نسخه چاپی

غلامرضا مرحبا در گفتگو با نما مطرح كرد:

لزوم فرهنگ سازی اجرای قانون چك/ نمی‌توانیم با وجود چند ایراد از تغییرات دست بكشیم

عکس خبري -لزوم فرهنگ سازي اجراي قانون چک/ نمي‌توانيم با وجود چند ايراد از تغيرات دست بکشيم

سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:مردم هنوز به سامانه‌ای كه برای ثبت چك‌ها در نظر گرفته شده عادت نكردند كه باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «نما» با اشاره به مشکلات قانون جدید چک برای برخی کسبه گفت: متاسفانه در زمینه قانون جدید چک به خوبی فرهنگ‌سازی نشده است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که بانک مرکزی این قانون را اجرا نمی‌کرد این بود که فرهنگ‌سازی لازم در این راستا انجام نشده بود و یا اینکه زمینه اجرای این قانون مهیا نبود لذا به همین دلیل هم بانک مرکزی اجرای آن را متوقف کرده بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با این حال عملا اقدام خاصی جهت فرهنگ‌سازی این قانون در کشور انجام نشد، اظهار داشت: متاسفانه ما در مقطعی دیدیم که هیچ گونه اقدامی جهت فرهنگ‌سازی این قانون در کشور انجام نمی شود و اصل کار هم در کشور معطل مانده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما نمی‌توانیم قوانین را معطل کنیم تاکید کرد:از این رو کمیسیون اقتصادی اعمال ماده ۲۳۴ در این زمینه را از بانک مرکزی کلید زد تا قانون جدید چک اجرایی شود.

مرحبا با بیان اینکه در حال حاضر در مورد اجرای قانون چک یکسری اتفاقات رخ داده است،گفت: چک از منظر قانون تجارت تعاریف خود را دارد، لذا چک سندی است که به هر حال برای پرداختن وجه استفاده می‌شود و عملاً چک در نظام اقتصادی ما به هر چیزی الا تعریف اصلی آن تبدیل شده بود؛ یعنی چک هم کار برات، سفته، پرداخت های تضمینی و پرداخت در قالب چک سفید امضا را انجام می‌داد، لذا همه اینها خلاف قانون بوده و به هرحال بازار با آن اُنس گرفته بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نمی‌شود این را بپذیریم که پیرو اجرای این قانون در بازار مشکلی برای کسی پیش نیاید و نهایتا از اجرای آن ممانعت کنیم و یا دست به تغییرات نزنیم، اظهارداشت: به هر حال باید جلوی برخی مشکلات در قانون چک از جایی گرفته می شد البته این طبیعی است که در برابر هر تغییری یک مقاومتی شکل می‌گیرد منتها مدیریت تغییرات به خودی خود یک علمی است که ما باید آن را به درستی انجام دهیم و متاسفانه دوستانی که در این زمینه متولی هستند این اقدام را به درستی انجام نمی دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: به هر حال مردم هنوز به سامانه‌ای که برای ثبت چک‌ها در نظر گرفته شده عادت نکردند که باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد بنابراین اگر قانون جدید چک به درستی جا بیفتد بسیاری از مشکلات حقوقی حل و فصل خواهد شد.

۱۴۰۰/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...