نسخه چاپی

چگونه غرب باعث نابرابری جهانی در توزیع واكسن كرونا شد؟

عکس خبري -چگونه غرب باعث نابرابري جهاني در توزيع واکسن کرونا شد؟

توزیع ناعادلانه واكسن كرونا و سهم بالای كشورهای ثروتمند از این واكسن، نابرابری جهانی را بیش از پیش آشكار كرد.


به گزارش نما، در حالی که کشورهای غربی در سودای تزریق دوز سوم واکسن کرونا یا همان تقویت کننده‌ها هستند، میلیون‌ها نفر در نیمکره جنوبی همچنان در انتظار دریافت دوز نخست واکسن خود هستند.

به گزارش «tribunemag»، کشورهای ثروتمند در نیمکره شمالی مانند انگلیس، آمریکا، اتریش، ... قصد دارند دوز سوم واکسن کرونا را به مردم خود ارائه کنند این در حالی است که به عنوان مثال، انگلیس به تنهایی به اندازه کل قاره آفریقا، شهروندان را واکسینه کرده است.

از هر ۱۰ مورد واکسن کرونایی که تاکنون تزریق شده، ۸ مورد در کشورهای ثروتمند که بخش بزرگی از تولید واکسن کرونا را خریده‎اند، تزریق شده است.

دلیل اینکه هجده ماه پس از شیوع همه گیری کرونا، جمعیت زیادی در کشورهای نیمکره جنوبی در انتظار دریافت واکسن کرونا هستند، این است که کشورهای ثروتمند از جمله انگلیس از معافیت ثبت اختراع واکسن جلوگیری کرده‌اند.

معافیت واکسن کرونا از ثبت اختراع به شرکت‌های بیشتری در سراسر جهان اجازه تولید واکسن و کاهش هزینه‌ها را می‌دهد.

اما باید به این نکته توجه داشت که عرضه محدود واکسن کرونا در سراسر جهان به این معناست که ابتلا به کرونا همچنان ادامه خواهد داشت.

کارشناسان کانادایی بیماری‌های عفونی می‌گویند، این امر سبب بازی با جمع جبری صفر است که درخواست سازمان بهداشت جهانی برای توقف تزریق دوز سوم را در پی داشته است.

تلاش برای تزریق دوز سوم کرونا، از ترس کشورهای ثروتمند از «زمستان دلتا»، فصلی که شیوع همزمان کرونا و آنفولانزا می‌تواند مرگبار شود، به فکرتزریق دوز سوم افتاده‌اند این در حالی است که نگرانی‌ها از همزمانی شیوع کرونا و آنفولانزا در زمستان ۲۰۲۰ به دلیل اعمال اقدام‌های احتیاطی، بیهوده بود و موارد ابتلا به آنفولانزا محدود شد.

کشورهای زیادی در آفریقا مانند آفریقای جنوبی، یک زمستان کرونایی را پشت سرگذاشته‎اند و در آستانه زمستان دلتایی قرار دارند این در حالی است که خودروهای حمل اجساد در «کیپ تاون» شبانه روزی در حال کار هستند.

تلاش برای رفع این نابرابری‌ها تاکنون بی نتیجه مانده است از آنجا که شرکت‌های دارویی اطلاعات تولید و فروش خود را به صورت عمومی منتشر نمی‌کنند، پرسش مهم این است که آیا کشورهای فقیر هم به اندازه کشورهای ثروتمند شانس خرید واکسن را داشتند.

نابرابری در توزیع واکسن، برای همه مردم جهان تهدید کننده است و به ویروس این فضا را می‌دهد که جهش یافته و سویه‌های مرگبار و مخاطره آمیزی را ایجاد کند؛ تنها با همکاری بین المللی و دسترسی برابر به واکسن کرونا می‌توان به دنیای پساکرونا نزدیک شد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...