نسخه چاپی

وام‌ میلیاردی بدون مشتری

وام عجیب یك میلیارد تومانی مسكن جوانان!

عکس خبري -وام عجيب يک ميليارد توماني مسکن جوانان!

در ۱۵ سال آینده با توجه به تورم موجود در كشور و همچنین سرعت رشد قیمت مسكن ارزش یك میلیارد بسیار ناچیز خواهد شد و فرد وام گیرنده عملا توانایی خرید خانه با این مبلغ را نخواهد داشت

شیما احمدی- چند وقتی است که بازار مسکن با خبر افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان از 400 میلیون تومان به 1 میلیارد تومان رو به رو شده است. تسهیلاتی که شرایط آن بسیار عجیب به نظر می رسد چرا که این وام پس از 15 سال پرداخت خواهد شد و آن هم به شرطی که سپرده گذار در طول این 15 سال ماهیانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب مورد نظر بانک مسکن واریز کند. پس از دریافت تسهیلات 1 میلیارد تومانی ، وام گیرنده باید ماهانه مبلغی حدود 8 میلیون تومان قسط به منظور بازپرداخت به حساب بانک مسکن واریز کند.
این در حالی است که در ۱۵ سال آینده با توجه به تورم موجود در کشور و همچنین سرعت رشد قیمت مسکن ارزش یک میلیارد بسیار ناچیز خواهد شد و فرد وام گیرنده عملا توانایی خرید خانه با این مبلغ را نخواهد داشت.
همچنین براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در پایتخت، متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به حدود ۳۱ میلیون تومان رسیده است . بنابراین حتی اگر وام 1 میلیاردی را در سال 1400 و نه در 15 سال آینده به یک جوان بدهیم او قادر به خرید خانه ای به اندازه ی 32 متر در تهران خواهد بود!
در کنار این رقم ناچیز و البته شرایط عجیبی که بانک مسکن برای خانه‌دار شدن جوانان در ۱۵ سال آینده در نظر گرفته باید به این نکته هم باید توجه داشت که اکثر جوانان با درآمد‌ها و حقوق‌های حداقلی توانایی پرداخت اقساط سنگین این وام را نخواهند داشت.اگر یک جوان بخواهد از هم اکنون این وام را بگیرد، باید حداقل ۱۰ میلیون تومان قسط تا ۳۰ سال بپردازد تا بتواند اصل و سود وام یک میلیارد تومانی را تسویه کند، این درحالیست که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، کمتر جوانی را می‌توان یافت که بتوانند چنین قسطی را پرداخت کند .
با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور معلوم نیست که اینگونه تصمیمات بر چه اساس و تدبیری گرفته می شوند، آیا مطرح کنندگان چنین طرح هایی از شرایط اقتصادی کشور و حقوق های اندک جوانان مطلع هستند؟ یا اینکه با مطرح کردن چنین طرح هایی به دنبال تحقق موضوع دیگری هستند؟



۱۴۰۰/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...