نسخه چاپی

نماینده مردم بجنورد در گفتگو با نما:

رایزن اقتصادی بازارشناس می‌خواهیم/ عاملان واردات و صادرات متصل به یك شبكه رانتی هستند

عکس خبري -رايزن اقتصادي بازارشناس مي‌خواهيم/ عاملان واردات و صادرات متصل به يک شبکه رانتي هستند

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع مشكلات اقتصادی باید در كنار رایزن‌های فرهنگی، رایزن اقتصادی هم داشته باشیم. باید افرادی برای این كار مورد نظر قرار گیرند كه بازار را به خوبی بشناسند.


محمد وحیدی در گفتگو با خبرنگار «نما» با اشاره به تسهیل در امر تجارت خارجی دولت، اظهار داشت: هر کشوری مزایایی برای صادرات دارد که می‌تواند برای آن کشور درآمدزایی داشته باشد، از سوی دیگر هر کشوری نیازمندی‌هایی دارد و باید از طریق واردات آن نیاز‌ها را برطرف کند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه تجارت خارجی و یا مراودات بین‌المللی در حوزه اقتصادی یک ضعف عمده داریم، ادامه داد: بر اساس فقدان برنامه ریزی اقتصادی در حوزه تجارت، همیشه واردات ما بیشتر شامل کالا‌های مصرفی بوده و صادرات ما هم بیشتر شامل کالا‌های خام بوده است. برای مثال دام زنده هم صادر می‌شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی منظم در این زمینه نداریم و یکی از مشکلات در این زمینه آن است که بازار‌های هدف خودمان را در هیچ کجای دنیا مورد بحث و بررسی قرار ندادیم.

وحیدی ادامه داد: کشور‌های آسیای میانه مطالعات زیادی در این زمینه انجام دادند و توانستند بازار‌های هدف خود را در اقصی نقاط دنیا شناسایی کنند و حتی توانستند جایگاه ایران را در زمینه تعاملات خارجی در بسیاری از کشور‌ها بگیرند.

وی افزود: صنایع دستی یکی از مزیت‌های نسبی جمهوری اسلامی ایران است، اما متاسفانه مخاطب شناسی خوبی در این زمینه صورت نگرفته است. در حالی که ما باید روحیات مردم سایر کشور‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم و بر اساس آن محصولات خود در زمینه‌های مختلف را به آن کشور‌ها صادر کنیم. برای مثال، ما بهترین صنعت فرش دستبافت را داریم، اما به خوبی مطالعه نکردیم که مخاطب ما در سایر کشور‌ها چه نگاهی به این محصولات دارند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حوزه تجارت، مخاطب‌شناسی می‌خواهد و مستلزم این است که بدانیم کالا‌ها و محصولات مختلف کشورمان را باید به چه کشور‌هایی صادر کنیم.

وحیدی اظهار داشت: برای رفع این مشکل باید در کنار رایزن‌های فرهنگی، رایزن اقتصادی هم داشته باشیم. باید افرادی برای این کار مورد نظر قرار گیرند که بازار را به خوبی بشناسند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برنامه ریزی سالانه داشته باشد و میزان صادرات کالا‌ها و محصولات مختلف داخلی را مشخص کند تا بر اساس زمان‌بندی مدنظر قرار گرفته، عمل کنیم. الان ما دچار یک سردرگمی در این زمینه هستیم، برای مثال در حال حاضر قیمت دام زنده کشور به پایین‌ترین حد خودش رسیده است اما قیمت گوشت هنوز ارزان نشده است که نشان می‌دهد دلالان، واسطه‌گران و رانتخواران از این فضا به نفع خودشان استفاده می‌کنند و تولید کنندگان و مصرف کنندگان هیچ سودی از این قضیه نمی‌برند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارتخانه های اقتصادی دولت باید ارتباطات خود را با بازار هدف و حوزه صادرات و بخش خصوصی و اتاق‌های اقتصادی تقویت کنند.

وی تاکید کرد: فضای کسب و کار نباید فضایی رانتی باشد و مجلس شورای اسلامی قانون خوبی را برای بهبود و تسهیل فضای کسب و کار به تصویب رساند. در حال حاضر عاملان واردات و صادرات افرادی هستند که شناسنامه دار و متصل به یک شبکه رانتی هستند و این افراد باید حذف شوند و کنار گذاشته شوند. هیچ فرصتی نباید برای آنان ایجاد شود و نباید بتوانند با ارز ارزان‌قیمت، کالایی را وارد و یا صادر کنند چرا که سود آن فقط به جیب خودشان می‌رود و برای مردم عایدی ندارد.

۱۴۰۰/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...