نسخه چاپی

ما نیازمند تاسیس شورای عالی اقتصاد هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نظام بودجه‌ریزی كشور و سایر نظام‌های تصمیم‌گیری اقتصاد كلان باید با یكدیگر به صورت یكپارچه باشند. ما نیازمند تاسیس شورای عالی اقتصاد هستیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مهدی غضنفری‌ در پنجمین همایش بودجه‌ریزی با تاکید بر اینکه نیازمند یکپارچه‌سازی نظام بودجه‌ریزی هستیم، افزود:‌ فضای بودجه‌ریزی در کشور به دلیل برخی از موضوعات درآمدهای نفتی و انتقال وجوه حاصل از آن، با یک چالش جدی مواجه است و حتما در این شرایط نیازمند مدل هایی هستیم که با هزینه‌های کمتر و مبالغ بودجه‌ای کمتر ما را به اهدافمان برساند.

وی گفت: موضوع خروج سهم نفت از بودجه به شدت موضوع بودجه‌ریزی را حساس می‌کند و هرگونه سوء تدبیر در مورد این تخصیص ممکن است بخشی از جامعه را با چالش مواجه کند یا آثار و پیامدهایی را در جامعه باعث شود که جبران آن سخت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح اهداف و شاخص‌هایی در سند چشم‌انداز سال 1404 که قرار است کشور در این سال‌ها از طریق بودجه به آن برسد ، گفت:‌ طبق آن قرار است تولید ناخالص داخلی در سال 94، 700 هزار میلیارد تومان (با قیمت ارز قبل از افزایش)‌ شود و در سال 1404 به یک هزار و 400 تومان شود که متوسط رشد دراین دو مقطع هشت درصد است.

وی گفت که طبق برنامه صادرات نیز در سال 94 به 193 میلیارد دلار خواهد رسید و در سال 1404 به 350 میلیارد دلار خواهد رسید.

غضنفری سپس با طرح پرسشی مبنی براینکه آیا نظام بودجه‌ریزی فعلی ما که مجموعه‌ای از پروژه‌های استانی و حقوق و دستمزد و برخی نیازهای ملی و منطقه‌ای را پاسخ می‌گوید، می‌تواند ما را به این اهداف و شاخص‌ها برساند یا خیر؟ و اینکه در چه جایی از نظام این ارتباط برقرار شده ؟ افزود:‌ به عنوان مثال امسال بهداشت ، راه و ترابری، دفاع چگونه سهم بندی می‌شود،‌ آیا مطمئنیم به شاخص‌هایی که در برنامه پنجم و سند چشم‌انداز پیش بینی شده می‌رسیم؟

وی گفت:‌ در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز اهدافی که برای ما در سال‌های 1394 و 1404 پیش‌بینی شده به این نحو است که تولید ناخالص این بخش 200 هزار میلیارد تومان، در مقطع اول و 600 هزار میلیارد تومان در مقطع دوم خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رشد در این بخش نیز در دو مقطع 11 درصد خواهد بود،‌ گفت: پیش بینی شده که سهم ایران در بازار جهانی بیوتکنولوژی در سال 1404 سه درصد شود یعنی سهم ما 30 میلیارد دلار خواهد شد.

وی براساس پیش بینی‌ها سهم ایران از بازار جهانی نانو و میکروتکنولوژی را دو درصد بیان کرد و گفت:‌ این درصد حدود 20 میلیارد دلار خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نیازمند نهادی هستیم تا ما را در رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20 ساله و برنامه پنجم توسعه کمک کند، گفت: ‌به نحوی باشد که بودجه‌ریزی موثر گردد و نظام ارزیابی بودجه‌ریزی ما فقط محاسباتی نباشد، مجموع اهداف کیفی بودجه‌ریزی و سایر شاخص های کلان اقتصادی یکجا تصمیم‌گیری شده و آثارش در سایر پارامترهای کلان اقتصادی سنجیده شود. به این دلیل ما به یک نهاد یکپارچه ساز همچون کمیته یا شورایی به مانند شورای عالی اقتصاد نیاز داریم.

غضنفری سپس تصریح کرد:‌ اقتصاد یک پیکره واحد است. هر تصمیمی تاثیرگذاراست و بودجه‌ریزی نیز بخش عمده‌ای از آن محسوب می‌شود.

وی با بیان این جمله که ارتباط ارگانیک اطلاعاتی بین داده‌ها به شکل کارا وجود ندارد، سخنان خود را با این جمله ادامه داد که در نظام ارزیابی نیازمند نهاد سنجش اثربخشی هستیم.

‌وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس گفت:‌ در معاونت نظارت راهبردی نیازمند افرادی هستیم که ما را به سمت استفاده بهینه از منابع کمک کند، بانکها نیز تسهیلات را مدیریت کنند.

غضنفری در ادامه گفت:‌ در وزارت صنعت، معدن و تجارت ما بر اساس همان ماده 138 قانون برنامه چهارم که بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را توصیه می‌کرد کار را آغاز کردیم و مجموعه‌ای از آموزشها را دادیم و همانطور که معاونت نظارت راهبردی مدیریت خواسته بود، شفاف‌سازی فعالیت‌ها و سنجش کالایی انجام شد.

وی با تصریح براینکه برای فعالیتهای خود محاسبه قیمت تمام شده را انجام دادیم ،‌گفت:‌ طبق آن هزینه‌های هر فعالیت و اینکه چگونه کاراتر باشد را محاسبه کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: ‌در بنگاه ها شاید به این که چگونه از منابع تولید به سمت موثری استفاده کنیم نیاز داشته باشیم، شاید به خاطر داشته باشید در وزارت بازرگانی نیز موضوع نهضت کاهش قیمت تمام شده مورد نظر قرار گرفت و فراگیر شد.

وی تصریح کرد :‌ نهضت کاهش قیمت تمام شده منجر به مجموعه‌ای از برنامه‌های ترویجی از جمله برگزاری 36 کارگاه تحلیلی - کاربردی در این زمینه، تدوین 8 بسته آموزشی (که مورد استقبال واحدهای تولیدی قرار گرفت) شد.

غضنفری عنوان کرد:‌ در مرحله بعد واحدهایی که تکنیک‌های کاهش قیمت را به کار گرفته بودند، به تشریح پرداختند، دراین زمان دیگر تکنیکها تئوری نبود.

وی ادامه داد : هم اکنون نیز سایت موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی WWW.FCRM.IR روش‌های کاهش قیمت تمام شده و اطلاعات تمام شرکت هایی که موفق شدند در مسیر کاهش قیمت تمام شده گام بردارند را آورده است. از تمام واحدهای تولیدی می خواهم تا دراین شرایط حساس بر روی کاهش قیمت تمام شده توجه کافی داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این جمله که در زمان حاضر نیز نواقصی در مدیریت جریان پولی داریم، افزود:‌ این امر به شدت در تولید کالاهایی که ممنوعیت وردات دارد و صادرات کالاهای مزیت دار خود را نشان می دهد.

وی درعین حال گفت: ‌تقریبا تمام کالاهای ما قدرت صادرات و مزیتهای صادراتی دارند و در این شرایط خیلی راحت می شود با کمی مدیریت هزینه ها کالا را به خارج از کشور رساند و ارز را باز گرداند.

غضنفری افزود:‌ یکی از مباحث مهم در کارخانجات ما در موضوع بودجه ریزی مسئله ارز آنها است و آنها در انتظار هستند مرکز مبادله یا بانک مرکزی به آنها ارز بدهد، اما با کمی فعالیت در حوزه ریال و صادرات کالاهای خود می توانند ارز خود را داشته باشند و از طریق ارز خودشان سایر مایحتاج ارزی خود را تامین کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد ‌: به نظرم بهترین زمان برای استفاده از تکنیکهای کاهش قیمت تمام شده و استفاده از روش‌های بودجه ریزی مبتنی برکاهش هزینه‌ها در این شرایط است و زیرا که بلافاصله در یک دوره زمانی شش ماهه آثار خود را نشان می‌دهد و بهترین فرصت فراهم است که حوزه تولید یک نگاه دقیق به کاهش هزینه های خود داشته باشد.

غضنفری ادامه داد:‌ در شرایط تحمیل شده بر اقتصاد کشور فرصتهای بی نظیری را در بودجه‌ریزی فراهم کرده، بودجه ریزی که سهم نفت را در آن صفر درصد است، شرایط بی نظیری را برای تولید فراهم کرده، تولیدی که می تواند بلافاصله صادراتی شود و البته اگر این دو در کنار یکدیگر قرار بگیرند ما موفق خواهیم شد که تولید را در اوج اعتلای خودش قرار دهیم.

وی افزود:‌ بودجه باید ساده، شفاف و صریح باشد و دو جریان مالی را که همان جریان ارز و جریان ریالی را به صورت کارا و اثر بخش به حوزه تولید برساند، اگر این اتفاق بیافتد آن وقت تولید می‌تواند واقعا ظرفیت‌های نهفته در خودش را به وضوح نشان دهد.

۱۳۹۱/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...