نسخه چاپی

چرا مدارس باید باز شود؟/ نمی‌توان حق آموزش را نادیده گرفت

عکس خبري -چرا مدارس بايد باز شود؟/ نمي‌توان حق آموزش را ناديده گرفت

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت:دیگر نمی‌توان یك حق را معطل نگه داشت و برنامه‌ریزان باید به‌دنبال روش‌هایی باشند كه هر دو حق آموزش و سلامت با هم تأمین شود.


به گزارش نما، در ۱۸ ماه گذشته با شیوع کرونا و تعطیلی آموزش حضوری، بحث بر این بود اولویت با امنیت و سلامت دانش‌آموزان است اما با توجه به ناکارآمدی آموزش مجازی، جاماندن بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان از آموزش مجازی، افت کیفیت آموزش و بالطبع یادگیری دانش‌آموزان و نگرانی از ترک تحصیل در حاشیه شهرها و مناطق محروم، این روزها سوالات جدی درباره حق آموزش دانش‌آموزان مطرح است.

هم‌اکنون سازمان جهانی بهداشت و یونیسف مخالف ادامه تعطیلی مدارس هستند، آنها معتقدند تعطیلی مدارس به علت همه‌گیری کرونا منجر به آسیب
بسیاری از کشورها با برخی ملاحظات مدارس را باز کردند البته نه مانند گذشته اما مدارس به شیوه‌هایی همچون ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی فعال بودند.

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید،‌ هم‌اکنون مسئله این است؛ آیا می‌توان راه‌حل سومی داشت تا حق آموزش و امنیت هر دو با هم در نظر گرفته شود، محرومیت از آموزش به حداقل ممکن برسد و بالاترین کیفیت از یادگیری شکل بگیرد؟ و به‌سمتی حرکت کرد که در عین تأمین امنیت و سلامت دانش‌آموز، حق تربیت و آموزش هم تأمین شود؟

نمی‌توان حق آموزش را معطل نگه داشت

محمد حسنی عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش درباره آغاز آموزش حضوری اظهار کرد: دیگر نمی‌توان یک حق را معطل نگه داشت و برنامه‌ریزان باید به‌دنبال روش‌هایی باشند که هر دو حق آموزش و سلامت با هم تأمین شود.

وی افزود: توانایی خودمراقبتی در افراد و به ویژه دانش‌آموزان در دوران همه گیری کرونا یک ضرورت است بنابراین ایجاد توانایی خودمراقبتی در تمام دانش‌آموزان و اطمینان از تحقق آن مقدمه زندگی با کرونا برای این گروه سنی است.

حسنی بیان کرد: برای تحقق کامل توانایی ضروری و حیاتی خود مراقبتی در جهت زندگی سالم و امن کودکان و نوجوانان با کرونا، نهاد مدرسه به دلیل ماموریت ذاتی‌اش باید در این امر ورود پیدا کند از این رو نمی‌توان از نقش و تاثیر مدرسه بر ایجاد این توانایی در کودکان و نوجوانان صرفنظر کرد.

عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: این استدلال چشم ما را بر این واقعیت می‌گشاید که برای تحقق حق بر امنیت تحقق حق بر تربیت نیز ضرورت پیدا می‌کند و برعکس یعنی برای تحقق حق بر تربیت، حق بر امنیت نیز ضرورت دارد، این دو را نمی‌توان بدون همدیگر لحاظ کرد این دو حق نیازمند تحقق متقابل هستند، از این رو در سیاست‌گذاری‌های دوران کرونا باید حقیقت تحقق متقابل بین دو حق تربیت و امنیت را پذیرفت و آن را در تدوین سیاست‌ها مدنظر قرار داد.

حسنی ادامه داد: برخی مخالفان بازگشایی مدارس ادعا می‌کنند که کودکانشان قادر به رعایت پروتکل‌ها نیستند و نباید به هیچ وجه وارد مدرسه شوند اما علت عدم رعایت پروتکل‌ها توسط دانش‌آموزان فقدان توانایی خود مراقبتی است، راه‌حل منصفانه محروم کردن نیست بلکه راه حل آموزش خود مراقبتی است، با این سیاست تا حد زیادی می‌توان اطمینان داشت که کودکان در مدرسه و در همه موقعیت‌های زندگی اجتماعی (زندگی با کرونا) از خود مراقبت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه مدارس می‌توانند با دادن آگاهی‌های لازم برای مراقبت بهداشتی از خود و چگونگی آنها مانند زدن ماسک، ضدعفونی دست‌ها، فاصله گرفتن از دیگران و برپا کردن جلسات بحث و گفتگوی کلاسی درباره ارزش و اهمیت این اعمال این منظور تا حد زیادی تحقق خواهد یافت.

حسنی بیان کرد: مدارس نیز این تجربه‌های آموزشی را دارند و به راحتی می‌توانند در صورتی که بسته آموزشی مناسبی فراهم شده باشد آن را عملیاتی کنند تا دانش‌آموزان به حدی از توانایی خود مراقبتی برسند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: معلمان پایه ششم ابتدایی که درس تفکر و پژوهش را تدریس کرده‌اند و دبیران درس تفکر و سبک زندگی در پایه های هفتم و هشتم متوسطه اول که تجربه تدریس در فضای گفتگویی را داشته‌اند برای این منظور بسیار مناسب هستند و می‌توانند توانایی خود مراقبتی و دیگر مراقبتی را به دانش‌آموزان منتقل کنند.

حسنی ادامه داد: کسب توانایی حساسیت اخلاقی نسبت به دیگران و در نظر گرفتن سلامت و آسایش آنها به سادگی و سهولت حاصل نمی‌شود، این امر مستلزم اهتمام ویژه و شاید گفتمان‌سازی در مدرسه باشد. در هر صورت از ضروریات غیرقابل انکار برای تحقق و امنیت در سلامتی صرفاً توجه به خود مراقبتی نیست بلکه با توسعه توانایی اخلاقی دیگر مراقبتی است که می‌توان امنیت دانش‌آموزان را در مدارس بهتر و بیشتر تامین کرد زیرا اثر و نتیجه توسعه احساس مسئولیت نسبت به دیگران این خواهد بود که فرد از هرگونه عملی که می‌تواند نسبت به سلامتی دیگران آسیب زا باشد و موجب آزار آنها شود دوری خواهد کرد.

وی در پایان گفت: این مسائل همان پادتن اجتماعی کرونا خواهد بود که با اهتمام ویژه مدرسه و ایجاد گفتگوهای اخلاقی در مدرسه پیش از هراقدام آموزشی رسمی میسر خواهد شد.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...