نسخه چاپی

افراد مسن از میوه «پاپایا» غافل نشوند

عکس خبري - افراد مسن از ميوه «پاپايا» غافل نشوند

میوه «پاپایا» برای همه افراد سالم مفید است، اما برای افراد مسن به دلیل فواید شگفت انگیزش تاثیر فوق العاده ای در سلامتی سلامتی دارد.

به گزارش نما، خاستگاه اصلی میوه پاپایا کشور مکزیک و آمریکای مرکزی است. پاپایای رسیده از نظر طعم بسیار شیرین است و می‌توان آن را به صورت خام مصرف کرد.

به غیر از اهداف دارویی و درمانی، فواید تغذیه‌ای مصرف پاپایا متعدد است و کریستف کلمب آن را میوه فرشتگان می‌نامید.

پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که پاپایا به دلیل مقدار بالای اسید پانتوتنیک، فولات، فلاونوئیدها و کاروتن ها، فیبر و ویتامینA ، C و E به رژیم غذایی افراد مسن افزوده شود.

این میوه همچنین منبع خوبی از منیزیم، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، تیامین و نیاسین است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. برخی از فواید مهم خوردن این میوه شامل موارد زیر است:
کاهش خطر بیماری قلبی

آنتی اکسیدان های قوی موجود در پاپایا از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌کند. کلسترول اکسید شده معمولاً تجمع یافته و سپس به دیواره رگ‌های خونی می چسبد و در افراد مسن باعث حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود.

داشتن قلب سالم یکی از فواید مصرف پاپایا است و به همین دلیل است که برای افراد مسن توصیه می‌شود. سالمندانی که روزانه از این میوه استفاده می‌کنند احتمالاً پیری سالمی داشته و از هر گونه بیماری قلبی عروقی دور هستند.
کاهش ریسک بیماری چشمی

تصور می‌شود که میوه پاپایا در کنترل پیری زودرس بسیار مؤثر است. این میوه به بدن کمک می‌کند غذای مصرفی را به درستی هضم کند که به نوبه خود سیستم گوارش را سالم نگه می‌دارد.

آنتی اکسیدان موجود در این میوه از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن که می‌تواند منجر به کوری، اختلال بینایی و تاری شود، محافظت می‌کند.

افراد بالای ۶۲ سال معمولاً تحت تأثیر این عارضه چشمی قرار دارند که می‌توان با افزودن این میوه به رژیم غذایی روزانه از ابتلاء به آن پیشگیری نمایند.

بعلاوه فواید سلامتی پاپایا را می‌توان با مصرف برگ آن به دست آورد. برگ این میوه به بهبود بینایی انسان کمک می‌کند. برگ پاپایا دارای غلظت بالایی از بتاکاروتن (ویتامین A) است که برای سلامت چشم بسیار ضروری است.
حفاظت در مقابل انواع سرطان‌ ها

مطالعه‌ای در دانشگاه فلوریدا نشان داد که پاپایا و عصاره برگ آن بر رشد تومور در سینه، لوزالمعده و سایر قسمت‌های بدن مؤثر است.

خواص آنتی اکسیدانی موجود در پاپایا می‌تواند با تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کند. رادیکال‌های آزاد، سلول‌های متوقف شده‌ای هستند که می‌توانند باعث رشد سرطان در بدن انسان شوند.

فیبر موجود در پاپایا در بدن حرکت کرده و خود را به سموم سرطان زا در روده بزرگ متصل می‌کنند. این روند به دفع این سموم از سلول‌های روده بزرگ کمک کرده و در نتیجه از سرطان روده جلوگیری می‌کند.
کمک به کنترل دیابت

پاپایا میوه‌ای عالی برای افراد مسن دیابتی است. ویتامین‌ها و مواد مغذی گیاهی موجود در میوه و برگ‌ها نه تنها حساسیت به انسولین را در خون افزایش می‌دهند، بلکه خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد. برای جراحات یا زخم‌ها، خوردن میوه و نوشیدن چای تهیه شده از برگ‌های آن باعث بهبود روند بهبود می‌شود.
درمان التهاب

علائم برخی از بیماری‌های التهابی شایع در افراد مسن می‌تواند بسیار جدی باشد. با این حال، آنزیم‌های پاپائین و کیموپاپاین موجود در پاپایا می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. سالمندان مبتلا به امراض التهابی نظیر آسم، آرتروز و روماتیسم مفصلی باید به طور منظم از این میوه مصرف نمایند.
مدیریت استرس

مصرف یک بشقاب پاپایا پس از یک روز سخت کاری راهی مناسب برای کاهش استرس است. مواد مغذی غنی از ویتامین C موجود در پاپایا می‌تواند به حفظ آرامش کمک کند.

مطالعه‌ای در دانشگاه آلاباما نشان داد که حدود ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C می‌تواند به کنترل هورمون‌های استرس کمک کند. بنابراین به سالمندان توصیه می‌شود همیشه روز خود را با مصرف یک بشقاب پاپایا تازه شروع کنند.
تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن هدایتگر بدن در برابر انواع عفونت‌ها است. یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد مسن به راحتی می‌توانند به عفونت مبتلا شوند. دلیل اصلی این امر سن بالاست.

سیستم داخلی بدن انسان با افزایش سن ضعیف می‌شود در نتیجه، افراد مسن می‌توانند به راحتی بیمار شوند.

تحقیقات نشان داد که یک عدد پاپایا دارای بیش از ۲۰۰٪ نیاز روزانه (زنان ۷۵ میلی گرم و مردان ۹۰ میلی گرم) ویتامین C بدن است.

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شود.

منبع: مهر

۱۴۰۰/۷/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...