نسخه چاپی

چرا برای خوردن صبحانه اشتها ندارم؟

عکس خبري - چرا براي خوردن صبحانه اشتها ندارم؟

حتما این جمله را شنیده‌اید كه صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. اما خوردن صبحانه برای بیشتر افراد یك چالش واقعی است. در بیشتر موارد، بی‌اشتهایی هنگام صبح كاملا طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش نما حتما این جمله را شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. اما خوردن صبحانه برای بیشتر افراد یک چالش واقعی است. در بیشتر موارد، بی‌اشتهایی هنگام صبح کاملا طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

در ادامه به علل احتمالی اشتها نداشتن درمورد صبحانه و راهکارهایی برای برطرف‌کردن این مشکل اشاره شده است.

مصرف غذای سنگین در وعده شام: مصرف غذاهای سنگین مانند غذاهای پروتئینی یا چرب یا غذاخوردن در اواخر شب، بار سنگینی بر سیستم گوارشی شما تحمیل می‌کند و بدن زمان بیشتری نیاز دارد تا مواد غذایی را هضم کند. از نظر پزشکی، بدن هنگام شب به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده، بافت‌ها و سایر اندام‌ها می‌پردازد و تمرکز کمی روی گوارش دارد. خوردن غذاهای سنگین، آن هم اواخر شب به این معنی است که فرآیند هضم در بدن به هیچ‌وجه کارآمد نیست. به همین دلیل شما صبح گرسنه از خواب بیدار نمی‌شوید. برای جلوگیری از این مشکل به طور کلی، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند سه ساعت قبل از خواب شام بخورید.

تغییرات هورمون‌ها: در طول شب و هنگام خواب، سطح چند هورمون مانند آدرنالین، استرس، گرلین، گرسنگی و لیپتین که احساس سیری را افزایش می‌دهد، در بدن درحال نوسان است. این شرایط می‌تواند اشتهای شما را تغییر دهد. نوسانات روزانه این هورومون‌ها کاملا طبیعی است. با این حال، اگر دچار تغییرات ناگهانی یا شدید در گرسنگی یا اشتها شدید با یک کارشناس سلامت صحبت کنید.

کم بودن شیره گوارشی: شیره گوارشی شامل مواردی مانند اسید کلریدریک و آنزیم‌ها، نه‌تنها به شما در هضم غذا کمک می‌کند، بلکه در تحریک اشتها نیز نقش دارد. اگر در وعده صبحانه یا سایر وعده‌های غذایی گرسنه نیستید احتمالا بدن شما شیره گوارشی کمی تولید می‌کند. نوشیدن آب گرم و لیمو هنگام صبح می‌تواند به تحریک تولید اسید کلریدریک کمک کند.

آیا وقتی گرسنه نیستم باید صبحانه بخورم؟ وقتی گرسنه نیستید نباید غذا بخورید. اگر می‌خواهید خوردن صبحانه را به یک عادت تبدیل کنید، کارشناسان تغذیه، نوشیدن آب هنگام صبح را پیشنهاد می‌کنند. این عادت بسیار خوب، در کنار سایر مزایای سلامت به تقویت متابولیسم شما کمک می‌کند. راهکار دیگر خوردن یک میان وعده کوچک مانند تکه‌ای میوه یا یک مشت آجیل است. این کار باعث آغاز متابولیسم بدن می‌شود و شما حدود یک ساعت دیگر برای خوردن صبحانه احساس گرسنگی خواهید کرد.

یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم
منبع: healthdigest.com

۱۴۰۰/۷/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...