نسخه چاپی

وزن افراد سیگاری بعد از ترك افزایش می‌یابد؟

عکس خبري -وزن افراد سيگاري بعد از ترک افزايش مي‌يابد؟

تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی كه به نیكوتین بیشتر وابسته هستند وزن بیشتری دارند.


به گزارش نما، تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که به نیکوتین بیشتر وابسته هستند وزن بیشتری دارند. ورزش و رژیم غذایی بخش مهمی از ترک این عادت محسوب می شوند. افزایش وزن یکی از نگرانی های رایج افرادی است که به فکر ترک سیگار هستند. تحقیقات جدید حاکی از آن است وابستگی فرد به نیکوتین تعیین می کند چقدر احتمال دارد بعد از ترک آن وزن اضافه کند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کیوتو واقع در ژاپن عوامل موثر در افزایش وزن در افرادی که سیگار را ترک می کنند مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند هرچه فرد نسبت به نیکوتین بیشتر اعتیاد داشته باشد احتمال افزایش وزن وی نیز بیشتر می شود.

آنها ۱۸۶ بیمار را در کلینیک ترک سیگار با میانگین سنی حدود ۶۰ سال که به طور متوسط ​​بیش از یک بسته در روز سیگار می کشیدند مورد مطالعه قرار دادند. در سه ماه پس از ترک افرادی که وابستگی بیشتری به نیکوتین داشتند بیشترین افزایش وزن حدود ۲.۵ پوند را تجربه کردند.

از آنجایی که اکثر شرکت کنندگان در مطالعه از نوعی جایگزین نیکوتین مانند پچ یا وارنیکلین استفاده می کردند، افزایش وزن کمتر را تجربه کردند. افزایش وزن بدن خود عاملی است که مانع تمایل به ترک سیگار در اغلب افراد می شود.

با توجه به این ملاحظات برای درمان موثر ترک سیگار در معاینه اولیه سرپایی برای ترک سیگار باید بیمارانی را که انتظار می رود وزن شان پس از ترک سیگار افزایش می یابد تعیین کرده و بر این اساس کنترل وزن آنها انجام شود. مطالعه آنها در مجله پلاس وان به چاپ رسیده است.

با ترک سیگار چقدر وزن اضافه می شود؟

افزایش وزن بعد از ترک سیگار به عوامل متعددی از جمله افزایش اشتها، کاهش میزان متابولیسم، کاهش فعالیت بدنی و افزایش فعالیت لیپوپروتئین لیپاز مربوط می شود که بر حمل چربی در بدن تاثیر می گذارد.

تیم کیوتو تحقیقات قبلی را مورد بررسی قرار داد و دریافت به طور متوسط ​​مردان پس از ترک سیگار فقط حدود ۶ پوند وزن اضافه می کنند، در حالی که زنان حدود هشت پوند دچار اضافه وزن می شوند. حدود ۱۰ درصد از ترک کنندگان هر دو جنسیت ۲۸ کیلوگرم یا بیشتر وزن اضافه می کنند.

با این حال، افزایش وزن پس از ترک به طور معمول فقط حدود سه سال طول می کشد، در حالی که ترک سیگار یک تصمیم طولانی مدت برای سلامتی است. در حالی که مصرف دخانیات با افزایش میزان متابولیسم بر وزن فرد تاثیر می گذارد، اثرات منفی آن بر سلامتی به مراتب بدتر از چند کیلوگرم اضافی است.

علاوه بر مجموعه ای از سرطان های مرتبط با مصرف دخانیات افراد سیگاری بیشتر در معرض نابینایی یا بیماری دژنراتیو دیسک قرار می گیرند، یک اندام قطع می شود یا از ناتوانی جنسی رنج می برند.

افزودن ورزش و رژیم غذایی سالم به برنامه ترک سیگار

افزودن ورزش و رژیم غذایی سالم به روال بعد از سیگار کشیدن می تواند به کاهش وزن کمک کند این دقیقا همان چیزی است که محققان کیوتو برای افراد مبتلا به اعتیاد شدید به نیکوتین توصیه می کنند. ورزش و رژیم غذایی نه تنها می توانند از افزایش وزن جلوگیری کنند بلکه به کاهش خطر مشکلات قلبی و عدم تحمل گلوکز (یک بیماری پیش از دیابت) مرتبط با افزایش وزن نیز کمک می کنند.

بنابراین در صورت نگرانی برای افزایش وزن بعد از ترک سیگار بهتر است قبل از وابستگی بیشتر و در نتیجه افزایش وزن برای ترک آن اقدام کنید.

منبع: دکتر سلام

۱۴۰۰/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...