شود. این شکل از توافق از نظر آمریکا یک فاجعه ی بزرگ محسوب می شود زیرا بسیاری از موضوعات مورد ادعای آنها در حوزه ی موشکی لاینحل باقی می ماند بنابراین آمریکا ضمانت را به‌گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند و می گوید حاضر است تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو کند و به مذاکرات برجام هسته ای برگردد در همین راستا، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دیروز با ارسال پیامی برای مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر ادعای تمایل واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «از تمام کشور‌ها می‌خواهم که پروتکل الحاقی را به عنوان استاندارد جهانی در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بپذیرند. ایالات متحده همچنان به دنبال بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ایران و خلع کامل سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است.» این ادعا در حالی مطرح می شود که با گذشت ۹ ماه از ورود او به کاخ سفید همچنان سیاست فشار حداکثری ادامه دارد در واقع آمریکا به دنبال انجام مذاکراتی توسعه‌یافته‌تر و جامع‌تر است؛ به‌گونه‌ای که در انتهای آن، ایران -به تعبیر آن‌ها- نرمال و خالی از مؤلفه‌های قدرت شده و کلیه اختلافاتش با آمریکا نیز حل شده باشد.
بنابراین جمهوری اسلامی برای بازگشت به مذاکرات باید به این موضوعات تاکید داشته باشد که آمریکا باید همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و با این اقدام حسن نیت خود را به صورت عملی نشان دهد و همچنین مذاکرات در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسد چرا که فرسایشی شدن مذاکرات به نفع طرف غربی و به ضرر کشورمان تمام خواهد شد و کشورمان را همچون دوره ی 8 ساله ی مذاکرات دولت روحانی به عقب خواهد راند


۱۴۰۰/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...