نسخه چاپی

همه آنچه باید در مورد پسوریازیس بدانید

عکس خبري - همه آنچه بايد در مورد پسوريازيس بدانيد

پسوریازیس یا بیماری صدف پوستی یك بیماری پوستی است كه باعث ایجاد لكه های پوستی قرمز رنگ و خارش دار ، بیشتر در نواحی زانو، آرنج، تنه و پوست سر فرد می شود.

به گزارش نما، پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف یک بیماری شایع و طولانی مدت (مزمن) است که هیچ درمانی ندارد. این بیماری طی دوره ای رخ می دهد، یعنی چند هفته یا چند ماه تشدید می شود، سپس برای مدتی فروکش می کند یا بهبود می یابد.
پسوریازیس [بیماری پوستی صدف] چیست؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوستی قرمز رنگ و خارش دار ، بیشتر در نواحی زانو، آرنج، تنه و پوست سر فرد می شود.

پسوریازیس یک بیماری شایع و طولانی مدت (مزمن) است که هیچ درمانی ندارد. این بیماری طی دوره ای رخ می دهد، یعنی چند هفته یا چند ماه تشدید می شود، سپس برای مدتی فروکش می کند یا بهبود می یابد.

درمان هایی وجود دارد که به شما برای مدیریت علائم کمک می کند. و می توانید عادات سبک زندگی و استراتژی های مقابله برای کمک به زندگی بهتر با پسوریازیس را در نظر داشته باشید.
علائم پسوریازیس

علائم و نشانه های پسوریازیس می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. علائم و نشانه های شایع آن شامل:

لکه های قرمز پوستی که با فلس های ضخیم و نقره ای پوشیده شده
نقاط کوچک پوسته پوسته شده (معمولاً در کودکان مشاهده می شود)
پوست خشک و ترک خورده که ممکن است دچار خونریزی یا خارش، سوزش یا درد شود
ناخن های ضخیم، حفره دار یا برجسته
مفاصل متورم و سفت

لکه های پسوریازیس می توانند از چند نقطه پوسته پوسته شدن مانند شوره گرفته تا جوش های بزرگی مناطق زیادی از پوست را می پوشاند، متغیر باشند. شایع ترین نواحی تحت تاثیر کمر، آرنج، زانو، پاها، کف پا، پوست سر، صورت و کف دست هستند.

اکثر انواع بیماری پسوریازیس دوره ای اتفاق می افتند، یعنی چند هفته یا چند ماه شدید می شوند، سپس برای مدتی فروکش می کنند یا حتی بهبود می یابند.
انواع مختلف بیماری پسوریازیس (بیماری صدف پوستی)

پسوریازیس انواع مختلفی دارد، که عبارتند از:
1. پسوریازیس پلاکی یا ولگاریس

شایع ترین نوع آن یعنی پسوریازیس پلاکی باعث ایجاد لکه های پوستی (ضایعات) خشک، برجسته و قرمز می شود که با فلس های نقره ای پوشانده شده است. پلاک ها ممکن است خارش دار یا حساس، و ممکن است کم یا زیاد باشد. آنها معمولاً در آرنج، زانو، کمر و پوست سر ظاهر شوند.
2. پسوریازیس ناخن

پسوریازیس می تواند ناخن های دست و پا را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد حفره، رشد غیر طبیعی ناخن و تغییر رنگ آنها شود. ناخن هایی که دچار پسوریازیس شدند ممکن است شل شده و از بستر ناخن جدا شوند (اونیکولیز). موارد شدید ممکن است باعث خرد شدن ناخن شود.
3. پسوریازیس خالدار یا قطره ای

این نوع در درجه اول نوجوانان و کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً توسط عفونت باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی ایجاد می شود. این بیماری با ضایعات کوچک ، قطره ای و پوسته پوسته روی تنه ، بازوها یا پاها مشخص می شود.
4. پسوریازیس معکوس

این نوع عمدتا چین های کشاله ران، باسن و سینه را تحت تاثیر قرار می دهد. پسوریازیس معکوس باعث ایجاد لکه های صاف در پوست قرمز می شود که با اصطکاک و تعریق بدتر می شود. عفونت های قارچی ممکن است باعث ایجاد این نوع پسوریازیس شوند.
5. پسوریازیس پوسچولار

این نوع نادر پسوریازیس باعث ایجاد ضایعات چرکی مشخص می شود که با لکه های بزرگ (پسوریازیس چرکی ژنرالیزه یا منتشر) یا در نواحی کوچکتر کف دست یا کف پا ایجاد می شود.
6. پسوریازیس اریترودرمیک

شایع ترین نوع پسوریازیس، پسوریازیس اریترودرمیک است که می تواند تمام بدن شما را با یک بثورات قرمز رنگ و پوست پوست شده بپوشاند که می تواند خارش یا سوزش شدیدی بهمراه داشته باشد.
7. پسوریازیس مفصلی یا آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک باعث تورم و مفاصل دردناک می شود که معمولاً برای آرتروز است. گاهی علائم مفصلی اولین یا تنها علامت یا نشانه پسوریازیس است. و گاهی اوقات فقط تغییرات ناخن دیده می شود. علائم از خفیف تا شدید متغیر است و آرتریت پسوریاتیک می تواند هر مفصلی را تحت تأثیر قرار دهد. این می تواند باعث سفتی و آسیب پیشرونده مفصل شود که در جدی ترین موارد ممکن است منجر به آسیب دائمی مفصل شود.
علائم پسوریازیس و زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشکوک بودن به پسوریازیس، به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین در صورتی که پسوریازیس تان چنین علائمی دارد با پزشک خود مشورت کنید:

علائم تان شدید یا گسترده شدند
باعث ناراحتی و درد شما می شود
باعث نگرانی شما در مورد ظاهر پوست شما می شود
منجر به مشکلات مفصلی مانند درد، تورم یا ناتوانی در انجام کارهای روزانه می شود.
با درمان بهبودی حاصل نشده است
علت بروز پسوریازیس

بنظر می رسد که پسوریازیس یک مشکل سیستم ایمنی است که باعث می شود پوست با سرعت بیشتری از حالت عادی بازسازی شود.

در رایج ترین نوع پسوریازیس، که به عنوان پسوریازیس پلاکی شناخته می شود، این گردش سریع سلول ها منجر به ایجاد فلس و لکه های قرمز پوست می شود. دقیقاً آنچه که باعث نقص سیستم ایمنی می شود کاملاً مشخص نیست. محققان معتقدند که عوامل ژنتیکی و محیطی در این امر نقش دارند. این بیماری مسری نیست.
محرک های پسوریازیس

بسیاری از افرادی که مستعد ابتلا به پسوریازیس هستند، ممکن است سالها بدون هیچ علائم باشند تا زمانی که بیماری توسط برخی عوامل محیطی ایجاد شود. محرک های رایج پسوریازیس عبارتند از:

عفونت هایی مانند استرپتوکوک گلو یا عفونت های پوستی
آب و هوا، به ویژه شرایط سرد، خشک
آسیب به پوست، مانند بریدگی یا خراش، گزش حشره یا آفتاب سوختگی شدید
استرس
سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم
مصرف زیاد الکل
داروهای خاص - از جمله لیتیوم ، داروهای فشار خون بالا و داروهای ضد مالاریا
قطع سریع کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا سیستمیک
عوامل خطر بیماری پوستی صدف (پسوریازیس)

هر فردی می تواند به پسوریازیس مبتلا شود. حدود یک سوم موارد در سنین کودکی شروع می شود. این عوامل می توانند خطر ابتلا شما را افزایش دهند:

1. سابقه خانوادگی

یعنی این بیماری در خانواده ها وجود دارد. داشتن یکی از والدین مبتلا به پسوریازیس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و داشتن دو والدین مبتلا به پسوریازیس خطر ابتلا شما را بیشتر می کند.

2. استرس

از آنجا که استرس می تواند بر سیستم ایمنی بدن تان تأثیر بگذارد، پس سطوح بالای استرس ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.

3. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد، بلکه ممکن است شدت بیماری را نیز افزایش دهد. سیگار کشیدن نیز ممکن است در بروز اولیه بیماری نقش داشته باشد.
عوارض بیماری پسوریازیس

اگر مبتلا به پسوریازیس هستید ، بیشتر در معرض ابتلا به سایر بیماری ها هستید، از جمله:

آرتریت پسوریاتیک، که باعث درد، سفتی و تورم در داخل و اطراف مفاصل می شود.
بیماری های چشمی مانند: التهاب ملتحمه، بلفاریت (یا التهاب پلک ها) و یووئیت (تورم لایه میانی چشم)
چاقی
دیابت نوع 2
فشار خون بالا
بیماری قلب و عروق
سایر بیماریهای خود ایمنی مانند بیماری سلیاک ، اسکلروز و بیماری التهابی روده به نام بیماری کرون
مشکلات سلامت روانی، مانند عزت نفس پایین و افسردگی
درمان گیاهی پسوریازیس

کرم آلوئه ورا

برگرفته از برگ گیاه آلوورا، این کرم ممکن است کاهنده قرمزی، تولید فلس، خارش و تورم باشد. ممکن است برای دیدن بهبودی پوستتان نیازمند مصرف روزانه چند بار به مدت یک‌ ماه یا بیشتر باشید.

مکمل روغن ماهی

استفاده از درمان خوراکی روغن ماهی در ترکیب با درمان با UVB ممکن است مقدار پوست متاثر را کاهش دهد. استعمال روغن ماهی بر روی پوست متاثر و پوشاندن آن با یک لایه به مدت شش ساعت در روز طی چهار هفته ممکن است تولید فلس را بهبود بخشد.

انگر اورگن (همچنین شناخته شده با عنوان barberry)

این محصول بر روی پوست اعمال شده و ممکن است از شدت پسوریازیس بکاهد.

اسانس

مشاهده شده است اسانس‌های مورد استفاده در رایحه درمانی میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

اگر به فکر مکمل‌های رژیمی یا دیگر درمان‌های جایگزین برای بهبود علائم پسوریازیس هستید با پزشکتان مشورت کنید؛ او می‌تواند در ارزیابی مزایا و مضرات یک درمان جایگزین به شما کمک کند‌.
راه و روش زندگی و داروهای و درمان خانگی پسوریازیس

این اقدامات مراقبتی پیشگیرانه از خود را برای مدیریت بهتر پسوریازیس خود و داشتن احساسی بهتر امتحان کنید:

1. هر روز حمام کنید

استحمام روزانه به حذف پوسته ها و آرام کردن پوست ملتهب شما کمک می کند. روغن حمام ، بلغور جو دوسر کلوئیدی و نمک Epsom را به آب وان خود اضافه کرده و حداقل 15 دقیقه در آن دراز بکشید. از آب ولرم و صابون های ملایم که دارای روغن و چربی اضافه شده هستند، استفاده کنید.

2. از مرطوب کننده استفاده کنید

بعد از حمام کردن، خود را به آرامی خشک کرده و در حالی که پوست شما هنوز کمی مرطوب است، یک مرطوب کننده حاوی پماد به بدن خود بمالید. برای پوست های خیلی خشک، ممکن است که استفاده از روغن ترجیح داده شود - چرا که آنها قدرت ماندگاری بیشتری نسبت به کرم ها یا لوسیون ها را بر روی بدن شما دارند. اگر مرطوب کننده پوست شما را بهبود می بخشد، آن را یک تا سه بار در روز بمالید.

3. مناطق آسیب دیده را شب ها بپوشانید

قبل از خواب، مرطوب کننده حاوی پماد را روی پوست آسیب دیده بمالید و با پلاستیک دور آن را بپیچید. هنگام بیدار شدن ، پلاستیک را برداشته و فلس ها (پوسته پوسته ها) را بشویید.

4. پوست خود را در معرض مقدار کمی از نور خورشید قرار دهید

از پزشک خود در مورد بهترین روش استفاده از نور طبیعی خورشید برای درمان پوست خود سوال کنید. مقدار کنترل شده از نور خورشید می تواند پسوریازیس را بهبود بخشد، اما خورشید زیاد می تواند شیوع بیماری را بیشتر و یا آن را تحریک یا بدتر کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. زمان خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید و از پوستی که تحت تأثیر پسوریازیس قرار نگرفته است با کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) حداقل 30 محافظت کنید.

5. از کرم یا پماد دارویی استفاده کنید

از کرم یا پماد بدون نسخه حاوی هیدروکورتیزون یا سالیسیلیک اسید برای کاهش خارش و پوسته پوسته شدن پوست خود استفاده کنید. اگر مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید، از شامپوی دارویی که حاوی ماده ذغال سنگ است استفاده کنید.

6. از عوامل محرک زا پسوریازیس پیشگیری کنید

توجه کنید که چه چیزی باعث تحریک پسوریازیس شما می شود و برای پیشگیری یا اجتناب از آنها اقدامات لازم برای آنها را انجام دهید. عفونت ها، صدمات به پوست شما، استرس ، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید همگی می توانند پسوریازیس را بدتر کنند.

7. از نوشیدن الکل خودداری کنید

مصرف الکل ممکن است اثر بخشی درمان ها و داروهای پسوریازیس را کاهش دهد. در صورت ابتلا به پسوریازیس، از مصرف الکل خودداری کنید. اگر مشروب می نوشید، میانه روی و تعادل را رعایت کنید.

8. برای حفظ و نگهداری یک سبک از زندگی سالم تلاش کنید

علاوه بر ترک سیگار و نوشیدن کم مشروبات، شما می توانید پسوریازیس خود را با فعالیت، تغذیه مناسب و حفظ وزن سالم خود کنترل کنید.

منبع: سلام دنیا

۱۴۰۰/۷/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...